Menu Zavřít

Vojáci spěchají na novou ranvej. Ministerstvo obrany je proti

11. 8. 2020
Autor: Snímek ze začátku roku 1960, kdy na zbrusu nové ranveji vznikající náměšťské základny přistály první stíhačky MiG-15, Army.cz

Životnost přistávací dráhy na náměšťské základně skončila před dvaceti lety. Obrana ale s generální opravou nespěchá, na řadu přijde prý až po roce 2028.

Je to jen pár týdnů, co na vrtulníkové základně v Sedleci u Náměště nad Oslavou skončila oprava ranveje. Přeznačení a částečné zdrsnění plochy proběhlo i proto, aby na ni letouny lépe brzdily a dešťová voda odtékala rychleji. Kromě toho, jak vyplývá z Registru smluv, společnost Eurovia CS za 13,8 milionu korun musela opravit i stárnoucí betonové a asfaltové komunikace před „úly“ pro letouny.

A není to zdaleka poprvé, kdy si generální štáb chtě nechtě přiznal, že letiště bude muset projít masivní modernizací. Už loni technici Eurovie provedli bleskovou opravu hlavní ranveje za 375 tisíc. Došlo totiž k propadu celé jedné betonové desky.

Na základnu nedávno vyrazil Petr Hromek, velitel Vzdušných sil Armády ČR, aby si stav ranveje ověřil na vlastní oči. Rozhodnutí bylo jasné - přistávací a vzletová dráha musí projít generální opravou. „Každý rok probíhá oprava vlastními silami letištní služby základny, nicméně i přes velké úsilí náměšťských letišťářů vyžaduje stav dráhy brzkou generální opravu,“ uvádí Jindřiška Budiková, mluvčí základny, na webu české armády. 

Přežitá dráha
Ranvej na letišti Náměšť byla postavena v roce 1956 a uvedena do provozu v roce 1960. Je dlouhá 2 400 a široká 45 metrů. Letiště Náměšť patří do systému HNS (Host Nation Support), což znamená, že je schopno zabezpečit potřeby jednotek NATO. Generální oprava byla naposledy provedena v roce 1980, kdy byla na povrch položena tenká vyztužená cementová deska a životnost tímto způsobem ošetřené dráhy byla stanovena na 20 let.
Zdroj: Army.cz

Ministerstvo obrany však s opravou nespěchá. Podle Petra Sýkory z tiskového oddělení resortu se s generálkou počítá až po roce 2028. „Proto nyní není možné predikovat jak délku případné výluky, tak i náklady, které bude na modernizaci nezbytné vyčlenit,“ reaguje Sýkora.

Proč obrana nepovažuje masivní opravu za prioritní a naléhavý projekt, je poměrně zřejmé. Generálka ranveje dlouhé 2400 a široké 45 metrů bude velmi nákladná. Účet půjde do miliard a základna se na několik měsíců zavře. A tolik masivní investice ve chvíli, kdy ani není jasné, jak bude vypadat obranný rozpočet v nejbližších letech, je mimo současné možnosti ministerstva a jeho plánovačů.

KL24

Do základny ovšem budou muset stovky milionů proudit tak jako tak. Díky tomu, že se stane mateřskou základnou celkově dvanácti amerických vrtulníků UH-1Y a AH-1Z, které si Česko pořizuje za 17,6 miliardy korun. Nynější infrastruktura totiž americkým strojům nevyhovuje, byla stavěna především pro helikoptéry Mil sovětské a ruské výroby.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).