Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

Autor:

Žlutá vs. zelená: Flixbus udělal z Jančury podnikatele minulosti

 Weikert 14. května, 11:00  -  Petr Weikert
14. května, 11:00

Podnikatel v dopravě Radim Jančura podal žalobu na německý autobusový gigant Flixbus. Je přesvědčen, že konkurent jezdí pod hranicí svých nákladů a snaží se vytlačit z trhu konkurenty, tedy zejména jeho žlutý RegioJet. Problém jde ale mnohem hlouběji, než do sporu dvou firem. Jde o zprávu o stavu doby, kdy noví technologičtí dravci účtují s firmami tradičního střihu.

Stejně jako firmy typu Uber změnily přepravu po městech a zákony jim nově začínají vycházet vstříc i v Česku, velmi brzy to může být stejné díky Flixbusu. Aby bylo jasné, oč jde. Flixbus je startupová raketa, nápad trojice mnichovských studentů z roku 2009, který nejprve zválcoval konkurenci doma v Německu a poté začal se stejnou vervou dobývat další země.

Klíčem k úspěchu je to, že Flixbus sám o sobě nevlastní autobusy. Tedy mluví se o jednom nepojízdném stojícím kdesi v garáži, který má jen proto, aby se vyhovělo podmínkám pro získání licence. Jinak je to čistě technologická firma, která snese jisté srovnání s Uberem.

Flixbus má za sebou téměř neomezené finanční zdroje. Jeho zakladatelé dokázali pro svůj projekt získat investice z fondů, jako jsou General Atlantic nebo Silver Lake z USA či Holtzbrinck z Německa. Pokud přijde na trh, nabízí domácím konkurentům dvě možnosti. Buď se přidat na jeho stranu, přebarvit autobusy, nést riziko podnikání a odvádět centrále poplatky, nebo bojovat o holé přežití.

Flixbus dobývá Itálii, Rakousko, Polsko, většinově ovládl Francii. Nakupuje konkurenty, vstupuje do dalších zemí, pouští se v Německu i do vlakové přepravy a spolupracuje tam s českým Leo Expresem. V Česku a na Slovensku pro FlixBus jezdí jinak málo známé firmy Umbrella Services, Umbrella Coach & Buses a Gumdrop.


Přečtěte si rozhovor s jedním se zakladatelů Flixbusu:

Nemůžeme za to, že existuje konkurence, říká zakladatel Flixbusu André Schwämmlein


Nabídku „buď a nebo“ dostal i Radim Jančura s RegioJetem. Mimochodem je to největší konkurent Flixbusu v Německu na domácích linkách, k čemuž mu stačí provoz mezi Drážďany a Berlínem. Jančura neuhnul. Spočítal konkurentovy náklady a vyrazil k soudu. Nechme teď stranou, že podobnou praktikou kdysi z linky mezi Prahou a Brnem vytlačil společnost Asiana a dodnes se spolu soudí o výši odškodného.

Jde o to, že nový koncept podnikání v jeho oboru přináší úplně jiné možnosti. Že kdysi dravý Jančura se za poměrně krátkou dobu stal podnikatelem starého střihu čelícím tlaku mladší a dravější technologické konkurence. Tohle není boj rovnocenných rivalů. Je to souboj dvou generací, dvou epoch. A jak víme z příkladu technologických přepravních firem typu Uber, dravci dokážou vítězit. I když ještě pořád se neukázalo, kolik kvůli tomu museli spálit peněz.

Čtěte další komentáře Petra Weikerta


Čtěte také

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

před 2 hodinami

 David Bowie

Ekonomika superstar. V hudebním průmyslu vítěz bere vše

Digitální moderní ekonomika produkuje stále častěji jen několik hvězdných výherců a…

před 2 hodinami

Události  Demonstrace v Hongkongu - ilustrační foto

Protesty v Hongkongu pokračují. Demonstranti se střetli s policií

Tisíce demonstrantů dnes během další vlny prodemokratických protestů vyšly do ulic…

před 2 hodinami

Pavel Páral

Agrofert: Tlusté do tenkého

Předpověď týdeníku Euro, že Agrofert doplatí na politickou angažovanost svého skutečného…

před 2 hodinami

 Andrej Babiš

Přežil by Agrofert bez státu? Výrobci biopaliv a lesnické firmy jsou na veřejných zakázkách závislé

Údery ze všech stran schytává v posledních měsících holding Agrofert. Část z nich souvisí…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 28 | Průměrné hodnocení: 3.71

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Sami jsme šťastní, ale ostatní nemusíme
E-mail – dobrý sluha, nebo zlý pán?
Jak může evidence na úřadu práce zvýšit důchod?
V práci se vám nelíbí? Tak ji změňte
Je Česko kryptoměnovou těžební velmocí? Jak začít těžit?
Auta
Lynk & Co 03 Cyan je čtyřválcová předokolka, která na Ringu…
Porsche Taycan ukázalo své v podstatě poslední tajemství. Podívejte se, jak vypadá uvnitř
Kvíz: Uhodnete model auta na fotce?
Auto jako kafe: V Británii testují možnost koupit nový automobil na ulici v automatu
Videodojmy: Yamaha Niken
Hry pro příležitostné hráče