Putinův švindl: výhradně ruská limuzína Aurus je tak trochu německá - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Putinův švindl: výhradně ruská limuzína Aurus je tak trochu německá

,
Putinův švindl: výhradně ruská limuzína Aurus je tak trochu německá
Zdroj: Artyom Geodakyan/TASS/ Profimedia

Luxusní automobily Aurus jsou plně ruské, tvrdí Kreml. Mají konkurovat západním značkám Rolls-Royce, Bentley nebo Mercedes. Automobily ale nejsou výlučně prací ruských inženýrů a výrobců. Na původ systému ABS nebo klimatizace výrobce neodpověděl. Také benzínový motor V8 vykazuje až příliš paralel s motorem BMW.

Má to být ukázka umu ruských inženýrů a vývojářů, která drží Rusko mezi technologickými velmocemi. Luxusní limuzína Aurus, na kterou mohou být hrdí všichni Rusové, byť většina z nich si takový vůz může těžko dovolit. Od rozpadu Sovětského svazu se limuzíny v Rusku pro běžný trh nevyráběly.

Německý deník Die Welt upozornil na to, že nová značka luxusních automobilů Aurus chce proniknout do prémiové třídy, mezi vozy Rolls-Royce, Bentley či Mercedes-Benz třídy S. Volně na trhu se má limuzína Aurus Senat prodávat od začátku příštího roku.

Za vývojem stojí moskevský institut NAMI. Od května 2018 jej používá i ruský prezident Vladimir Putin. Po rozpadu Sovětského svazu jezdili ruští prezidenti v limuzínách Mercedes-Benz, za sovětské éry to byly vozy značky ZIL.

Podle Kremlu se jedná o výlučně ruský automobil. K vývoji dal souhlas Putin v roce 2012, stát projekt subvencoval ve výši 12,4 miliardy rublů (4,1 miliardy korun). Na vývoji motoru se měla nicméně podílet automobilka Porsche.

Limuzína Aurus Senat na moskevském autosalonu:

„Původ benzínového motoru V8 o obsahu 4,4 litru a výkonu 598 koní je nejasný. Oficiálně se říká, že byl motor vyvíjen ruskými inženýry za podpory německých odborníků z firmy Porsche. Nejdůležitější technické údaje mají nápadné paralely s motorem BMW,“ napsal německý deník.

Výrobce také neodpověděl na původ systémů ABS, ESP a klimatizace. Celému projektu navíc šéfuje německý manažer Gerhard Hilgert, který byl dříve šéfem zastoupení automobilky Daimler v Rusku.

O další finance pro Aurus se mají postarat ropní šejkové ze Spojených arabských emirátů. Za 30procentní podíl ve značce Aurus má zaplatit fond DSDF z emirátů 110 milionů eur (2,8 miliardy korun). To vše dokazuje, že proklamované tvrzení Kremlu, že se jedná o výlučně ruský projekt, není úplně přesné.

Putinova limuzína Aurus.

Putinova limuzína Aurus. Foto: CC-BY 4.0/ kremlin.ru

Vůz Aurus Senat má být dražší než Mercedes třídy S, ale asi o 20 procent levnější než Rolls-Royce, upřesnil ruský ministr obchodu Boris Manturov. Automobilka vyvíjí také sedan, MPV a crossover. Ceny sedanu mají začínat na deseti milionech rublů (3,3 milionu korun).

Dále čtěte:

Rusko pátou největší ekonomikou světa? Plnění Putinova slibu se opět odkládá

Poráží Google i Uber. Jubileum vyhledávače Yandex oslavil i Putin

Sankce a slabý rubl udělaly z ruského rybáře miliardáře

Vyšší daně a státní vodka. Rusko hledá řešení propadu životní úrovně

Záběr z ruské Karelie