Kdo postaví gumárnu? Česko se přetahuje se Slovenskem o čínské miliardy

Tomáš Lemešani 07. července, 06:12  -  Tomáš Lemešani
07. července, 06:12

V těchto dnech se rozhoduje o tom, zda v Česku vyroste nová továrna na pneumatiky a vývojové centrum za 13,3 miliardy korun. O investici čínské společnosti Linglong se však zajímají také Slováci.

Závod za 500 milionů eur (cca 13,3 miliardy korun), 1500 nových pracovních míst a návazné investice. Společnost Linglong Tire zvažuje pro nový závod v Česku dvě lokality. Už před pár týdny si představitelé firmy prohlédli průmyslový park v Mošnově na Novojičínsku. Druhou variantou je nová továrna v průmyslové zóně Nad Barborou v Karviné.

Ta, potom co do podniku neinvestovala společnost Asental Land Zdeňka Bakaly, zívá prázdnotou. Stát, který již do zóny investoval 1,2 miliardy korun z veřejných peněz, proto hodlá na přitáhnutí nového investora tlačit.

„Lokalitu nebudeme nyní komentovat, jednání jsou v běhu a o umístění v Česku není vůbec rozhodnuto,“ říká mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba.

Investice Linglong je pro stát zajímavá také kvůli faktu, že nepočítá jenom s vybudováním montovny. Vzhledem k rostoucí spolupráci s německými automobilkami hodlají Číňané v regionu vybudovat vývojové centrum a byty pro zaměstnance.

Za projekt přímo v Číně lobboval také ministru průmyslu a obchodu Jiří Havlíček a prezident Miloš Zeman.


Čtěte více o lobbingu politiků v Číně:

Miloš je cesta


Zda to bude stačit, ovšem není jasné. Firma nijak nezatajuje, že se nechá státy hýčkat a nabídnout si co nejrychlejší a nejlepší domluvu. K ní mají mít podle posledních informací slovenských HN blíž Slováci.

Jejich zákony jim umožňují urychlené projednání případné finanční podpory investičního projektu. Slovenské ministerstvo hospodářství slibuje letos podpořit 66 investičních projektů, které pod Tatry přinesou celkově 1,8 miliardy eur, tedy asi 48 miliard korun.

„Zásadní souboje o investice s okolními zeměmi vyhráváme. A není to jen o výši platů. Je to o celkovém vnímání Slovenska ze strany investorů,“ věří si ministr hospodářství Slovenské republiky Peter Žiga.

Češi naopak slibovali omezení státní podpory pro investiční projekty zahraničních investorů. Ministerstvu průmyslu a obchodu překáží nízká efektivita daňových úlev a poměrně vysoký počet projektů, které své závazky navzdory schváleným pobídkám nenaplnily.

„Výše investičních pobídek nebyla s Ministerstvem průmyslu diskutována a nebude přesahovat obvyklé zvyklosti,“ konstatuje František Kotrba.


Češi si podle premiéra mohou vybírat:

Sobotka: Podporujme investice, které zmodernizují zemi


Pořád ale platí, že česká a evropská legislativa povolují stimul ve formě daňové úlevy až do výše čtvrtiny hodnoty celého investičního projektu. Linglong Tire by mohl využít také špatnou situaci v karvinském průmyslovém parku a získat podporu z kraje.

Podle zpráv prostředníků vyjednávaní zůstali ve hře o novou továrnu jenom Česko a Slovensko. Původně zvažované Polsko a Maďarsko prý společnost ve vyjednáváních zklamaly. Verdikt má podle slovenských médií padnout v první polovině léta.

Investice souvisí s globální strategii čínské společnosti, která chce postavit v Evropě do roku 2020 vlastní gumárny. Důvodem mají být dlouhodobé domluvy s významnými německými automobilovými výrobci. Společnost chce postavit továrnu na výrobu pneumatik také v Severní Americe.

Čtěte také:

Zemanova delegace podepsala s čínskými protějšky tři dokumenty

Saar Gummi má zakázky od Škody a VW. Investuje 350 milionů

Uhasil stávku a expanduje. Český Mitas postaví nový závod v Srbsku


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na…
Volkswagen T-Roc dostal konečně údaje o motorech a v Německu už i ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo je nejšílenější kombi na světě
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším motorem. U nás nebude
Technologie
Microsoft spolu s Facebookem propojil Evropu a USA superrychlým podmořským kabelem
Nadella potvrdil, že byl proti akvizici Nokie. Nevěřil, že je potřeba třetí mobilní ekosystém
GeForce GTX 1070 Ti by tu mohla být už za měsíc. Skoro tak rychlá, jako GTX 1080?
Broadcom do mobilů přinese lepší GPS. Navigace se zpřesní až na 30 cm
Intel vydává Core i9-7980XE, i9-7960X a dobývá zpět trůn nejrychlejšího CPU pro PC
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít