Mechathon
Mechathon
Autor: Mechathon

Jiří Masopust: Přichází robotická léta

14. března, 08:09 - Václav Herz
Mechathon
Mechathon
Autor: Mechathon
14. března, 08:09

Roboti nejsou součástí pouze víkendové soutěže Mechathon a právě o tom jsme si povídali s projektovým vedoucím Bosch Group v Českých Budějovicích Jiřím Masopustem. Tento milovník programování a robotiky věděl už od základní školy, jakým směrem se bude jeho kariéra uchylovat. Technika byla totiž jeho koníčkem již od dětství. Na oboru se mu nejvíce líbí různorodost a neustálé objevování a vyvíjení nových věcí.

Dvakrát jste byl na Mechathonu mentorem a radil studentům. Jak jste se vůbec k soutěži dostal?

V Českých Budějovicích vedu kroužek robotiky na gymnáziu Česká, kde se studenty stavíme a programujeme roboty určené ke splnění různých úkolů. Programování je i hlavní náplní mé práce ve společnosti Bosch, takže přihlášení na Mechathon v roli mentora pro mě bylo logickým krokem.

Co vás na akci nejvíce zaujalo?

Nejvíce mě oslovil koncept splnění zadání v omezeném čase, který je známý spíše z hackathonů orientovaných čistě na programování. Velmi mě překvapila schopnost účastníků dělat na něčem, co nikdy nezkusili nebo není součástí jejich školního zaměření. V některých týmech se strojaři směle pustili do programování, zatímco jinde programátoři vymýšleli velmi originální mechanické konstrukce.

Měl jste kladný vztah k technologiím již od dětství?

Už na základní škole jsem navštěvoval kroužek výpočetní techniky. To dnes nevypadá jako něco zvláštního, ale bylo to koncem osmdesátých let, kdy počítače nebyly součástí normální výuky a lidé je neměli ani v domácnostech. Na kroužku jsme se věnovali pouze programování. Později jsem přemluvil rodiče ke koupi mého prvního počítače, osmibitového Didaktiku M, dodnes si to pamatuji.

skladem Lexus NX
Hybrid
Automatická
Motor:
300h AWD
Výbava:
Luxury
1 280 000 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quattro 170kW
Výbava:
Q7
22 968 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
585 810 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
50TDI quattro 210kW
Výbava:
Q7
27 829 Kč
s DPH
skladem Lexus RX
Hybrid
Automatická
Motor:
450h AWD
Výbava:
Executive Plus Panoramatic
1 520 000 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 Fastback N Line
Benzín
Manuální
Motor:
1.4 T-GDI/103 kW
Výbava:
N Line
474 990 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
444 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
794 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Start
324 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i 73 kW
Výbava:
Start
294 990 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
368 505 Kč
s DPH

Techniku jste tedy studoval i dále?

Vysokoškolské studium v oboru měřicí a výpočetní techniky jsem absolvoval až později, během zaměstnání ve firmě Bosch. Po střední škole zaměřené na výpočetní techniku jsem začal pracovat jako elektrotechnik v českobudějovické firmě Gamex. Poté jsem pět let působil jako programátor řídicích systémů ve firmě Schwan Cosmetics v Českém Krumlově. Když jsem tam nastoupil, firma fungovala prvním rokem a nebyl tam žádný kolega, který by mě zaškolil. Na všechno jsem musel přijít sám.

Takže skvělá zkušenost do života. Není právě takovýto nedostatek praxe to, co dnešním absolventům schází?

Samozřejmě jsem dnes za tu zkušenost neskutečně rád, protože jsem se díky tomu naučil problémy řešit samostatně a také to zvýšilo mou odolnost vůči stresu. Co se týče praxe studentů, tak se situace za poslední roky změnila k lepšímu. V rámci firemních aktivit občas navštěvuji některé z univerzit a překvapilo mě, jak si studenti aktivně vyhledávají zajímavá místa pro získání praktických dovedností.

Ptají se i na možnosti praxe u vás ve firmě?

Ano, často se už od prváku ptají na možnost budoucího zaměstnání u nás ve firmě. Myslím, že je to především o odhodlání studentů najít si vhodného zaměstnavatele k vykonávání praxe. A jsem velmi rád, že mnoho firem pořádá různé soutěže pro technicky zaměřené vysokoškoláky. Akce jako Mechathon jim pomůžou v získání zkušeností.

