Rumunská královská rodina je naším stálým zákazníkem, říká ředitel sklárny Moser - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Rumunská královská rodina je naším stálým zákazníkem, říká ředitel sklárny Moser

,
Rumunská královská rodina je naším stálým zákazníkem, říká ředitel sklárny Moser
Zdroj: Moser
  • Sklárna Moser v Karlových Varech nedávno vyráběla luxusní skleněné sety pro rumunskou královskou rodinu a turkmenského prezidenta

  • Historie některých současných výrobků sahá více než 100 let do minulosti

  • Nyní začínají tvořit Zlaté glóby na další ročník Mezinárodního festivalu Karlovy Vary

  • V době pandemie spustili online prodej a cílí na české zákazníky

Ke Karlovým Varům patří lázně, minerálka a hotel Thermal. Stejně neodmyslitelně je tu doma sklo. Výlohy obchodů na hlavní třídě se třpytí obrovskými broušenými lustry a vázami z různých místních podniků a designových skláren. Na barevné skleničky lákají turisty a náročné zákazníky, kteří se spokojí jen s tím, co už přes sto let místní řemeslníci vyrábějí ručně.

Titul nejznámější karlovarské sklárny si vysloužil Moser. Z produktů této firmy léta pijí královské a prezidentské rodiny z různých koutů světa a do křišťálových flakonů balí své parfémy arabská designérka Aljoud Lootah. Nedávno sklárna plnila zakázku na přímo královský set Royal pro rumunskou panovnickou rodinu nebo dodávala nápojové sety do sídla turkmenského prezidenta, který si zároveň u Moseru nechal zhotovit ještě sklenice na whisky s rytinou svých milovaných koní.

„Nejdříve vznikl návrh z fotografií prezidentských koní, který potom naši rytci přenesli na sklenice. Rumunská královská rodina je naším dlouhodobým spokojeným zákazníkem, který se opakovaně vrací. Měli jsme k dispozici její erb, který skláři přenášeli na nápojový set Royal,“ říká ředitel sklárny Pavel Mencl. Jejich výroba na míru prý trvala dva měsíce. Ze sklárny Moser pocházejí i Zlaté glóby, které se pro letošní ročník cen MMF KV právě začaly tavit.

Sklo s historií

Na rytí skla a zářivé barvy se ve sklárně specializují už sto šedesát let. V roce 1857 manufakturu založil rytec a obchodník Ludwig Moser. Řemeslník si tehdy otevřel obchod v centru města a za necelých dvacet let se stal dvorním dodavatelem Františka Josefa I. Do konce století společnost zprovoznila vlastní sklářskou huť. Svou značku Moser a jeho syn postavili na výrobě děl z bezolovnatého křišťálu, jasných barvách a mistrném rytí. Speciální druh skla se vyznačuje ekologickou šetrností a kromě planety materiál uleví i sklářům, kteří s ním pracují. Křišťál se dále barví do odstínů, které firma označuje názvy drahokamů.

Cesta na vrchol je složitá, ale nesmírně dobrodružná, říká majitel sklárny Bomma

V průběhu dvacátého století Moser začal vyvážet své výrobky do celého světa. Nápojové nebo dekorativní sklo z Karlových Varů měli doma prezidenti Masaryk a Havel nebo britská královna Alžběta II. či papež Benedikt XVI. Princ Harry a Meghan Markle si skleničkami od Moseru přiťukávali na svatbě. Jakkoliv jim mnoho štěstí nepřinesly, snad každá významná královská rodina na světě vlastní nápojový set či jiné dílo od Moseru.

Poptávka po českém skle ve světě je různorodá. Sklárna stále vyrábí design Royal z roku 1907 a set Splendid se prodává sto deset let. „Zároveň však chceme sklářské řemeslo posouvat dál. Spolupracujeme s úspěšnými designéry, kteří pro Moser navrhují moderní kolekce. Mezi nimi je Lukáš Jabůrek, jehož váza Hruška se stala naším bestsellerem a zároveň získala ocenění Czech Grand Design,“ popisuje Mencl. Upozorňuje, že zákazníci získali zájem i o nový nápojový set Solaris, který firma uvedla na trh loni. Zajímavý je tím, že zlatý dekor není umístěn po obvodu sklenic, jak se to dělá tradičně, ale přímo v jejich dně. Provedení lesklého detailu vymýšleli skláři dva roky.

