„V Americe jsme to podělali.“ Bývalého šéfa VW může zničit jeden telefonát

25. srpna 2017, 17:37  -  frn
25. srpna 2017, 17:37

Věděl bývalý šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn o podvodech s měřením emisí u dieselových motorů? Telefonát s bývalým manažerem VW Berndem Gottweisem by jej mohl dostat do problémů. Gottweis vyšetřovatelům řekl, že Wika, jak svému šéfovi podřízení říkali, už 27. července 2015 o nelegálním softwaru informoval s tím, že to firma v Americe podělala.

Bývalý manažer německé automobilky Volkswagen Bernd Gottweis se prý už 21. července 2015 během cesty po Spojených státech dozvěděl o nelegálním softwaru, který falšoval emise u dieselových motorů.

V telefonním hovoru 27. července šéfa koncernu Martina Winterkorna informoval o zjištěních s tím, že to automobilka VW v Americe „posrala“, uvedl do protokolu Gottweis, jak napsal deník Süddeutsche Zeitung. O problému hovořil i 24. srpna s dalším kolegou Hainzem-Jakobem Neußerem, ale v obou případech se nic nestalo.

Gottweis byl přitom šéfem výboru pro bezpečnost výrobků u VW a platil za dlouholetého důvěrníka Winterkorna. Je jedním z šesti manažerů německé automobilky, které vyšetřují americké orgány. Zajímá se o něj také státní zástupce v německém Braunschweigu. Ten obvinil v rámci dieselgate 38 lidí.

Vyšetřovatelé vychází z toho, že manažeři o podvodném softwaru věděli a jsou obviněni z manipulace s trhem. Firma VW se nechce k novým obviněním vyjadřovat z důvodu probíhajícího vyšetřování.


Jak dlouho Winterkorn o skandálu věděl?

Emisní skandál VW: bývalý šéf prý věděl o manipulacích dva měsíce dopředu


Gottweis pro VW pracoval čtyřicet let jako chemický inženýr a věděl, že pokud volá Winterkorn, jedná se o něco důležitého. Navíc mu „Wiko“ volal už v šest ráno místního času, uvedl německý deník. V té době nechtěly americké úřady povolit k prodeji nové modely VW, protože hodnoty emisí u dieselových motorů nebyly v pořádku. Některé až třicetinásobně překračovaly limity pro oxidy dusíku, jež měly podle amerických norem splňovat.

Jak to v Americe vypadá?

Proto chtěl Wiko po Gottweisovi vědět, jak se situace ve Spojených státech vyvíjí a jak se může vyřešit. Dlouholetý spolupracovník pak řekl svému šéfovi, že to koncern v Americe podělal.

I když některé výpovědi předchozích svědků nejsou pro Winterkorna povzbudivé, výpověď jeho dlouholetého důvěrníka by jej mohla přímo ohrozit, míní Süddeutsche Zeitung. Nyní se hraje o to, co přesně řekl dnešní důchodce proti VW a Wikovi.

Gottweis nyní tvrdí, že vedení VW mělo neprodleně informovat akcionáře o nesrovnalostech. Přitom až do 18. září 2015 se nic nestalo, než americké úřady zveřejnily informace o falšování emisí. Podle německých vyšetřovatelů znamená prodleva mezi 27. červencem a 18. zářím dostatečně dlouhou dobu, kdy se mělo vedení VW postavit aféře čelem. Jen v Braunschweigu akcionáři žádají po koncernu odškodnění ve výši 8 miliard eur (209 miliard korun).

Winterkorn si na telefonát sice vzpomíná, ale tvrdí, že se hovořilo jen o problémech, nikoliv o podvodu. Podle jeho verze by v případě vědomí toho, že se jedná o podvod, okamžitě jednal. Prý se jen mluvilo o problémech s emisemi. Jak to skutečně bylo, může přinést jen soudní proces. Winterkorn rezignoval na svou funkci 23. září 2015. Gottweis odešel na podzim téhož roku do důchodu.

Související články:

Inženýra Volkswagenu za emisní skandál odsoudili na 40 měsíců ve vězení

Štědrý Volkswagen: právnička dostane po roce ve firmě odstupné 400 milionů

Piëch o skandálu VW: O podvodech věděl i premiér Dolního Saska

Už žádný Winterkorn: šéf VW bude brát maximálně 10 milionů eur



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
V práci se řeší problémy v kuchyňce. Začátek konce
Rozdílný výpočet sociálního a zdravotního pojištění v příkladech
Chystáte se do zoo? Kolik stojí vstupné a kde můžete kouřit?
České neprůstřelné vesty chrání od Keni po Austrálii
ČNB opět zpřísňuje poskytování hypoték - není ale třeba panikařit
Auta
Dacia jako ojetina: Kterou chtít, kterou nebrat a jak…
Abt přidal pětiválci v Audi RS3 dalších 100 koní. Teď už jich má 500
Sedm slepých uliček automobilového vývoje: Tudy ne, přátelé
Ford Focus bude „číst“ silnici a vyhlazovat díry pomocí adaptivních tlumičů
Kvíz: Poznáte auta podle těchto detailů?
Technologie
Američan vyrobil robota na kompletní přípravu burgerů
Google upravil nastavení účtu. Denně ho navštíví 20 milionů lidí
Nvidia vyrobila speciální 32GB verzi grafiky Titan V: CEO Edition s vyšším výkonem
Instagram je další miliardovou službou Facebooku a jde po krku YouTubu
Šéf Intelu náhle končí. Oficiálním důvodem je nevěra, reálným by mohl být 10nm proces
Hry pro příležitostné hráče