Menu Zavřít

Facebook, Twitter a YouTube budou potírat nenávist

31. 5. 2016
Autor: shutterstock

Evropská komise společně s firmami jako Facebook, Twitter a YouTube zveřejnila kodex chování, který má napomoci v boji proti šíření nenávistných projevů na internetu. Firmy se podle kodexu budou snažit do 24 hodin od upozornění prověřit, zda je nějaký obsah závadný. V případě, že tomu tak bude, jej odstraní nebo k němu deaktivují přístup.

„Máme k dispozici účinné systémy, díky nimž dokážeme do 24 hodin přezkoumat platná oznámení a odstranit nelegální obsah,“ uvedla dnes například ředitelka Google pro styk s veřejností a vztahy s vládami Lie Juniusová.

Se společnostmi o věci v úterý jednala eurokomisařka pro spravedlnost Věra Jourová. Upozornila, že sociální média jsou jedním z nástrojů, které teroristické skupiny využívají k radikalizaci mladých lidí a rasisté k šíření násilí a nenávisti. Připomněly to podle ní také nedávné teroristické útoky v evropských městech. „Dohoda představuje významný krok k zajištění toho, aby internet zůstal bezpečným místem pro svobodné a demokratické vyjadřování, kde jsou dodržovány evropské hodnoty a zákony,“ zdůraznila česká eurokomisařka.

Evropská komise připomněla, že součástí snahy omezit šíření nenávistných projevů musí být také snaha členských zemí o prosazení domácích právních předpisů na internetu i „off line“. Součástí kodexu je také závazek poskytovat informace o svých zákrocích členským zemím. Firmy také chtějí úžeji spolupracovat s organizacemi, které se na odhalování podobného obsahu specializují.

Evropský soud pro lidská práva zavedl rozlišení mezi obsahem, který uráží, šokuje nebo znepokojuje stát nebo část obyvatelstva, a obsahem, který představuje skutečné a závažné podněcování k násilí a nenávisti. Soud přitom uvedl, že státy mohou druhý z uvedených typů obsahu postihovat nebo blokovat, připomněla dnes komise.

BRAND24

Přečtěte si o nejnovější kauze Facebooku

Facebook údajně manipuloval s výběrem zpráv

Facebook v mobilu

Ředitelka pro globální politiku Facebooku Monica Bickertová v tiskové zprávě připomněla, že Facebook má po celém světě 1,6 miliardy uživatelů a nenávistné projevy na něm nemají místo. „Vyvíjíme neuvěřitelné úsilí, abychom na jedné straně lidem umožnili vyjádřit se a na druhé straně zajistili prostředí, v němž panuje vzájemný respekt,“ poznamenala.

Firmy už svým uživatelům v mnoha případech nabízejí možnost závadný obsah nahlašovat, kodex je tedy jen pokračováním jejich stávajícího přístupu. Také podle Karen Whiteové z Twitteru existuje jasný předěl „mezi svobodou projevu a chováním, které podněcuje k násilí a nenávisti“. Právě twitter už zablokoval přes 125.000 účtů, především v souvislosti s propagací organizace Islámský stát.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).