Menu Zavřít

Efekt Bloomberg. Miliardář spustil reklamní šílenství, kampaň zdražuje i ostatním

23. 1. 2020
Autor: čtk

Kandidát na prezidenta USA Michael Bloomberg ve své kampani sází hlavně na masivní investice do televizní reklamy, které vyšplhaly už ke čtvrt miliardě dolarů. Bloomberg tímto utrácením spustil vedlejší efekt zdražování kampaní ostatních kandidátů. Ceny za televizní politickou reklamu vzrostly už o dvacet procent.

Bloombergova kampaň trvá zatím pouze dva měsíce, bývalý starosta New Yorku už ale za reklamu v televizi utratil 248 milionů dolarů. Oproti zvyklostem v amerických prezidentských volbách to je abnormálně vysoká suma. Michael Bloomberg v tomto ohledu působí jako solitér a obecně se příliš neřídí zvyklostmi – kromě jiného odmítá vybírat příspěvky od dárců a neúčastní se televizních debat.

Sedmasedmdesátiletý politik je mezi svými protikandidáty z Demokratické strany svým stylem hry podle vlastních pravidel hodně nepopulární. Nyní k tomu mají další důvod, protože Bloombergova strategie zvyšuje náklady pro všechny ostatní. Kvůli vysoké poptávce zvedly televizní stanice ceny za televizní reklamy už o dvacet procent za období trvání Bloombergovy kampaně.

Má Michael Bloomberg šanci stát se prezidentem USA?

Zvýšení nákladů nepociťují jen prezidentští kandidáti, ale i politici v „menších“ volbách. „Myslím, že jsme byli jedni z prvních, kteří pocítili ‚efekt Bloomberg‘, ale určitě nebudeme poslední,“ řekl webu Politico Eric Jaye, který obstarával televizní reklamy pro kampaň znovuzvoleného starosty Houstonu Sylvestera Turnera.

Turnerova kampaň vrcholila loni v listopadu. Tedy ve chvíli, kdy Bloomberg tu svou právě rozjížděl, už tehdy ale ve velkém. Texas byl jedním ze 48 států, ve kterých nasadil svou reklamu. Náklady na spot v televizi tam v té době stouply o 45 procent.


Šedesát vteřin v televizi za deset milionů dolarů. Trump a Bloomberg se utkají při Super Bowlu

 Donald Trump a Michael Bloomberg


Zatímco jednotliví prezidentští kandidáti pociťují negativní dopady Bloombergova dravého vstupu do kampaně, Demokratická strana jako celek z něho může i těžit. Bloombergovy reklamy totiž tlačí důležitá demokratická témata (zdravotnictví, klimatická změna, nerovnost) a navíc agresivně útočí na současného prezidenta Donalda Trumpa. Ještě před oznámením své kandidatury totiž Bloomberg avizoval, že udělá vše pro to, aby Trumpa z Bílého domu dostal a chystal si velké investice i v případě, kdyby sám do boje o prezidentský úřad nevstoupil. Z jeho snažení tak ve výsledku může těžit vítěz demokratických primárek, ať už to bude kdokoliv.

Bloomberg se s Trumpem střetne mimo jiné během Super Bowlu, finále ligy amerického fotbalu NFL. Za minutový spot během nejsledovanější televizní události v USA zaplatí kandidáti deset milionů dolarů.

Přečtěte si profily dalších kandidátů:

Joe Biden: favorit a pokračovatel Obamy

Bernie Sanders: věčně druhý?

Elizabeth Warrenová: zastánkyně minorit a falešná indiánka

Pete Buttigieg: mluvčí mileniálů, který dokáže oslovit dárce

Tulsi Gabbardová: kontroverzní liberálka a veteránka z války v Iráku

BRAND24

Amy Klobucharová: pragmatička se slovinskými kořeny

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).