Menu Zavřít

Stále dražší a stále starší. Nabídka ojetých vozů na českém trhu letos vzrostla, zákazníci si ale museli výrazně připlatit

22. 12. 2023
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Depositphotos
  • Na tuzemském trhu s ojetými automobily se letos nabízelo přes 808 tisíc vozů, což je zhruba o jedno procento víc než loni. Vyplývá to z dat společnosti Aures Holdings provozující síť autobazarů AAA Auto
  • Automobily z druhé ruky jsou však nyní nejdražší v historii. Zákazníci za ně musí zaplatit v průměru 199 tisíc korun
  • K nejčastěji nabízeným vozům patřila Škoda Octavia, Fabia a Superb, průměrné stáří aut pak přesáhlo 11 let

Českému trhu s ojetými auty se letos konečně začalo dařit a po útlumu způsobeném pandemií covidu opět rostl. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu skupiny Aures Holdings, která provozuje síť autocenter AAA Auto a Mototechna. Podle jejich dat se letos v nabídce tuzemských internetových agregátorů objevilo již přes 808 tisíc ojetých vozů, což je o devět tisíc více než loni.

„Sekundární trh po dlouhých třech letech konečně začíná ožívat. V České republice přibude do konce roku meziročně zhruba deset tisíc aut, na Slovensku dokonce téměř třicet tisíc. Ve obou zemích je tedy z dlouhodobého hlediska znatelný nárůst v průběhu posledních devíti let, za která máme údaje z trhu k dispozici,“ uvedla generální ředitelka společnosti Aures Holdings Karolína Topolová.

Za devět let vzrostla cena aut o 66 procent

Nárůst počtu nabízených vozů se ale rozhodně neprojevil v poklesu jejich ceny. Ta naopak v posledních letech setrvale roste a i letos vytvořila nový rekord, když dosáhla průměrné částky 199 tisíc korun. Na slovenském trhu se auta prodávala v přepočtu zhruba za 207 tisíc a v Polsku pak za 167 tisíc korun. Ve všech třech zemích tedy došlo v devítiletém sledovaném období k výraznému nárůstu ceny, jenž konkrétně v Česku činil zhruba 66 procent. Na Slovensku se zdražovalo 60procentním tempem, kdežto u našich severovýchodních sousedů ceny vzrostly dokonce o 134 procent.

Západ míří k elektromobilitě, ojetiny se spalovacími motory zase do Afriky. Jejich druhý život ničí životní prostředí
Přečtěte si také:

Západ míří k elektromobilitě, ojetiny se spalovacími motory zase do Afriky. Jejich druhý život ničí životní prostředí

„Ve všech zemích evidujeme dlouhodobě nárůst poptávky po zánovních automobilech, které suplují nedostatkové nové vozy. Zatímco na českém trhu meziročně počet nabízených zánovních aut klesá, u polských a slovenských sousedů je trend opačný,“ doplnila Topolová s tím, že dotčená vozidla v tuzemsku tvořila zhruba jen 8,5 procenta celkové nabídky. 

Ostatně i kvůli tomu letos opět vzrostlo průměrné stáří nabízených vozů, a to na 11,2 roku, což je nejvíce za posledních devět let. Česká auta jsou tak, obecně vzato, dokonce starší než auta slovenská – tam jejich průměrné stáří činí 10,5 roku.

Výrazně narostl podíl SUV

Ačkoliv se podle výsledků průzkumu na zdejším trhu s ojetinami mnohé věci změnily, nejčastěji nabízené druhy motorů zůstávají stále stejné. Přibližně 55 procent vozů v nabídce tak mělo dieselový motor, dvě pětiny aut jezdily na benzín, zatímco podíl elektromobilů a hybridů byl 2,3procentní. I to je však posun vpřed. 

„Ještě v roce 2015 se za celý rok objevilo v nabídce jen 175 plně elektrických automobilů a ani ne pět set hybridních. Letos to je již přes pět a půl tisíce elektromobilů a téměř deset tisíc hybridů,“ upozornila na rostoucí trend Topolová.

KL24

Nová jako stará. Tedy alespoň cenově. Zlevňování modelů Tesly poškozuje trh s automobily, míní analytici
Přečtěte si také:

Nová jako stará. Tedy alespoň cenově. Zlevňování modelů Tesly poškozuje trh s automobily, míní analytici

Skoro stejné jako v předchozích letech zůstaly nejčastěji nabízené automobily. Na prvních třech příčkách se umístily velmi populární Škodovky, konkrétně Octavia, Fabia a Superb. K dalším velmi často nabízeným modelům patří i Volkswageny Golf, Passat a Touran, BMW 3 či Ford Focus. V případě elektromobilů pak zákazníci vybírali z modelů Škoda Enyaq, BMW i3 a Tesla Model 3.

Poslední sledovanou kategorií v průzkumu byl typ karoserie. Tuzemští zákazníci mohli v nabídce autobazarů nejčastěji nalézt kombíky (podíl 28,9 procenta), SUV (26,7 procenta) a hatchbacky (20 procent). Oproti devět let starým údajům si polepšily především SUV, které tehdy tvořily pouhých 6,4 procenta veškerých vozů. Tento trend se přitom uchytil i v okolních zemích, a třeba na Slovensku vzrostl z 6,2 procenta v roce 2015 na současných 35,2 procenta.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).