Menu Zavřít

Regionální lokálky: i cesta může být cíl

Autor: Profimedia.cz

Výlet regionální lokálkou je tím, co dělá z léta prázdniny. Místní tratě se proto staly lákavým turistickým cílem.

Tak jako prasata umírají na červenku, představují smrtelnou ránu pro české, moravské a slezské lokálky žluté vlaky Regionova. Nepovedená modernizace udělala ze starších motoráků přehřáté, hlučné a nepohodlné vlaky, které z regionálních tratí postupně vyhnaly cestující.

V posledních letech se ale situace razantně mění. Nejenže na koleje přicházejí soukromí provozovatelé s dobrým citem pro svůj vozový park, ale i České dráhy změnily strategii - investují do nových motoráků a stále častěji podporují takzvané nostalgické jízdy s historickými lokomotivami.

Kam zpravidla jezdíte na dovolenou?

I proto lokálky chytily druhý dech a staly se lákavým cílem výletů. Kdy jindy se toulat nad rozehřátými pražci vonícími změklým asfaltem než právě během léta. I tyto cesty, kdy se neřeší čas, ale jen krajina za oknem, dělají z července a srpna prázdniny.

1. Teplický Semmering

Číslo tratě: 135

Provoz zajišťuje: České dráhy

 Teplický Semmering

Nebudeme si nic namlouvat, betonový Most rozhodně není ideální letní destinací. Nicméně ze zdejšího obrovského vlakového nádraží, které dnes už jen skomírá, několikrát denně vyjíždějí spoje do krušnohorské stanice Moldava. Během sedmdesát minut dlouhé cesty vlak přejíždí přes výstavní mosty, zvládne ostré stoupání, zmizí v tunelu a změní směr jízdy v úvraťové stanici Dubí. Ideální způsob, jak prozkoumat Krušné hory a z Moldavy se projít do Německa.

2. Švestková dráha

Číslo tratě: 113

Provoz zajišťuje: AŽD Praha

Z panelákového Mostu se nabízí ještě jedna možnost. Po takzvané Švestkové dráze do Lovosic. Trať pod novým provozovatelem prošla téměř úplnou resuscitací, když se zde v roce 2007 zastavil pravidelný provoz a mnoho let se pak jen debatovalo, co se 120 let starou lokálkou bude dál. Dnes se železnice i stanice modernizují, AŽD chce být dokonce z Mostu do Lovosic rychlejší než autobusy. To, čím je Švestková dráha atraktivní, jsou výhledy do krajiny, velké oblouky a především detailní seznámení se s Českým středohořím.

3. Osoblažská úzkokolejka

Číslo tratě: 298

Provoz zajišťuje: České dráhy

 Osoblažská úzkokolejka

Pokud se řekne úzkokolejka, větší počet lidí se asi zaměří na pomezí Vysočiny a Jihočeského kraje, kde už mnoho let soukromý dopravce jezdí na trati z Obrataně přes Jindřichův Hradec do Nové Bystřice.

Jenže i České dráhy si stále drží jednu trať s rozchodem kolejí pouze 760 milimetrů. Ve stále neprobádané a zapadlé krajině mezi Třemešnou ve Slezsku a Osoblahou. Ostré železniční zákruty a téměř liduprázdné louky a lesy. To je hlavní devíza osoblažské úzkokolejky.

4. Jesenické tajemno

Číslo tratě: 295

Provoz zajišťuje: České dráhy

Díky komiksu a filmu Alois Nebel se Jeseníky staly jedním ze středobodů tuzemských železničních nadšenců.

Zatímco většina lidí se zaměřuje na hlavní horskou trať zdolávající Ramzovou, Ostružnou a padající až k Šumperku, lokálka z Lipové-lázní do příhraniční perly jménem Javorník není zajímavá o nic míň. Motorák projíždí hustými lesy, polozapomenutými osadami i velkými poli. Vlak je ideálním místem, odkud sledovat tento region s pohnutou historií.

5. Až na konec koleje

Číslo tratě: 341

Provoz zajišťuje: České dráhy

Železnice ze Starého Města do Luhačovic klasickou lokálkou není, do lázeňského města tudy denně projíždí i několik rychlíků. Jednokolejka vedoucí údolím Slovácka a Zálesí si však zaslouží velkou pozornost.

I kvůli poslednímu úseku, kdy projíždí malými vesničkami a dojede až do Luhačovic, kde koleje končí. Zarostlá zahrádka zdejší nádražní restaurace s vyhlášenou dršťkovou je pak ideálním místem, odkud sledovat přejíždění lokomotivy z jednoho konce vlaku na druhý. Tady není důvod nikam spěchat.

6. Tady se schováte

Číslo tratě: 195

Provoz zajišťuje: České dráhy

 Luhačovice

Elektrifikovaná trať z Rybníka do Lipna nad Vltavou píše svou historii od roku 1911, kdy byla teprve druhou železnicí v českých zemích, kde mohly jezdit lokomotivy poháněné elektřinou. Lokálka původně sloužila hlavně ke svážení dřeva, v současnosti je z ní výborné zpestření při víkendu stráveném v okolí Lipna, historického Vyššího Brodu a Rožmberku nad Vltavou.

Skvělá je také turistická stezka vedoucí podél tratě, kde si člověk odpočine od všudypřítomného hluku vodáků.

 České lokálky

Čtěte také:

Chcete si odpočinout od lidí? Zkuste tento hotel v Grónsku. Je nejodlehlejší na světě

Čeští turisté se přestávají bát. Ve velkém se vracejí do Turecka, Egypta a Tuniska

Turisté, z Prahy ven, velí ministerstvo

WT100

Všichni proti Praze: regiony chtějí metropoli sebrat turisty

10 levných destinací pro dovolenou

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).