Elektromobily v Česku netáhnou, nekupuje je skoro nikdo

31. května 2016, 22:00  -  Jiří Červenka
31. května 2016, 22:00

Politici, média, automobilky… v elektrickém pohonu spatřuje budoucnost leckdo. Kromě těch, kteří „hlasují peněženkou“ – tedy samotných zákazníků. Auta na elektřinu zůstávají v České republice zcela okrajovou záležitostí.

Podle téměř dva roky staré studie společnosti Roland Berger by mělo do roku 2030 jezdit po českých silnicích přibližně čtvrt milionu elektromobilů. Dosavadní vývoj tomu ale nenasvědčuje. Prodeje „aut do zásuvky“ se na našem trhu počítají v jednotkách kusů.

Půl trhu má BMW

Za první čtyři měsíce roku 2016 evidují statistiky Svazu dovozců automobilů pouhých 61 nově zaregistrovaných aut s elektrickým pohonem. Ve srovnání s tím vypadají i hybridy s 443 registracemi a tržním podílem 0,53 % jako masový fenomén. Víc než polovinu tohoto „trhu“ získalo BMW s modelem i3 (36 kusů), následují Nissan s 15 a Volkswagen s 9 registracemi.

Kdybychom chtěli mít přehled kompletní, museli bychom získat i údaje o počtu nově zaregistrovaných luxusních elektromobilů Tesla. Ty lze v okolí Prahy potkat už relativně běžně, i vzhledem k cenové hladině v řádu milionů korun je nicméně zřejmé, že ani po jejich započítání by prodejní statistiky elektromobilů v ČR nijak slavně nevypadaly. Čím to?

Pobídky se chystají

Významnou příčinou je samozřejmě dosavadní absence subvencí na nákup elektromobilu. Zda tyto programy trh napravují, nebo pokřivují, ponecháme na vašem světonázoru – skutečností však zůstává, že odbyt elektrických aut kvete zejména v zemích jako Norsko nebo Nizozemsko, kde mohou majitelé počítat se štědrými vládními dotacemi nebo jinými úlevami (parkování, vjezd do omezených oblastí atd.). Česká vláda loni v listopadu schválila „Národní akční plán čisté mobility“, který počítá se zavedením dotací a dalších forem podpory pro majitele elektromobilů i u nás.

Přečtěte si komentář k německým dotacím do elektromobilů:

Miroslav Zámečník: Proč jsou německé eko-dotace omyl

„Za situace, kdy vlády vyspělých zemí přistupují ke stále systematičtější podpoře tohoto segmentu trhu, je zcela nezbytné, aby se tímto směrem začala ubírat i ČR,“ řekl tehdy ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). Dotace na pořízení elektromobilu by mohla činit až dvě stě tisíc korun.

Ani potom však není na místě očekávat, že se Česká republika stane zemí elektromobilům zaslíbenou. I ve výše zmíněných západoevropských zemích se auta na elektřinu používají převážně ve velkých aglomeracích, kde není k nejbližší nabíječce nikdy daleko – ať už je to doma, u nákupního centra, v podzemních garážích kancelářské budovy nebo na ulici. Elektromobil je navíc typické druhé až třetí auto do rodiny, vyhrazené na kratší pojížďky nebo dojíždění do zaměstnání.

Elektromobily nabízené na českém trhu*
Model BMW i3 Nissan Leaf Volkswagen e-Golf
Doba nabíjení (ze zásuvky): 8 hodin 10 hodin 13 hodin
Dojezd: průměrně 130-160 km maximálně 199 km 130-190 km
Cena od: 936 000 Kč 730 000 Kč 930 900 Kč

*stav k 31. květnu 2016

V tuzemsku ale máme jen deset měst s více než 90 tisíci obyvatel a žádné kromě Prahy nepřesahuje půlmilionovou hranici. To samo o sobě limituje přirozený trh elektromobilů. Český zákazník navíc preferuje auto univerzální a při víkendové cestě na nákupy do okresního města snadno najezdí vzdálenost, která se nebezpečně blíží typickému dojezdu dnešních elektromobilů (100 až 150 km podle způsobu jízdy).

I s dotací zůstanou drahé

Ani se státním zvýhodněním se elektromobily nestanou zázračně dostupnými. Nissan Leaf dnes stojí nejméně 730 000 Kč, Volkswagen e-Golf 930 900, BMW i3 936 tisíc korun. A tím je nabídka v podstatě vyčerpaná, necháme-li stranou mini VW e-up! a několik elektrických dodávek.

I kdyby tedy subvence skutečně činila oněch zvažovaných dvě stě tisíc, pořád budou tyto elektrické modely dosažitelné víceméně pro tu klientelu, která dnes pořizuje jako x-té auto do rodiny prémiové kompakty typu Audi A3 nebo Mercedesu třídy A. Takových aut se v racionálně smýšlejícím Česku prodá jen pár set ročně, přestože nemusí hledat nabíječku po sto kilometrech a strávit u ní půl dne. Proto si troufáme vyslovit prognózu, že elektrická auta se budou na našem trhu i s vládními pobídkami prosazovat jen obtížně.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které Vás ochrání před otravnými telefonáty
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít