Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

kolový obrněný transportér Titus na podvozku Tatra
kolový obrněný transportér Titus na podvozku Tatra
Autor: čtk

Czechoslovak rup. Strnadova skupina přichází o zakázky i věrohodnost

Ondřej Stratilík 18. února 2018, 05:00  -  Ondřej Stratilík
kolový obrněný transportér Titus na podvozku Tatra
kolový obrněný transportér Titus na podvozku Tatra
Autor: čtk
18. února 2018, 05:00

Společnost Czechoslovak Group, kterou zbrojař Jaroslav Strnad v uplynulém týdnu převedl na syna Michala, přichází o miliardové zakázky na obraně. Šance, že získá prověrku, je minimální.

Byl to jeden z těch kontraktů, které armádním nákupčím seberou hodně sil. A navíc je každému z nich jasné, že ať rozhodnou jakkoli, vždycky bude jedna skupina českého průmyslu silně znepokojená. Zhruba takové kulisy provázely výběr nových kolových obrněnců pro vojáky. Na jedné straně vozidla Titus od Tatra Trucks, na druhé Vega od přeloučské SVOS. Poslední dny ukazují, že staré rány se opět mohou otevřít.

I když si obrana vybrala česko-francouzské obrněnce Titus a nákup 62 vozidel za 4,8 miliardy korun loni v létě posvětila i vláda, očekávaný kontrakt je stále větší sci-fl. Ze zakázky měla těžit společnost Tatra Trucks patřící do skupiny Czechoslovak Group, kterou v uplynulém týdnu miliardář Jaroslava Strnad převedl na svého syna Michala. Obrana ale zakázku v posledních týdnech přehodnocuje.

„Dodavatel je povinen předložit platnou bezpečnostní prověrku, což se dosud nestalo“ vysvětluje Jiří Caletka, mluvčí ministerstva.

Že podniky napojené na Strnada mají problém s prověrkou, se přitom ví více než rok. Loni v červenci psal týdeník Euro o otevřené prověrce pardubického podniku Retia, další ze součástí Czechoslovak Group. A v lednu zase měsíčník Reportér uvedl, že Národní bezpečnostní úřad zkoumá, kdo je konečným vlastníkem mateřské Czechoslovak Group B. V. K tomu později přibylo podezření z praní špinavých peněz při převzetí krachujícího srbského státního podniku IMK 14. Případ nyní vyšetřují makedonské úřady.

Nákup obrněných vozidel Titus
Schváleno vládou: 24. 7. 2017
Dodavatel: Tatra Export (výrobce Tatra Trucks + Nexter Systems)
Počet vozidel: 62
Cena: 4,8 miliardy Kč bez DPH
Aktuální stav: bez předložení bezpečnostní prověrky bude zakázka zrušena

„Podmínky nového zákona o zadávání veřejných zakázek, aby primární dodavatel měl bezpečnostní prověrku, pokud projekt obsahuje utajované skutečnosti, jsme si vědomi a pracujeme na řešení této otázky,“ reaguje Andrej Čírtek, mluvčí Czechoslovak Group.

Společnost sází na to, že ministerstvo obrany nebude chtít kontrakt definitivně pohřbít. I z toho důvodu, že Titus je mezinárodní projekt a přes svou zbrojovku Nexter Systems se v něm angažuje i francouzská vláda. Ale z výše uvedeného je jasné, že získat prověrku (a udržet si kontrakty) bude pro Czechoslovak Group velký problém.

Věc se stala

Nicméně situaci poměrně jasně před několika dny shrnula samotná ministryně obrany Karla Šlechtová (za ANO). V pořadu Interview ČT24 prohlásila, že pokud bezpečnostní ředitel resortu rozhodne, že například seznámení s určitými materiály má proběhnout v důvěrném režimu, tak ministerstvo požaduje po dodavateli prověrku. „Pokud ji nemá, tak nesplní formální náležitosti a to je věc, která se nyní stala u Czechoslovak Group“ přiblížila ministryně v demisi.

Její slova přišla jen pár hodin poté, co se provalilo, že obrana uštědřila společnosti Tatra Trucks první citelnou ránu. Zrušila zakázku za 1,27 miliardy korun bez DPH, v rámci níž měla proběhnout modernizace třiatřiceti houfnic DANA. Oficiálním důvodem mělo být to, že pro nové vedení ministerstva je rozumnější rovnou pořídit nová děla západní výroby než investovat do technologií pocházejících z doby studené války. „Pokud chceme mít moderní armádu, musí být moderní i její výzbroj,“ objasnila Karla Šlechtová.

Modernizace houfnic DANA
Schváleno vládou: 10. 7. 2017
Dodavatel: Tatra Trucks + STV Group)
Počet vozidel: 33
Cena: 1,27 miliardy Kč bez DPH
Aktuální stav: zakázka zrušena

Náznaky, že vyjednávání mezi ministerstvem a firmou Tatra Trucks neprobíhají úplně hladce, pronikaly navenek už během loňského podzimu. Zpoždění bylo stále zřetelnější a zádrhely konkrétnější. Obrana otálela s tím, aby zbrojní firmu vyzvala k předložení nabídky.

Navíc myšlenku, k níž se postupně přiklonilo minulé vedení resortu - tedy kvůli 60 tisícům nábojů ve skladech nekupovat nová děla, ale modernizovat stávající houfnice DANA - loni stratégové začali přehodnocovat. Poněkolikáté. Změnu myšlení pak definitivním zrušením kontraktu zpečetila Karla Šlechtová.