Češi chtějí figurální motivy

Moser se dlouho na export zaměřoval a specializoval. V zahraničí, a na východě obzvlášť, se líbí především bohatě zdobené či zlacené kusy se složitou rytinou, protože náročnost každé skleničky se považuje na známku luxusu. Hodnota speciálních uměleckých děl se počítá občas i v milionech korun za kus. V nedávné době mnoho výrobků mířilo na Tchaj-wan, do Ruska nebo do postsovětských zemí.

Pavel Mencl se snaží probudit větší zájem o Moser produkty i v USA. Zároveň v době pandemie začali více cílit na české zákazníky. „Zákazníci v Kanadě a USA naopak dávají přednost barevným odstínům. Do Číny se nejvíce vyváží čiré nápojové sklo, zatímco skleněné objekty jsou populární v barvě. Jednotlivé regiony se liší také v tom, jaké motivy uměleckých rytin preferují. Češi vyhledávají figurální motivy. Zákazníci z USA si oblíbili vodní motivy, v Evropě jsou zase populární motivy zvířecí,“ vypráví ředitel Moseru.

Sklárna Moser
Turkmenský prezident si od Moseru nechal do skla zvěčnit své koně. Foto: Moser

Mencl si stěžuje na to, že za poslední rok se světový obchod výrazně zpomalil. Zároveň se téměř zastavil i turistický ruch a zavřely podnikové prodejny. Luxusního suvenýru chtiví turisté přinášeli sklárně velkou část zisku. Samotná firma navíc několikrát zavřela podnik, aby si skláři spolu s píšťalou nepředali i nákazu. V reakci na situaci sklárna spustila e-shop. Hodlá posílit digitální prodej a kontakt s přímými prodejci v zahraničí. Především ale chtějí cílit na české zákazníky.

Chtěli si vybavit byt zásuvkami z porcelánu. Nápad je přivedl až k založení firmy, jež roste koronaviru navzdory

Podle ředitele firmy mají Češi nejradši čirý křišťál a designové objekty. Představují pro ně investiční příležitost a součást slavnostní tabule. Sklárna Moser na zájem odpovídá novou kolekcí z nebarveného skla a několika umělecky zpracovanými vázami. U příležitosti znovuotevření prodejny Na Příkopě je k vidění a nákupu expozice děl z depozitáře. Prohlédnout si je může každý, komu se líbí křišťál, a ředitel slibuje, že zaujmou i nejnáročnější sběratele.

Náročná ruční práce

Technologie výroby se od dob Ludwiga Mosera změnila jen málo. Sklárna se drží principu ruční tvorby, i když už je dávno akciovou společností se silným exportem a vlastním e-shopem. „Od vzniku návrhu do expedice projde každý vyrobený kus desítkami rukou sklářů. Nejprve se žhavá sklovina na huti ručně předtvaruje, pak se rozfoukne do formy a následně se pomocí speciálních nástrojů vytvaruje nožka a dýnko. Po vychladnutí nastává broušení. To je obzvlášť náročné na soustředění a vyžaduje pevnou ruku,“ říká ředitel.

V případě, že je sklenice zdobena zlatým dekorem, následuje příprava oroplastického vzoru, jeho nátěr a výpal. „Ruční leštění matného zlata na vysoký lesk pak probíhá za pomoci polodrahokamů. Všechno uzavírá kompletování výrobků, signování a balení. Po každém individuálním kroku zároveň dochází k pečlivé kontrole kvality,“ popisuje Mencl. Moser patří do francouzského společenství Comité Colbert, které udržuje a rozvíjí rukodělnou výrobu luxusních produktů.

Sklárna Moser
Češi si oblíbili čiré křišťálové sklo. Foto: Moser

Stát se sklářem v Moseru není práce pro každého. Pavel Mencl považuje své zaměstnance za špičku v oboru sklářství. Na své pozice se učí mnoho let. Než rytec může tvořit erby královských rodin, trvá často řadu let. Ve sklárně neustále běží pec, u které se střídají skláři s těžkými píšťalami a opatrně tvarují nové kusy. „Za zmínku jistě stojí úspěch Tomáše Lessera, jednoho z našich rytců, který získal ocenění Řádu umění a literatury francouzského ministra kultury,“ chválí řemeslníka ředitel firmy.

Všechno včetně kanceláře Pavla Mencla vypadá téměř stejně jako před sto lety. Budova stojí stále na stejném místě a ředitelský stůl pamatuje Lea Mosera, syna zakladatele. Nástroje se samozřejmě změnily, ale důvody, proč se produkty Moser považují za symbol luxusu, zůstávají stejné po 164 let.