Chaos na letištích mírní přepravní služby i umělá inteligence. Cestující svá zavazadla střeží pomocí GPS lokátorů

16. 8. 2022
Zdroj: Depositphotos
  • V době, kdy je zpoždění či ztráta zavazadel na letištích běžnější než kdy dřív, přichází jednotlivé společnosti s řešeními, jež mají těmto nepříjemnostem předejít

  • Izraelská firma SeeTrue vyvinula software na bázi umělé inteligence, která má provést kontrolu zavazadel rychleji a důkladněji než lidský personál

  • Pomoci se snaží i britská společnost AirPortr. Ta sváží zavazadla z konkrétních adres rovnou do zavazadlového prostoru letiště, čímž ulehčuje personálu u odbavovacích přepážek

  • Někteří cestující proti ztrátě zavazadel bojují též svépomocí. Přibývá těch, kteří do kufrů přidávají trackovací zařízení


Ztracená zavazadla komplikují během probíhajících prázdnin dovolenou výrazně častěji, než tomu bylo v minulých letech. Španělská pojišťovací společnost Mapfre uvádí, že počet cestujících, kteří letos ztratili své kufry, byl oproti poslednímu roku před pandemií o 30 procent vyšší. Už v roce 2019 se přitom podle výroční zprávy poskytovatele softwaru SITA na světě zpozdilo 19 milionů zavazadel a dalších 1,3 milionu se jich již nikdy nenašlo. Situaci letos zhoršil nedostatek pracovníků evropských letišť, který se nejsilněji projevil právě v momentě, kdy se lidé po celém světě rozhodli opět cestovat.

Jednou ze společností, která se vzdušným přístavům snaží ulevit, je izraelská SeeTrue. Vyvinula software, jenž dokáže provést bezpečnostní kontrolu odbavených zavazadel výrazně rychleji než lidský personál. „SeeTrue využívá umělou inteligenci a algoritmy počítačového vidění k odhalování zakázaných předmětů v zavazadlech,“ přibližuje pro BBC šéf firmy Assaf Frenkel.

Nejvíce zpožděných letadel startovalo začátkem léta z Bruselu. Spoje z pražského letiště se zdržely v průměru o 50 minut
Přečtěte si také:

Nejvíce zpožděných letadel startovalo začátkem léta z Bruselu. Spoje z pražského letiště se zdržely v průměru o 50 minut

Jeho technologie pomocí rentgenových a CT skenerů detekuje potenciální nebezpečí v reálném čase, rychleji a přesněji než lidské oči. Na rozdíl od nich se ale nikdy nerozptýlí ani neunaví, a tak může fungovat nonstop. „Díky tomu jsou zavazadla doručena do letadel včas a nezůstávají pozadu,“ říká Frenkel a dodává, že nové řešení rovněž minimalizuje mzdové náklady.

Podle odhadů SeeTrue zrychlí technologie kontrolu cestujících přibližně o 20 procent. Eliminuje navíc potřebu kontrol falešných poplachů. Společnost rovněž uvádí, že se díky umělé inteligenci dokáže lépe přizpůsobit stále se měnícím se hrozbám.

Z domu rovnou do haly

Urychlit letištní kontrolu zavazadel se snaží také firma AirPortr, jejíž přístup spočívá v tom, že cestující nemusejí stát zdlouhavé fronty na odbavení. Místo toho mohou využít aplikaci či webové stránky zmíněné společnosti a předem si odvoz svých zavazadel domluvit. Ty pak zaměstnanci AirPortr odvezou rovnou do zavazadlového prostoru letiště, čímž přeskočí proces odbavení a personálu u přepážek značně usnadní práci.

Ostatně právě nedostatek letištních pracovníků je jedním z důvodů, proč se kufry častěji nedostanou na palubu společně s cestujícími. Po přistání pak zavazadla vyzvedne jeden z přepravních partnerů společnosti a doručí je přímo na adresu dané osoby.

Momentálně je tato služba dostupná pouze pro lety společností British Airways a Swiss International Air Lines, a to konkrétně mezi Londýnem a Ženevou. Poplatky pak začínají na 40 librách za jedno zavazadlo. Ceny ale mohou být i dvojnásobné – záleží na čase vyzvednutí a vzdálenosti od letiště.

Šéf AirPortr Randel Darby společnost založil v roce 2013, protože byl frustrovaný z toho, že zavazadla cestovala s pasažéry stejným způsobem jako u komerční letecké dopravy před sto lety. Nyní je jeho cílem rozšířit tuto službu po celém světě tak, aby byla využívaná vsemi typy rekreantů. Darby rovněž věří, že jednotlivá letiště budou díky jeho řešení potřebovat méně zaměstnanců na odbavení cestujících.

GPS lokátory problém nevyřeší

Někteří cestující se ztrátě zavazadla snaží zamezit vlastními prostředky. Typicky tím, že ke svým kufrům připevňují GPS trackery, jako je například Apple AirTag. Ty jim prostřednictvím smartphonu či počítače následně umožní vidět, kde se jejich zavazadlo nachází. Ačkoli tato zařízení mohou cestujícím přinášet klid, podle experta na cestovní ruch Erica Leopolda hlavní problém neřeší. K hromadění úkonů, které zavazadlům brání chytit stejné letadlo, jímž letí jejich majitelé, totiž dochází i nadále.

Pořiďte si barevná zavazadla, radí ředitel frankfurtského letiště. Černé kufry podporují chaos
Přečtěte si také:

Pořiďte si barevná zavazadla, radí ředitel frankfurtského letiště. Černé kufry podporují chaos

„Sledování zavazadel je užitečné, pokud jich 99 procent dorazí včas a pouze s jedním procentem je manipulováno špatně. Ale když v Londýně nebo jinde uvíznou tisíce zavazadel, jejich přesunu to nepomůže,“ vysvětluje Leopold.

Zmírnit chaos se samozřejmě snaží i jednotlivé letecké společnosti a letiště. Ředitel toho frankfurtského Stefan Schulte například v červenci oznámil, že by lidé měli cestovat výhradně s barevnými zavazadly, protože to v případě jejich ztráty usnadňuje identifikaci a zpětné dohledání.

Britské letiště Heathrow zase ve stejný měsíc oznámilo, že omezí počet odlétajících pasažérů na 100 tisíc denně, což je strop, který jsou tamní zaměstnanci schopni obsloužit. Přesto byl začátkem prázdnin tento počet běžně překračován. Vedení letiště rovněž vyzvalo světové aerolinky, aby zastavily prodej letenek na léto.

  • Našli jste v článku chybu?