Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

„V Americe jsme to podělali.“ Bývalého šéfa VW může zničit jeden telefonát

25. srpna 2017, 17:37  -  frn
25. srpna 2017, 17:37

Věděl bývalý šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn o podvodech s měřením emisí u dieselových motorů? Telefonát s bývalým manažerem VW Berndem Gottweisem by jej mohl dostat do problémů. Gottweis vyšetřovatelům řekl, že Wika, jak svému šéfovi podřízení říkali, už 27. července 2015 o nelegálním softwaru informoval s tím, že to firma v Americe podělala.

Bývalý manažer německé automobilky Volkswagen Bernd Gottweis se prý už 21. července 2015 během cesty po Spojených státech dozvěděl o nelegálním softwaru, který falšoval emise u dieselových motorů.

V telefonním hovoru 27. července šéfa koncernu Martina Winterkorna informoval o zjištěních s tím, že to automobilka VW v Americe „posrala“, uvedl do protokolu Gottweis, jak napsal deník Süddeutsche Zeitung. O problému hovořil i 24. srpna s dalším kolegou Hainzem-Jakobem Neußerem, ale v obou případech se nic nestalo.

Gottweis byl přitom šéfem výboru pro bezpečnost výrobků u VW a platil za dlouholetého důvěrníka Winterkorna. Je jedním z šesti manažerů německé automobilky, které vyšetřují americké orgány. Zajímá se o něj také státní zástupce v německém Braunschweigu. Ten obvinil v rámci dieselgate 38 lidí.

Vyšetřovatelé vychází z toho, že manažeři o podvodném softwaru věděli a jsou obviněni z manipulace s trhem. Firma VW se nechce k novým obviněním vyjadřovat z důvodu probíhajícího vyšetřování.


Jak dlouho Winterkorn o skandálu věděl?

Emisní skandál VW: bývalý šéf prý věděl o manipulacích dva měsíce dopředu


Gottweis pro VW pracoval čtyřicet let jako chemický inženýr a věděl, že pokud volá Winterkorn, jedná se o něco důležitého. Navíc mu „Wiko“ volal už v šest ráno místního času, uvedl německý deník. V té době nechtěly americké úřady povolit k prodeji nové modely VW, protože hodnoty emisí u dieselových motorů nebyly v pořádku. Některé až třicetinásobně překračovaly limity pro oxidy dusíku, jež měly podle amerických norem splňovat.

Jak to v Americe vypadá?

Proto chtěl Wiko po Gottweisovi vědět, jak se situace ve Spojených státech vyvíjí a jak se může vyřešit. Dlouholetý spolupracovník pak řekl svému šéfovi, že to koncern v Americe podělal.

I když některé výpovědi předchozích svědků nejsou pro Winterkorna povzbudivé, výpověď jeho dlouholetého důvěrníka by jej mohla přímo ohrozit, míní Süddeutsche Zeitung. Nyní se hraje o to, co přesně řekl dnešní důchodce proti VW a Wikovi.

Gottweis nyní tvrdí, že vedení VW mělo neprodleně informovat akcionáře o nesrovnalostech. Přitom až do 18. září 2015 se nic nestalo, než americké úřady zveřejnily informace o falšování emisí. Podle německých vyšetřovatelů znamená prodleva mezi 27. červencem a 18. zářím dostatečně dlouhou dobu, kdy se mělo vedení VW postavit aféře čelem. Jen v Braunschweigu akcionáři žádají po koncernu odškodnění ve výši 8 miliard eur (209 miliard korun).

Winterkorn si na telefonát sice vzpomíná, ale tvrdí, že se hovořilo jen o problémech, nikoliv o podvodu. Podle jeho verze by v případě vědomí toho, že se jedná o podvod, okamžitě jednal. Prý se jen mluvilo o problémech s emisemi. Jak to skutečně bylo, může přinést jen soudní proces. Winterkorn rezignoval na svou funkci 23. září 2015. Gottweis odešel na podzim téhož roku do důchodu.

Související články:

Inženýra Volkswagenu za emisní skandál odsoudili na 40 měsíců ve vězení

Štědrý Volkswagen: právnička dostane po roce ve firmě odstupné 400 milionů

Piëch o skandálu VW: O podvodech věděl i premiér Dolního Saska

Už žádný Winterkorn: šéf VW bude brát maximálně 10 milionů eur



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
3 tipy, jak si snížit daňovou povinnost ještě do konce roku
Kdy potřebujete výpis z katastru nemovitostí?
Kdy se (ne)vyplatí pracovat při exekuci?
Test: která navigace do auta je ta nejlepší
Co je dobré vědět o dobrovolném důchodovém pojištění?
Auta
„Vodíková“ dobíjecí stanice s prezentací vozidel Zebra
Nejprodávanější značky aut na světě: Vede Toyota, nejvíc roste Mitsubishi a Lada
Modernizace pro UAZ Profi
VW chce překonat Porsche na Nürburgringu. Využije k tomu elektrický speciál z Pikes Peak
Rekordní Bloodhound SSC, který zatím své schopnosti nepředvedl, je na prodej za pakatel
Technologie
Poznámkový blok standardně ukládá v UTF-8 a podporuje nové zkratky [Windows Insider]
Přehled: Pro lidi v exekuci je někdy výhodnější nepracovat
První kolo WiFi4EU ukončeno. Víme, které české obce dostanou dotace na internet
Nvidia brzo vydá grafiku GeForce RTX 2060, bude mít GPU s 1920 stream procesory
Špičkový držák dvou monitorů Stell SOS 2020 (recenze)
Hry pro příležitostné hráče