zavřít

Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Zvýšení rychlosti na 140 km/h v Rakousku zvedlo emise. Jen se neví, zda o 1, nebo o 100 procent

08. srpna 2019, 14:06 - tre
 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
08. srpna 2019, 14:06

Rakousko má za sebou rok trvající test, během nějž na dvou vybraných úsecích dálnic zvedlo nejvyšší povolenou rychlost na 140 km/hod. Nyní se projekt bude vyhodnocovat. Jedním z prvních výsledků je zmatečná studie o růstu emisí.

Pilotní projekt prosadil někdejší ministr dopravy Norbert Hofer ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ) s tím, že moderní auta (a také silnice a dálnice) jsou mnohem bezpečnější než ta, pro která se v roce 1974 současný limit 130 km/h zaváděl.

Měl to být bezbolestný proces bez negativních vedlejších účinků. A posvětit ho měl průzkum Laboratoře pro analýzu životního prostředí pro vídeňskou Technickou univerzitu a provozovatele rakouských dálnic Asfinag. Jenže jak upozornil web deníku Der Standard, výsledky jsou značně mlhavé.

Studie došla k závěru, že emise CO2 na základě zvýšení rychlosti stouply jen o 1,2 až 1,6 procenta, což ale podle tvůrců neznamená dobrozdání pro vyšší rychlostní limity na rakouských rychlostních silnicích a dálnicích. Tvrdí, že výsledky jsou odvislé od velmi variabilních parametrů, jako jsou aktuální rozptylové podmínky či teplota.

Autoři připouštějí, že nepatrnost nárůstu škodlivin v ovzduší mohla být dána také tím, že na úsecích v Dolním a Horním Rakousku řidiči možnost zvýšení rychlosti reálně ani nevyužili kvůli hustému provozu a povětrnostním vlivům.

Dva úseky, na nichž byl v uplynulém roce rychlostní limit zvýšen na 140 kmh. ( Autor: Asfinag )

Dva úseky, na nichž byl v uplynulém roce rychlostní limit zvýšen na 140 kmh.

Komplexní posouzení problematiky by si podle nich žádalo jinou metodu měření a dosažené výsledky údajně nelze vztáhnout na celé území Rakouska.

Metodu použitou autory studie i výsledky zpochybňuje rakouská odnož organizace Greenpeace. Ta ve svém výpočtu eliminovala vliv nákladní dopravy a došla k závěru, že za rok vzrostly emise na více než dvojnásobek. Přírůstek jen na úsecích dálnice A1 Allhaming a Amstetten činí 5700 tun emisí CO2.

Méně nehod
Rakousko zavedlo pilotní projekt 140kilometrové rychlosti na dvou úsecích dálnice A1 loni 1. srpna. První úsek se nachází mezi městy Melk a Oed a měří 88 kilometrů. Druhý mezi křížením Haid a Sattledtem má 32 kilometrů. Průměrná rychlost osobních aut se na testovaných úsecích zvýšila o 2-4 kmh. Překvapivým zjištěním je, že v uplynulém roce na testovaných úsecích ubylo nehod se zraněním o polovinu. V letech 2014-2017 bylo na delším z úseků průměrně 4,3 nehody měsíčně. V posledním roce to ale bylo jen 2,2 nehody.

Jak je to možné? V rámci studie Laboratoře pro analýzu životního prostředí se neměřily a neporovnávaly emise aut, která skutečně jela rychleji, nýbrž celkové emise na testovaných úsecích. Ty stouply z 18,59 na 18,83 milionů tun. Jenže pro nákladní auta a autobusy, které jsou zodpovědné za 42 procent emisí, možnost jet vyšší rychlostí neplatí. Jejich mohutný příspěvek k celkovým emisím tedy výsledky značně zkreslil.

Studie hovoří o zvýšení emisí CO2 u dieselových osobních aut z 4,91 na 5,05 tuny. Volker Plass z rakouských Greenpeace posměšně hovoří o „zázraku z Dolního a Horního Rakouska“. Podle něj jde o klamání veřejnosti.

Za pravdu mu trochu paradoxně dává i Christian Hübner z laboratoře zodpovědné za analýzu: „Při vyšší spotřebě energie emise stoupají automaticky, to je fyzika, na to není třeba žádné extra měření.“

Původce celé iniciativy Norbert Hofer, který mezitím vládu opustil, vyjádřil s pilotním projektem spokojenost a zavázal se v budoucím vládním programu testování rozšířit. Otázka je, zda k tomu on či Svobodní dostanou příležitost.

Čtěte: Rakouskou dálniční známku můžete mít i digitální, ale nakupujte s předstihem


Čtěte také

 Americký prezident Donald Trump

Trump si chce poslechnout Gretu. Měla by podle něj obrátit pozornost z USA na „špinavější místa“

Americký prezident Donald Trump dnes před odjezdem z 50. zasedání Světového ekonomického…

před 1 hodinou

 Jeff Bezos a Muhammad bin Salmán

Kyberútok na Bezose prý spustila zpráva od saúdského korunního prince

Saúdská Arábie „s vysokou pravděpodobností“ stála za kyberútokem na miliardáře a šéfa…

před 2 hodinami

Kryptoměny  Kryptoměna libra od Facebooku, ilustrační foto

Další rána pro Facebook: Vodafone se stahuje z projektu kryptoměny libra

Britská telekomunikační skupina Vodafone Group opustila asociaci, která má spravovat…

před 2 hodinami

 Strojírenství - ilustrační foto

Utahování šroubů. Strojírenský průmysl čeká po letech růstu pokles o dvě procenta

Vývoj posledních měsíců, kdy se objem nasmlouvaných zakázek ve strojírenském průmyslu…

před 2 hodinami

 Zakladatel Amazonu jeff Bezos

Američané věří víc Amazonu než policii a vládě. Nejhůře dopadl Hollywood

Američané věří více velkým technologickým firmám, než státním institucím a médiím.…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Školkovné – sleva na dani až 13 350 Kč
Jaká je v roce 2020 daňově nejvýhodnější stravenka?
Koupě bytu, vypořádání dědictví i luxusní dovolená. Na co všechno si lze vzít hypotéku?
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Auta
„Daň z SUV“ dopadá i na levná auta. Majitelé fiatů a dacií…
Mercedes chystá facelift třídy E. Bude hybridní a chytrá
Laffite G-Tec X-Road je terénní supersport s pohonem zadních kol. Může mít přes 700 koní
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než ta elektrická
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Hry pro příležitostné hráče