Praha chce pořídit na ruzyňskou linku „maxibusy“. Jezdit by mohly už na podzim

02. června, 09:03 - čap
02. června, 09:03

Hlavní město s největší pravděpodobností nasadí na linku 119 z Veleslavína na ruzyňské letiště „maxibusy“. Podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) by velkokapacitní vozy mohly přepravovat lidi na letiště už na podzim. V první vlně by podle dopravního podniku mohlo na lince jezdit přibližně patnáct autobusů. Podle Dolínka není nutné, aby město vozy rovnou kupovalo, ve hře je i jejich pronájem. Nasazení velkokapacitních autobusů už doporučil pražský organizátor dopravy Ropid.

Velkokapacitní autobusy by mohly podle Dolínka obsloužit například i přetíženou linku do zoologické zahrady a v budoucnu by mohly pendlovat i na trase ze Smíchova na Jižní město. Město se ale nejdříve bude muset vypořádat s tím, že tak dlouhá vozidla mohou na silnice vyjíždět pouze s výjimkou. „Už mám připravený návrh novely zákona, problém je, že už ho asi Sněmovna nestihne schválit,“ uvedl Dolínek. Dodal, že by ale neměl být problém získat pro linku 119 výjimku.

Toho si je vědomý i dopravní podnik. „Výjimka na tento typ vozidel má platnost maximálně tři měsíce. S ohledem na vysokou investici do nákupu je nutné mít pro výjimku minimálně záruku jejího opakování na dlouhou dobu, nejlépe dle životnosti vozidel,“ sdělila mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Ropid doporučil pořízení velkokapacitních autobusů nejen na linku 119, ale také na linky 107 a 112 a v další etapě i na linku 136. „Všechny tyto linky se potýkají s trvalým přetěžováním cestujících, přičemž jejich prosté posílení dalšími spoji je z hlediska infrastruktury velmi komplikované,“ poznamenal mluvčí organizátora dopravy Filip Drápal. Dalším pádným důvodem pro pořizování velkokapacitních autobusů je podle něj nedostatek řidičů, který trápí dopravce napříč celou Českou republikou.


Dopravní podnik testoval Van Hool. Čtěte:

Dopravní podnik vyslal do ulic obří autobus. Má ulehčit dopravě na letiště


„Výhled do dalších let není rozhodně optimistický, proto musí organizátoři spolu s dopravci přemýšlet nad možnostmi, jak tuto situaci řešit. A jednou z možností je pořizování větších autobusů,“ dodal.

Za doporučením Ropidu pořídit velkokapacitní autobusy stojí podle Drápala to, že se Praha musí přizpůsobit neustále rostoucímu počtu cestujících, kteří se přepravují přes ruzyňské letiště. Uvedl, že zatímco v roce 2012 bylo odbaveno na Letišti Václava Havla 10,8 milionu cestujících. V loňském roce prošlo letištěm rekordních 13 milionů cestujících, přičemž odhady do roku 2017 hovořily o růstu pět až osm procent. „V období leden-duben 2017 bylo odbaveno meziročně o 21 procent více cestujících a aktuální dubnové výsledky se vyšplhaly k růstu 30 procent. Lze tedy předpokládat, že v letošním roce projde branami pražského letiště 15 milionů cestujících,“ vypočítal Drápal.

Linka 119 jezdí v letní v letní turistické sezóně stejně často, jako linka metra A. Dopravnímu podniku se přitom moc neosvědčily takzvané zdvojené spoje, turisté totiž nastupovali hlavně do prvního z autobusů a na druhý nečekali. „Pokud budeme okolnostmi nakonec zdvojené spoje donuceni realizovat, nevyhneme se v zastávce Nádraží Veleslavín informátorům, někdo jim říká natlačovači,“ uvedl Drápal. Dodal, že Ropid bohužel nedokáže ovlivnit zrychlení přípravy a výstavby železničního napojení letiště s centrem Prahy, proto musí hledat alternativní řešení. „V současné době nejsou odhady železničního napojení vůbec optimistické a hovoří o nejbližším horizontu roku 2025,“ upozornil Drápal.

V té době podle něj letiště bude pravděpodobně odbavovat okolo 20 milionů cestujících. „Již dnes je Praha 38. největší letiště v Evropě a pouze Petrohrad, který odbavuje více cestujících, nemá kolejové napojení. Všechna ostatní větší evropská letiště kolejové napojení již mají, včetně menších letišť, jako jsou Varšava nebo Budapešť,“ uvedl mluvčí Ropidu.

Pořízení velkokapacitní autobusů je tak podle něj do vybudování železničního spojení nejlevnější, ale stále jen provizorní řešení.

Dopravní podnik testoval na lince dva druhy velkokapacitních autobusů. Autobus Van Hool od belgického výrobce o délce 24,785 metru byl zatím nejdelším autobusem, který kdy dopravní podnik provozoval. Délkou výrazně překonával i velkokapacitní autobus Mercedes-Benz CapaCity L, který dopravní podnik na lince také krátkodobě vyzkoušel.

Dále čtěte:

Praha pokukuje po elektrobusech, jezdily by na letiště

Jak by měla vypadat doprava v roce 2030? Bude o malých změnách


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Intel prý chystá už i dvoujádrové Kaby Lake-X, extrémní Core i3 pro platformu X299
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít