Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 Strojírenství - ilustrační foto
Strojírenství - ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas

Český kapitál v úzkých. Zpomalení ekonomiky jako první postihne strojírenství

David Tramba 19. ledna, 14:42  -  David Tramba
 Strojírenství - ilustrační foto
Strojírenství - ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas
19. ledna, 14:42

Tradiční strojírenské podniky propouštějí. Smrtící koktejl je namíchán z růstu mezd, posilování koruny a zatím ještě mírného navyšováni úroků.

Propouštění v Tatře a Zetoru, Inekon Group v insolvenci. Skeptiky předpovídaná ekonomická recese ještě nedorazila a už se dozvídáme o prvních průmyslových podnicích v potížích. Trojice zpráv z přelomu roku naznačuje, že zpomalení ekonomiky zřejmě jako první postihne tradiční obor českého průmyslu - strojírenství. A také to, že své oběti si bude vybírat hlavně mezi podniky s českými a slovenskými vlastníky.

Proč se právě tyto firmy dostávají do potíží jako první? „Hlavním problémem českého strojírenství je nárůst personálních nákladů v řádu desítek procent. Když k tomu přičtete posilování kurzu koruny k euru a mírné zvyšování úrokových sazeb, tak se mnohé podniky propadají z kladné ziskové marže do záporné,“ vysvětluje aktuální potíže tradičních strojíren David Pirner, šéf pražského zastoupení poradenské firmy Grant Thornton. Současně upozornil na nepříliš efektivní státní podporu pro exportéry, kteří chtějí uspět na mimoevropských trzích.

Špatné zprávy se neomezují jen na průmysl. Nikdo například neví, jak dlouho budou vlastníci a hlavně věřitelé ochotni tolerovat ztrátové výsledky třeba železničního dopravce Leo Express. Za zmínku stojí i zpráva o výsledcích leteckého dopravce Travel Service, který se v roce 2017 propadl do půlmiliardové ztráty. Ani při současném růstu ekonomiky a mezd tak nelze říci, že se daří všude a všem.

Propad zájmu o tatrovky

Ještě na počátku listopadu označil generální ředitel Tatry Trucks Radek Strouhal zvěsti o problémech automobilky a chystaném propouštění za nepodložené h