Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Zvýšení rychlosti na 140 km/h v Rakousku zvedlo emise. Jen se neví, zda o 1, nebo o 100 procent

08. srpna, 14:06 - tre
 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
08. srpna, 14:06

Rakousko má za sebou rok trvající test, během nějž na dvou vybraných úsecích dálnic zvedlo nejvyšší povolenou rychlost na 140 km/hod. Nyní se projekt bude vyhodnocovat. Jedním z prvních výsledků je zmatečná studie o růstu emisí.

Pilotní projekt prosadil někdejší ministr dopravy Norbert Hofer ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ) s tím, že moderní auta (a také silnice a dálnice) jsou mnohem bezpečnější než ta, pro která se v roce 1974 současný limit 130 km/h zaváděl.

Měl to být bezbolestný proces bez negativních vedlejších účinků. A posvětit ho měl průzkum Laboratoře pro analýzu životního prostředí pro vídeňskou Technickou univerzitu a provozovatele rakouských dálnic Asfinag. Jenže jak upozornil web deníku Der Standard, výsledky jsou značně mlhavé.

Studie došla k závěru, že emise CO2 na základě zvýšení rychlosti stouply jen o 1,2 až 1,6 procenta, což ale podle tvůrců neznamená dobrozdání pro vyšší rychlostní limity na rakouských rychlostních silnicích a dálnicích. Tvrdí, že výsledky jsou odvislé od velmi variabilních parametrů, jako jsou aktuální rozptylové podmínky či teplota.

Autoři připouštějí, že nepatrnost nárůstu škodlivin v ovzduší mohla být dána také tím, že na úsecích v Dolním a Horním Rakousku řidiči možnost zvýšení rychlosti reálně ani nevyužili kvůli hustému provozu a povětrnostním vlivům.

Dva úseky, na nichž byl v uplynulém roce rychlostní limit zvýšen na 140 kmh. ( Autor: Asfinag )

Dva úseky, na nichž byl v uplynulém roce rychlostní limit zvýšen na 140 kmh.

Komplexní posouzení problematiky by si podle nich žádalo jinou metodu měření a dosažené výsledky údajně nelze vztáhnout na celé území Rakouska.

Metodu použitou autory studie i výsledky zpochybňuje rakouská odnož organizace Greenpeace. Ta ve svém výpočtu eliminovala vliv nákladní dopravy a došla k závěru, že za rok vzrostly emise na více než dvojnásobek. Přírůstek jen na úsecích dálnice A1 Allhaming a Amstetten činí 5700 tun emisí CO2.

Méně nehod
Rakousko zavedlo pilotní projekt 140kilometrové rychlosti na dvou úsecích dálnice A1 loni 1. srpna. První úsek se nachází mezi městy Melk a Oed a měří 88 kilometrů. Druhý mezi křížením Haid a Sattledtem má 32 kilometrů. Průměrná rychlost osobních aut se na testovaných úsecích zvýšila o 2-4 kmh. Překvapivým zjištěním je, že v uplynulém roce na testovaných úsecích ubylo nehod se zraněním o polovinu. V letech 2014-2017 bylo na delším z úseků průměrně 4,3 nehody měsíčně. V posledním roce to ale bylo jen 2,2 nehody.

Jak je to možné? V rámci studie Laboratoře pro analýzu životního prostředí se neměřily a neporovnávaly emise aut, která skutečně jela rychleji, nýbrž celkové emise na testovaných úsecích. Ty stouply z 18,59 na 18,83 milionů tun. Jenže pro nákladní auta a autobusy, které jsou zodpovědné za 42 procent emisí, možnost jet vyšší rychlostí neplatí. Jejich mohutný příspěvek k celkovým emisím tedy výsledky značně zkreslil.

Studie hovoří o zvýšení emisí CO2 u dieselových osobních aut z 4,91 na 5,05 tuny. Volker Plass z rakouských Greenpeace posměšně hovoří o „zázraku z Dolního a Horního Rakouska“. Podle něj jde o klamání veřejnosti.

Za pravdu mu trochu paradoxně dává i Christian Hübner z laboratoře zodpovědné za analýzu: „Při vyšší spotřebě energie emise stoupají automaticky, to je fyzika, na to není třeba žádné extra měření.“

Původce celé iniciativy Norbert Hofer, který mezitím vládu opustil, vyjádřil s pilotním projektem spokojenost a zavázal se v budoucím vládním programu testování rozšířit. Otázka je, zda k tomu on či Svobodní dostanou příležitost.

Čtěte: Rakouskou dálniční známku můžete mít i digitální, ale nakupujte s předstihem


Čtěte také

Pražské letiště

Letiště Praha z tendru na skenery vyloučilo Huawei a ZTE, kvůli varování od NÚKIB

Letiště Václava Havla vyloučilo z výběrového řízení na sedm celotělových skenerů čínské…

před 3 hodinami

Události  Zásah policistů z NCOZ, ilustrační foto

Policie obvinila exnáměstka civilní rozvědky Blahuta. Provedla u něj domovní prohlídku

Policie dnes obvinila bývalého náměstka Úřadu pro zahraniční styky a informace (ÚZSI)…

před 3 hodinami

 Myslivci - ilustrační foto

Více než malé množství zvěřiny. Myslivci budou moci prodávat více masa

Myslivci by nově mohli prodávat více zvěřiny do obchodů, na trzích nebo rovnou…

před 4 hodinami

Události  Požár pralesa v Brazílii

Brazílie čelí kritice za požáry v Amazonii. Macron obvinil Bolsonara ze lhaní

Postoj brazilské vlády k lesním požárům v Amazonii vyvolal diplomatickou roztržku s…

před 4 hodinami

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová

Maláčová částečně uspěla. Ministerstvo práce dostane z rozpočtu o 5,9 miliardy korun více

Ministerstvo práce by mělo mít příští rok na výdaje o 5,9 miliardy korun více, než mu v…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
E-mail – dobrý sluha, nebo zlý pán?
Jak může evidence na úřadu práce zvýšit důchod?
V práci se vám nelíbí? Tak ji změňte
Je Česko kryptoměnovou těžební velmocí? Jak začít těžit?
Bouráme - kam s azbestem a dalším nebezpečným odpadem?
Auta
Lynk & Co 03 Cyan je čtyřválcová předokolka, která na Ringu…
Porsche Taycan ukázalo své v podstatě poslední tajemství. Podívejte se, jak vypadá uvnitř
Kvíz: Uhodnete model auta na fotce?
Auto jako kafe: V Británii testují možnost koupit nový automobil na ulici v automatu
Videodojmy: Yamaha Niken
Hry pro příležitostné hráče