Praha pokukuje po elektrobusech, jezdily by na letiště

17. září, 19:12 - čap
17. září, 19:12

Šanghaj nebo Berlín, pražský magistrát sleduje světové metropole kvůli typům elektrobusů a jejich začlenění do městského provozu. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) sní o ekologičtější dopravě. „Otevře nám to další možnosti,“ říká. V rámci pilotního projektu by mohly elektrobusy jezdit z Veleslavína na letiště.

Například v Berlíně Dolínka zaujal mechanismus, který přímo do zastávek instaluje firma Bombardier. Autobus se dobije než lidé nastoupí a vystoupí. Napříč Evropu jsou k vidění ale i jiné systémy. „Žádný prozatím není dominantní, nikde se ještě neprokázalo, že baterie může vydržet i deset let,“ míní Dolínek. Právě kvůli výdrži baterií má Dolínek největší obavy, aby je Praha nemusela každé tři roky nákladně měnit.

Proto si chce nechat poslat z Berlína a dalších měst výsledky provozu, technické parametry by měli poslat i ze Šanghaje. „Je nám jasné, že neseženeme autobus, který by jezdil jako perpetuum mobile. Chceme ale najít něco, do čeho se vyplatí investovat a bude mít jeden typ dobíjení,“ říká Dolínek.

Pilotní linku by poté rád zavedl mezi Veleslavínem a letištěm. Ulevilo by se tím hlavně Veleslavínu, který se potýká s velkým znečištěním životního prostředí. Elektrobusy by ale pomohly podle něj i Spořilovu, který je přetížený kamionovou dopravou. Kolik by jejich provoz stál, není schopný náměstek primátorky říct, hodně záleží prý na konkrétních typech vozů. Zatím Praha vyzkouší provoz kombinovaného elektrobusu s trolejí na proseckém kopci v Praze 8. Do kopce si elektrobus přičerpá proud z troleje a z kopce bude energiii naopak rekuperovat.

O provoz elektrobusů mají zájem i soukromníci, jeden z investorů by podle Dolínka rád provozoval linku v oblasti staré Ruzyně. V Praze zatím elektrobusy pendlují pouze na jedné lince mezi zastávkou Želivského a Jižním Městem. Ještě jednu linku podle náměstka provozuje soukromník mezi Budějovickou a nedalekým BB Centrem.

Bez řidiče

O elektrobusech přemýšlejí i městské části a ve futuristických vizích jdou ještě dál než magistrát. Radnice Prahy 4 se například od září zapojí do celoevropského projektu vývoje elektrobusu bez řidiče. Nový elektrobus by měl být využíván při běžném provozu na veřejných komunikacích.

Praha 4 by se tak mohla stát jedním z osmi míst, kde by mohl být elektrobus ve zkušebním provozu testován. Žádné finanční náklady to pro radnici neznamená. „Oficiálně požádáme 45 členů projektového týmu CityMobil, který autonomní elektrobus vyvíjí již osm let, aby nás přizval do fáze CityMobil3. Praha 4 se potom bude moci podílet na vývoji zcela nového městského dopravního prostředku,“ sdělil ČTK předseda výboru energetické úspory Prahy 4 Ivo Vaněk (STAN - Tučňák).

Vůz má na sobě stovky čidel, která sledují jeho okolí a kterými je pak řízen, a to prostřednictvím GPS. Vůz tak jede podle předem naplánované trasy. Na samotnou jízdu přesto dohlíží dispečer, který v případě potřeby vůz zastaví. „Za dosavadních osm let provozu se nestala jediná nehoda,“ řekl Vaněk, který jej ve Španělsku vyzkoušel.

Se zkušebním provozem elektrobusů je spokojený i pražský dopravní podnik, který vozy testuje pět let. Osvědčil se například model SOR/Cegelec EBN 11, po ulicích metropole tak má jezdit až do do konce srpna 2017. Konkrétně tento model dopravní podnik testoval po dobu jednoho roku.

Dále čtěte:

Ve Washingtonu jezdí autonomní elektrobus z 3D tiskárny

Siemens otevřel dvě nabíjecí stanice pro elektromobily


Mohlo by vás zajímat

ilustrační foto

Hledáte otce? Přejeďte prstem vpravo

Hodinky Rolex

Nechtěné švýcarské hodinky má zachránit internet

Theresa Mayová (Zdroj: ČTK)

50 nejmocnějších lidí světových financí

 bitcoin

Zakletý bitcoin. Stát nedokáže ohlídat byznys ve virtuální měně

Praha Ilustrační foto

Zůstaňte v Praze! Průvodce týdeníku Euro víkendovou metropolí #22

 Umělá inteligence (ilustrační foto)

Giganti ze Sillicon Valley uzavřeli partnerství pro vývoj umělé inteligence

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče