Menu Zavřít

Jak získat elektronický podpis

26. 11. 2024
Autor: Pixabay.com

 Časy se mění, to, co bylo standardem před několika lety, je dnes už dávno zastaralé. Zatímco dřív byl třeba všude vlastnoruční podpis, dnes mnohdy stačí ten elektronický. Ušetříte jím čas i hromady papírů, jak, a hlavně kde, ho ale získat?

Když se řekne elektronický podpis

Elektronický podpis podnikatelům a úřadům veřejné správy zjednodušuje život už přes 20 let, dokumenty se díky němu dají podepsat na pár kliknutí, a navíc odkudkoli. Je jednou z možností, jak úřední dokumenty ověřit i bez toho, abyste je museli podepsat vlastnoručně, někdo ho může označit i jako digitální podpis. Mezi jeho hlavní výhody patří:

  • Autenticita, díky které potvrdíte svoji identitu
  • Integrita, která potvrzuje, že od podpisu nedošlo k žádné změně v dokumentu
  • Víte, kdy k podpisu došlo.
  • Podpis dokumentu nelze zpětně popřít.

Jak elektronický podpis získat?

Elektronický podpis je skvělá věc, slouží jako nástroj k identifikaci a autentizaci v internetovém prostředí. Je platný po celé Evropské unii, takže můžete komunikovat i s úřady v zahraničí. Jeho vydání je vázané na certifikační služby, nevydá vám ho jen tak někdo. Vygenerovaný certifikát se následně implementuje do operačního systému nebo přímo do aplikace, která tuto službu realizuje.

Autor: Pixabay.com

Víte, že v ČR máme 3 poskytovatele certifikačních služeb? Jsou jimi:

  • Česká pošta, s. p.
  • eIdentity a. s.
  • První certifikační autorita, a. s.

Na vás tedy je vybrat si poskytovatele certifikátu, pročíst si jeho podmínky a vyplnit žádost o kvalifikovaný certifikát. Pokud si zvolíte třeba Českou poštu, pak o certifikát můžete požádat i online, a to v případě, že máte eObčanku s aktivovaným čipem a čtečku. Pokud takovou občanku nemáte, pak se musíte na pobočku CzechPoint dostavit osobně, žádost vyplnit a odevzdat.

Informace o certifikátu včetně návodu, jak ho nainstalovat, pak obdržíte e-mailem. Vy si ho pak nainstalujete a můžete ho hned začít používat. Nezapomeňte ale na to, že platnost certifikátu je omezená na 1 rok, před skončením období platnosti si tak nezapomeňte zažádat o nový. Platnost se automaticky neprodlužuje, žádost ale můžete podepsat stávajícím elektronickým podpisem.