A co dívky? Přece jen jich je v technických oborech mnohem méně než mužů.

Těžko říct, čím je takový nedostatek způsoben. Možná ve společnosti panuje nějaký zažitý názor, že technické obory jsou pro chlapce, což se může promítat do rodičovské výchovy. Myslím, že je to způsobeno také uplatněním absolventů. Podle jedné americké studie absolventky technických univerzit končí častěji než muži na netechnických oborech.

Co vás na vašem oboru nejvíce fascinuje? Je to možnost pracovat neustále na něčem novém?

Na mém oboru se mi líbí dvě věci. Tou první je, že programujete něco, co je vidět, co se hýbe. Je skvělý pocit přijít k nově postavenému stroji, který nic nedělá, poté pár dní programujete a celé to ožije a začne dělat činnost, ke které je to určeno. Tou druhou je právě ta různorodost práce. Člověk nedělá pouze na programování, ale musí také konfigurovat zařízení, nastavovat snímače apod.

Právě robotizace a mechanizace se stala v posledních letech velkým fenoménem. V čem vidíte největší přínos?

Především v analýze dat. Automatizovat výrobní linku nebo nasadit roboty je dnes spíš otázka financování, ale práce s daty je v tomto oboru něco nového. Analýzou dat lze například predikovat, jestli bude nutné provést na stroji nějakou údržbu.

Mohou podle vás roboti „vytlačit“ lidi z výroby, a ohrozit tak pracovní místa?

Je zřejmé, že pokud někde nahradíme člověka robotem, tak to místo bez náhrady zanikne. Ale ne všechny činnosti je možné takhle automatizovat. U některých montážních procesů jsou a budou lidské ruce a oči nenahraditelné. Myslím, že v budoucnu hodně míst zanikne, ale na druhé straně se určitě objeví zase nějaká jiná, stejně jako se stalo už dříve.

Kam se robotizace může při současném tempu za několik let posunout? Budou roboti nedílnou součástí našeho života?

Je až neuvěřitelné, kam se tento obor za posledních pár let dostal. Kromě klasických novinek z průmyslu tam můžeme najít humanoidní roboty pohybující se samostatně v členitém terénu či skákající salta, samořiditelná auta nebo autonomní drony. Dnes si lidé pod slovem robot většinou představí to, co známe z továren. Ale nesmíme zapomínat například na robotizaci různých administrativních činností, která nás také čeká. Vůbec si nedokážu představit, kam se vše posune za desítky let, ale se zájmem to budu sledovat.

O Mechathonu čtěte také:

Víkend s roboty. Mechathon pomáhá studentům v praxi

Mechathon: Zažijte robotiku v praxi


Čtěte také

  Protesty v ekvádoru

Dolar zachránce. Zavedení americké měny uchránilo Ekvádor od osudu Venezuely

Ekvádor přežil pokus Rafaela Correy o vybudování socialismu 21. století. Exprezident se…

před 2 hodinami

Makrooko Miroslava Zámečníka

Spolehlivá německo-česká převodovka

Na výpadek vývozu velkého rozsahu není česká ekonomika připravena, ač muže nastat dříve,…

před 2 hodinami

Praha  Nový byt, ilustrační foto

Neobydlených bytů v Praze je 46 tisíc. Skutečný počet může být nižší, tvrdí expert

Podíl neobydlených bytů na celkovém bytovém fondu v Praze jsou nižší jednotky procent.…

před 2 hodinami

Šéf Consequ Jan Vedral

Šéf Consequ Vedral: Optimismus na burzách ještě nekončí

Tradiční nedůvěra mizí, Češi už do akciových a smíšených fondů vložili přes 300 miliard…

před 2 hodinami

 Ilustrace k eseji Diagnóza z pravěku

Esej: Diagnóza z pravěku

Současní socialisté stejně jako jejich předchůdci cíleně likvidují institut soukromého…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Školní prázdniny v roce 2019/2020: kdy se mohou děti těšit na volno?
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Auta
Autojeřáb AD 28 unese skoro svoji vlastní hmotnost. A to…
Plug-in hybridy nemusí být jen osobní. Ford nabízí dobíjecí Transit s tříválcem
U starších modelů Tesla přestává fungovat středový displej. Je to mnohem větší problém, než si myslíte
Připravují se elektrické dodávky od PSA
Galerie: Na návštěvě v Lingottu, bývalé továrně Fiatu s oválem na střeše. Je fascinující
Hry pro příležitostné hráče