Všechno, nebo nic. Boeing musí získat americkou certifikaci do konce roku, jinak se se 737 Max 10 rozloučí nadobro

8. 7. 2022
Zdroj: pjs2005 from Hampshire, UK, rotated by the uploader, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons
  • Letouny Boeing 737 Max 10 musí získat povolení amerických úřadů do konce roku 2022, jinak je společnost přestane vyrábět

  • Dvě z těchto letadel v letech 2018 a 2019 způsobila smrtelné nehody, a tak byla dočasně uzemněna celá flotila

  • Šéf Boeingu Dave Calhoun se potíží se znovuzískáváním certifikace zatím příliš neobává


Existuje ,riziko‘, že letecká společnost Boeing bude nucena zastavit výrobu letadla 737 Max 10 kvůli potenciálním regulačním problémům, varoval šéf firmy Dave Calhoun. Do konce roku totiž musí zajistit pro své dopravní letadlo 737 Max 10 povolení od amerických úřadů. BBC dokonce cituje, že pro Calhouna znamená tento krok „všechno nebo nic“.

Max 10 je největší a nejnovější letadlo z rodiny 737, nicméně zatím se nezapsalo do povědomí veřejnosti moc dobře – po dvou smrtelných nehodách z let 2018 a 2019 se mu stále nedaří získat potřebnou certifikaci, a tak hrozí, že jeho výroba nadobro skončí. Boeingy 737 totiž dle Reuters nedisponují systémem EICAS, který pilotům poskytuje podrobné informace o tom, co se s letadlem v danou chvíli děje, a pokud se firmě nepodaří technologii do šibeničního termínu v prosinci implementovat, musely by jejich posádky začít podstupovat zvláštní školení.

Uzemnění celé flotily letadel je to poslední, co Boeing potřeboval. Nad jeho další budoucností v Číně se dle expertů smráká
Přečtěte si také:

Uzemnění celé flotily letadel je to poslední, co Boeing potřeboval. Nad jeho další budoucností v Číně se dle expertů smráká

Nicméně Calhoun se v rozhovoru pro časopis Aviation Week nechal slyšet, že očekává pozitivní výsledek a že je odhodlán svůj stroj protlačit skrze kontroly Federálního úřadu pro letectví USA (FAA), nebo se ucházet o povolení amerického Kongresu. „Pokud projdete tím, čím jsme prošli my, nahromadili jste dluhy jako my a zároveň máte naši schopnost reagovat pružně a dotáhnout věci do konce, neděsí vás ani představa světa bez Max 10,“ uvedl. „Ale neočekávám, že bych musel program zrušit. Je to jen riziko,“ dodal.

Prospěch Airbusu

Tiskový mluvčí společnosti pro BBC doplnil, že Boeing se dávno zavázal splnit popsané požadavky regulačních orgánů a zároveň zajistit klid zákazníků, jimž své vůbec nejdelší letadlo dodá. „Bezpečnost lidí, kteří do budoucích letadel nasednou, je stále hlavním hnacím motorem našeho úsilí,“ dušuje se.

Nicméně FAA zástupce firmy už na začátku roku varoval, že není nijak nakloněn jim certifikaci nutnou pro uvedení letounu do provozu udělit snadno. Pokud Boeing nezíská souhlas úřadů, musel by podle předpisů, které vstoupí v platnost v roce 2023, přidat do kokpitů Max 10 výstražný systém. Tedy pokud neobdrží výjimku od amerického Kongresu.

Šachy velmistrů. Jak Airbus vmanévroval Boeing do výroby nekonkurenceschopného modelu 737 Max
Přečtěte si také:

Šachy velmistrů. Jak Airbus vmanévroval Boeing do výroby nekonkurenceschopného modelu 737 Max

To by mimo zmíněného speciálního výcviku pro piloty znamenalo přepracování letové paluby v kokpitech všech ,desítek‘. Výrobce na ně přitom už teď registruje přes 600 objednávek od 18 zákazníků, mezi něž patří například British Airways IAG a United Airlines. Pokud však Boeing nezíská povolení zakázky splnit, může na nich vydělat třeba konkurenční Airbus, který za první pololetí roku 2022 hlásí už 297 vyrobených letadel.

Celá globální flotila letadel 737 Max byla totiž donedávna uzemněna. Nesměla létat, protože dvě z jejích letadel při nehodách v Indonésii a Etiopii připravila o život dohromady 346 lidí, nicméně světové vlády postupně začínají Boeingy povolovat.

  • Našli jste v článku chybu?