Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

„V Americe jsme to podělali.“ Bývalého šéfa VW může zničit jeden telefonát

25. srpna 2017, 17:37  -  frn
25. srpna 2017, 17:37

Věděl bývalý šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn o podvodech s měřením emisí u dieselových motorů? Telefonát s bývalým manažerem VW Berndem Gottweisem by jej mohl dostat do problémů. Gottweis vyšetřovatelům řekl, že Wika, jak svému šéfovi podřízení říkali, už 27. července 2015 o nelegálním softwaru informoval s tím, že to firma v Americe podělala.

Bývalý manažer německé automobilky Volkswagen Bernd Gottweis se prý už 21. července 2015 během cesty po Spojených státech dozvěděl o nelegálním softwaru, který falšoval emise u dieselových motorů.

V telefonním hovoru 27. července šéfa koncernu Martina Winterkorna informoval o zjištěních s tím, že to automobilka VW v Americe „posrala“, uvedl do protokolu Gottweis, jak napsal deník Süddeutsche Zeitung. O problému hovořil i 24. srpna s dalším kolegou Hainzem-Jakobem Neußerem, ale v obou případech se nic nestalo.

Gottweis byl přitom šéfem výboru pro bezpečnost výrobků u VW a platil za dlouholetého důvěrníka Winterkorna. Je jedním z šesti manažerů německé automobilky, které vyšetřují americké orgány. Zajímá se o něj také státní zástupce v německém Braunschweigu. Ten obvinil v rámci dieselgate 38 lidí.

Vyšetřovatelé vychází z toho, že manažeři o podvodném softwaru věděli a jsou obviněni z manipulace s trhem. Firma VW se nechce k novým obviněním vyjadřovat z důvodu probíhajícího vyšetřování.


Jak dlouho Winterkorn o skandálu věděl?

Emisní skandál VW: bývalý šéf prý věděl o manipulacích dva měsíce dopředu


Gottweis pro VW pracoval čtyřicet let jako chemický inženýr a věděl, že pokud volá Winterkorn, jedná se o něco důležitého. Navíc mu „Wiko“ volal už v šest ráno místního času, uvedl německý deník. V té době nechtěly americké úřady povolit k prodeji nové modely VW, protože hodnoty emisí u dieselových motorů nebyly v pořádku. Některé až třicetinásobně překračovaly limity pro oxidy dusíku, jež měly podle amerických norem splňovat.

Jak to v Americe vypadá?

Proto chtěl Wiko po Gottweisovi vědět, jak se situace ve Spojených státech vyvíjí a jak se může vyřešit. Dlouholetý spolupracovník pak řekl svému šéfovi, že to koncern v Americe podělal.

I když některé výpovědi předchozích svědků nejsou pro Winterkorna povzbudivé, výpověď jeho dlouholetého důvěrníka by jej mohla přímo ohrozit, míní Süddeutsche Zeitung. Nyní se hraje o to, co přesně řekl dnešní důchodce proti VW a Wikovi.

Gottweis nyní tvrdí, že vedení VW mělo neprodleně informovat akcionáře o nesrovnalostech. Přitom až do 18. září 2015 se nic nestalo, než americké úřady zveřejnily informace o falšování emisí. Podle německých vyšetřovatelů znamená prodleva mezi 27. červencem a 18. zářím dostatečně dlouhou dobu, kdy se mělo vedení VW postavit aféře čelem. Jen v Braunschweigu akcionáři žádají po koncernu odškodnění ve výši 8 miliard eur (209 miliard korun).

Winterkorn si na telefonát sice vzpomíná, ale tvrdí, že se hovořilo jen o problémech, nikoliv o podvodu. Podle jeho verze by v případě vědomí toho, že se jedná o podvod, okamžitě jednal. Prý se jen mluvilo o problémech s emisemi. Jak to skutečně bylo, může přinést jen soudní proces. Winterkorn rezignoval na svou funkci 23. září 2015. Gottweis odešel na podzim téhož roku do důchodu.

Související články:

Inženýra Volkswagenu za emisní skandál odsoudili na 40 měsíců ve vězení

Štědrý Volkswagen: právnička dostane po roce ve firmě odstupné 400 milionů

Piëch o skandálu VW: O podvodech věděl i premiér Dolního Saska

Už žádný Winterkorn: šéf VW bude brát maximálně 10 milionů eur



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak vypadají SPZ na autech v Evropě?
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Za černý odběr elektřiny jsou vysoké pokuty. Jak se mu vyhnout?
Kdy vzroste rodičovská o 40 tisíc? A koho se zvýšení bude týkat?
Kdy se v ČR zakáží zvířata v cirkusech?
Auta
Škoda Octavia G-Tec je rychlejší. Tisíc kilometrů s ní ale…
IAA Hannover 2018: Budoucnost užitkových aut? Hybridní, elektrická a autonomní
Euro NCAP: Volkswagen Touareg a Audi A6 za pět, Tourneo za čtyři a Jimny pouze za tři
Kvíz: Víte, kolik dostanete bodů za tyto přestupky?
Za volantem Alpine A110: Svezli jsme se autem, které v ČR jen tak nepotkáte
Technologie
Nový výrobce pamětí Flash pro SSD. Macronix chystá 3D NAND, která bude o 30 % levnější
Asus ROG Strix Fusion 700: bezdrátová sluchátka pro hráče (uživatelská recenze)
Další kontroverze CCleaneru. Aktualizoval se, ačkoli jste mu to zakázali
Renault, Nissan a Mitsubishi nahradí svůj infotainment Androidem
Nový ARM procesor pro servery jde na trh: 32jádra Ampere eMAG budou v serverech Lenovo
Hry pro příležitostné hráče