Menu Zavřít

Celníci letos zruší deset územních pracovišť. Propouštění se prý nechystá

Autor: Mladá fronta archiv

Celní správa plánuje zrušit během letošního roku územní pracoviště v Hodoníně, Chebu, Jičíně, Karviné, Mostě, Pelhřimově, Strakonicích, Tachově, Trutnově a Vyškově. Rušení pracovišť by prý nemělo vést k propouštění, celníci budou přeřazeni na jiné činnosti.

Důvodem omezení počtu pracovišť je podle mluvčí celní správy Martiny Kaňkové mimo jiné tlak na postupnou elektronizaci celní agendy. Správa má v současnosti 15 celních úřadů a 43 územních pracovišť. Změna by se měla dotknout zhruba stovky lidí.

Od počátku roku přitom již byla zrušení na územním pracovišti v Mostě celní agenda a zůstala tam jen agenda týkající se daní. V případě ale, že vláda schválí vyhlášku navrhující rušení uvedených pracovišť, v Mostě bude zhruba od poloviny roku zrušeno i vyřizování daňových záležitostí. Od počátku roku byla také zrušena celní agenda na pracovišti v Draženově, daňová tam zůstává.


Čekání na rentu: Celní správa se zpožďuje s výplatou výsluh


„Vzhledem k postupující elektronizaci a snižování počtu systemizovaných míst v agendách celní a daňové je navrženo zrušení některých územních pracovišť. Nedojde k žádnému propouštění ze strany zaměstnavatele,“ uvedla Kaňková. Hlavním přínosem navrhovaných kroků je podle ní přesun celníků z rušených územních pracovišť na kontrolní a dohledové činnosti, které jsou efektivnější.

„Přesun do agend a do činností kontrolních a dohledových s vyšší efektivitou se bude týkat asi 100 lidí. Jedná se o pracovníky z celních a daňových agend, to znamená, že ne všichni pracovníci se z daného pracoviště budou přesunovat na jiné činnosti,“ uvedla Kaňková. K 1. lednu měla celní správa 5899 míst.

Zároveň chce celní správa ještě více elektronizovat komunikaci a nahradit listinné dokumentů digitálními. „Snahou je nabízet primárně digitální služby, tedy umožnit subjektům uskutečnit podání v elektronické podobě na úkor podání v listinné podobě s tím, že vždy bude umožněno uskutečnit i podání na přepážce úřadu, kde bude podání v listinné podobě z důvodu zajištění efektivní správy dokumentů digitalizováno,“ uvedla mluvčí.

Mají vysloužilí zaměstnanci Celní správy pobírat rentu?

  • Ano
    100 %
  • Ne
    0 %

Podle celní správy by se opatření neměla výrazněji dotknout ani firem. Luděk Procházka ze společnosti Gerlach, která poskytuje celní služby, ovšem upozornil, že firmy musejí v takovém případě získat povolení tzv. zjednodušených postupů. „Ty lze však použít jen na část zboží. Pro ostatní zboží, stejně jako pro případnou celní kontrolu, musí dovozci i vývozci počítat se zajížďkou na krajský celní úřad a tam fyzicky předložit zboží společně s doklady,“ uvedl Procházka.

Dodal, že firmy, které dříve odbavovaly zboží v Draženově, se nyní musí vydat do 56 kilometrů vzdálené Plzně. Podobně jsou na tom podniky z Mostu, kde nově agendu zrušené pobočky převzala pobočka v Chomutově.

K úsporám přistoupila od letoška již finanční správa, která omezila činnost 33 finančních úřadů. Úřady tak poskytují služby v úřední dny pondělí a středa, tedy minimálně dva dny v týdnu, a zajišťují je alespoň dva pracovníci správy. Rozsah služeb pro občany by tak měl podle správy zůstat stejný. Zástupci obcí a samospráv změny kritizovali, podle nich plánované kroky omezí služby v regionech a navíc se tím bude centralizovat státní správa. Změny se od začátku nového roku týkají například územních pracovišť ve Stříbře, Kaplici, Hlinsku, Moravské Třebové, Luhačovicích nebo Mariánských Lázních.

Dále čtěte:

Vláda odmítla snížení výsluh policistů, které navrhl „mlátička“ Ondráček

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek