Menu Zavřít

Goldman Sachs: Ropný trh se z koronaviru vzpamatuje, ale až za dva roky

Autor: Eric Kounce TexasRaiser, wikimedia

První polovina letošního roku nesoucí se ve znamení nastupující pandemie koronaviru zasadila ropě nebývale těžkou ránu. Podle expertů z americké investiční banky Goldman Sachs se z ní trh zotaví, nebude to však v řádu několika měsíců, nýbrž let.  

Ceny černého zlata se během uplynulého jara propadly o desítky procent, přičemž v jednu chvíli dokonce došlo i na paradoxní situaci, kdy prodávající byli těmi, kteří za odběr své ropy museli platit kupujícím. Jednalo se o historický okamžik, který byl důsledkem nebývalého přebytku nabídky nad poptávkou, jenž zapříčinila jednak samotná pandemie a také hašteření mezi Saúdskou Arábií a Ruskem, které nebyly zpočátku s to se shodnou na tolik potřebném omezení denní produkce.

Zmíněná dohoda, jež kromě členů OPECu zahrnovala i další významné hráče na trhu, nakonec uzavřena byla, trvalo však ještě několik dalších týdnů, než se její efekt naplno projevil i na samotných cenách.

Aktuálně je severomořská ropa Brent na trhu k dostání za cenu přibližně 42 dolarů za barel, tedy zhruba za dvě třetiny toho, za kolik se dala koupit ještě zkraje ledna.

<figcaption>Vývoj ceny severomořské ropy Brent od začátku letošního roku, zdroj: Trading economics</figcaption>

Podle analytiků Goldman Sachs, jež cituje zpravodajský web CNBC, bude konečný propad na straně poptávky za celý letošek činit osm procent. Už v příštím roce nicméně čeká trh šestiprocentní růst, přičemž k „celkovému zotavení“ a návratu na předkoronavirovou úroveň by mělo dojít teprve v roce 2022.

Benzín, nafta a až dlouho po nich letecké palivo

Z pohledu jednotlivých ropných produktů se ke svým
původním hodnotám, respektive cenám dle jejich názoru vrátí benzín, a to
zásluhou postupného nárůstu ve využívání soukromé silniční dopravy v případě
domácího turismu na úkor té letecké. To se týká zejména Spojených států
amerických, Evropy a Číny.

K benzínu by se v roce 2021 měla přidat taktéž nafta, což bude způsobeno zvyšujícími se vládními výdaji na výstavbu důležité infrastruktury, pomocí kterýchžto projektů se budou jednotlivé země snažit stimulovat své vlastní ekonomiky k lepší celkové výkonnosti.

Nejvíce času na zotavení pak bude dle expertů uvedené investiční banky potřeba v případě leteckého paliva. Jeho cena, respektive poptávka po něm by se na předkoronavirou úroveň měla vrátit nejdříve v roce 2023, neboť je objektivní důvod se domnívat, že většina lidí se z obav ze stísněných prostor dopravních letadel bude k létání jako takovému stavět s odporem. Urychlit jejich návrat na paluby letounů by mohlo snad jen brzké nalezení účinné vakcíny.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek