Menu Zavřít

Vězněm ve své firmě

1. 10. 2018
Autor: DEVELOR

Firemní kultura konečně začíná být pro korporace důležitá, říká partner vzdělávací společnosti DEVELOR

David Fojtík za mlada zdolával osmitisícovky, teď hledá adrenalin ve firmách, kterým pomáhá mít spokojené zaměstnance. U jedné skupiny toho lze dosáhnout ale obzvláště těžce – u těch, kteří ztratili vnitřní motivaci a na svých pozicích jen přežívají. Navíc „blbou“ náladou mohou nakazit i ostatní.

Kdo je firemní vězeň?

Firemními vězni se typicky stávají zaměstnanci, kteří ve firmě pracují dlouho. Jsou to lidé, kteří již dali „vnitřní výpověď“ a zůstali „uvězněni“ ve své práci. Jak vyplývá z výzkumu Aon, v České republice je jich zhruba sedm procent. Nejčastěji je najdete ve střední věkové skupině, jako řadového pracovníka bez přímých podřízených, ve firmě s více než 250 zaměstnanci, kde pracuje déle než 10 let. Právě oni mají velký vliv na motivovanost ostatních.

Co s nimi?

My pomáháme firmám dosahovat lepší výsledky skrze práci s lidmi a to kombinací školení, koučinku a poradenství. Společně s týmy hledáme a objevujeme místa, která vlivem určitých okolností, systému řízení nebo návyků vedoucích pracovníků, negativně ovlivňují angažovanost lidí v určité pracovní roli. Určité chování a okolnosti v lidech mohou zákonitě podporovat pocit poraženectví, frustrace a vězeňství. Cílem je taková místa objevit a změnit k lepšímu. Prakticky pomáháme lidem objevovat pocit smyslu v tom, co dělají, eliminovat hluchá místa v procesech, vracíme jim rozhodovací pravomoci a pocit kontroly nad tím, co a jak ve své roli dělají.

Jak poznáte, kdo je „firemní vězeň“?

Z palety diagnostických nástrojů, které používáme, bych vypíchl CX Ray. Je to vlastně takový „rentgen“, který vám ve firmě identifikuje přirozené tahouny, nositele změny, neformální lídry bez titulu na vizitce, ale i izolované ostrůvky, lidé blízko vyhoření nebo firemní vězně. Z výsledného obrázku pak lépe poskládáme strategii práce s lidmi ve smyslu kde a s kým začít, o čem mluvit a kam směřovat.

Myslíte si, že firmy i kvůli nedostatku lidí pochopily, že spokojený zaměstnanec podá větší výkon než ten pod tlakem?

S nedostatkem lidí bojují všichni. Některé firmy si ještě myslí, že stačí udělat lepší náborový inzerát či zářivější billboard, natočit propagační video, ale kandidáti tohle rychle prohlédnou. Většina firem už měří zaměstnaneckou spokojenost resp. angažovanost, ale ty nejlepší firmy cíleně pracují s budováním zdravé firemní kultury. To je to, jak se lidé chovají, když tam šéfové nejsou.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).