Těžké časy?

Čerstvý vývoj ukazuje, že pro rodinu Czechoslovak Group bude stále těžší získávat strategické obranné zakázky v Česku. Zdaleka se nejedná jen o 62 vozidel Titus a 33 houfnic DANA. Podle dřívějších plánů vojsko chtělo od Czechoslovak Group v blízké budoucnosti přikoupit ještě několik desítek dalších obrněnců Titus a Pandur. Strnadovy firmy se navíc mohly podílet i na výrobě pásových transportérů pro pěchotu. Což je bez prověrky nereálné.

„Bezpečnostní prověrka dodavatele je podmínkou některých významných zakázek a je vždy deklarována od začátku vyjednávání o smlouvě. Samotné získání prověrky je záležitostí dané firmy a Národního bezpečnostního úřadu, my tento proces nemůže komentovat“ nechce být Jiří Caletka, mluvčí ministerstva, nijak konkrétní. Nicméně rovnice se zdá zcela jasná: není prověrka = nejsou velké zakázky.

Nákup velitelsko-štábních vozidel Pandur
Schváleno vládou: 20. 8. 2015 (kontrakt podepsán 30. 1. 2017)
Dodavatel: Tatra Defence Vehicle
Počet vozidel: 20
Cena: 1,8 miliardy Kč bez DPH
Aktuální stav: prvních šest vozidel má vojsko získat do konce roku 2019

Zrušení dlouhodobě plánovaných zakázek není nepříjemné jen pro dotčené zbrojaře a jejich dodavatele. Situace se komplikuje i resortním ekonomům. Miliardy na nákupy jsou dopředu vyčleněné. A když se neutratí, opět vzroste balík peněz, které ministerstvo nedokáže utratit, čímž klesnou skutečné výdaje na obranu. Třeba v případě zrušené modernizace houfnic DANA se jedná o 52 milionů letos, 560 příští rok a 933 milionů v roce 2020.

Proto zřejmě Karla Šlechtová v uplynulých týdnech dala najevo, že nemá nikdo počítat s tím, že by se už letos hospodaření jejího resortu nějak výrazně zlepšilo. Peníze opět zbudou. Jak velký balík to bude, neřekla. Záleží na tom, kolik naplánovaných kontraktů nakonec obrana kvůli chybějícím prověrkám dodavatelů zruší.

Náhradní řešení
Obrněnci: pokud společnost Tatra Trucks zavčasu nedodá bezpečnostní prověrku a obrana odstoupí od nákupu jejích vozidel Titus, otevírá se prostor pro transportér Vega vyráběný v přeloučských dílnách SVOS. Právě mezi těmito dvěma vozidly se vojáci před několika lety rozhodovali. Zádrhelem ale je, že i Vega stojí na podvozku Tatra. Firma SVOS je proto závislá na domluvě a spolupráci se společností Tatra Trucks.


Houfnice: nákup padesáti zbrusu nových děl s ráží NATO a minimálním dostřelem 40 kilometrů je zatím daleko. Jisté je dosud jen to, že má jít o zbraň na kolovém podvozku. V minulosti se spekulovalo například o pořízení systému Archer vyráběného společností BAE Systems, francouzské platformy Caesar z Nexter Systems či technologií zbrojní divize jihokorejského Samsungu. Možností je ale víc.


Čtěte také

Euro TV
 Václav Bruna

Majitel miliónového koně Peruána vzpomíná

Vzpomínková kniha lékaře, majitele trojnásobného vítěze Velké pardubické i prvního…

před 7 hodinami

 Home Credit, ilustrační foto

Kellner odkládá vstup Home Creditu na burzu v Hongkongu. Kvůli náladě na trhu i v ulicích

Česká miliardářská jednička Petr Kellner pravděpodobně odloží primární úpis akcií na…

před 8 hodinami

 Předseda spolku Milion Chvilek Mikuláš Minář

Odvolání Benešové, nebo další protesty. Milion chvilek dá na Letné Babišovi ultimátum

Při sobotní demonstraci na Letné chce spolek Milion chvilek dát premiérovi Andreji…

před 8 hodinami

 Nigel Farage, šéf Brexit Party

Farage pomohl Johnsonovi. V některých obvodech nepostaví kandidáty proti konzervativcům

Lídr britské protiunijní Strany pro brexit Nigel Farage dnes oznámil, že jeho uskupení v…

před 9 hodinami

Praha  Spodní část Václavského náměstí, vizualizace

Praha opraví spodní část Václavského náměstí. Revitalizace vyjde na 327 milionů korun

Oprava spodní části pražského Václavského náměstí vyjde Prahu na zhruba 326,6 milionu…

před 10 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Komentáře

Finance
Svátek 17. listopadu vychází letos na neděli, zůstanou obchody otevřené?
Úzkost a stres pomůže léčit virtuální realita
Jak a kdy vám může pronajimatel zvýšit nájem?
Stát zastropuje slevy v dopravě
Poslanci schválili zvýšení rodičovské. Co vše se změní?
Auta
Škoda Octavia IV (2020): Technické údaje všech motorizací
Škoda Octavia IV do detailu: Prohlédněte si s námi novou generaci českého bestselleru
Kvíz: Poznáte, které socialistické auto je na fotce?
Galerie: Motocyklové novinky pro rok 2020 na veletrhu EICMA
Elektrickým Géčkem zatím jezdí Arnold. Mercedes ale takový model chystá i pro ostatní
Hry pro příležitostné hráče