Praha pokukuje po elektrobusech, jezdily by na letiště

17. září 2016, 19:12 - čap
17. září 2016, 19:12

Šanghaj nebo Berlín, pražský magistrát sleduje světové metropole kvůli typům elektrobusů a jejich začlenění do městského provozu. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) sní o ekologičtější dopravě. „Otevře nám to další možnosti,“ říká. V rámci pilotního projektu by mohly elektrobusy jezdit z Veleslavína na letiště.

Například v Berlíně Dolínka zaujal mechanismus, který přímo do zastávek instaluje firma Bombardier. Autobus se dobije než lidé nastoupí a vystoupí. Napříč Evropu jsou k vidění ale i jiné systémy. „Žádný prozatím není dominantní, nikde se ještě neprokázalo, že baterie může vydržet i deset let,“ míní Dolínek. Právě kvůli výdrži baterií má Dolínek největší obavy, aby je Praha nemusela každé tři roky nákladně měnit.

Proto si chce nechat poslat z Berlína a dalších měst výsledky provozu, technické parametry by měli poslat i ze Šanghaje. „Je nám jasné, že neseženeme autobus, který by jezdil jako perpetuum mobile. Chceme ale najít něco, do čeho se vyplatí investovat a bude mít jeden typ dobíjení,“ říká Dolínek.

Pilotní linku by poté rád zavedl mezi Veleslavínem a letištěm. Ulevilo by se tím hlavně Veleslavínu, který se potýká s velkým znečištěním životního prostředí. Elektrobusy by ale pomohly podle něj i Spořilovu, který je přetížený kamionovou dopravou. Kolik by jejich provoz stál, není schopný náměstek primátorky říct, hodně záleží prý na konkrétních typech vozů. Zatím Praha vyzkouší provoz kombinovaného elektrobusu s trolejí na proseckém kopci v Praze 8. Do kopce si elektrobus přičerpá proud z troleje a z kopce bude energiii naopak rekuperovat.

O provoz elektrobusů mají zájem i soukromníci, jeden z investorů by podle Dolínka rád provozoval linku v oblasti staré Ruzyně. V Praze zatím elektrobusy pendlují pouze na jedné lince mezi zastávkou Želivského a Jižním Městem. Ještě jednu linku podle náměstka provozuje soukromník mezi Budějovickou a nedalekým BB Centrem.

Bez řidiče

O elektrobusech přemýšlejí i městské části a ve futuristických vizích jdou ještě dál než magistrát. Radnice Prahy 4 se například od září zapojí do celoevropského projektu vývoje elektrobusu bez řidiče. Nový elektrobus by měl být využíván při běžném provozu na veřejných komunikacích.

Praha 4 by se tak mohla stát jedním z osmi míst, kde by mohl být elektrobus ve zkušebním provozu testován. Žádné finanční náklady to pro radnici neznamená. „Oficiálně požádáme 45 členů projektového týmu CityMobil, který autonomní elektrobus vyvíjí již osm let, aby nás přizval do fáze CityMobil3. Praha 4 se potom bude moci podílet na vývoji zcela nového městského dopravního prostředku,“ sdělil ČTK předseda výboru energetické úspory Prahy 4 Ivo Vaněk (STAN - Tučňák).

Vůz má na sobě stovky čidel, která sledují jeho okolí a kterými je pak řízen, a to prostřednictvím GPS. Vůz tak jede podle předem naplánované trasy. Na samotnou jízdu přesto dohlíží dispečer, který v případě potřeby vůz zastaví. „Za dosavadních osm let provozu se nestala jediná nehoda,“ řekl Vaněk, který jej ve Španělsku vyzkoušel.

Se zkušebním provozem elektrobusů je spokojený i pražský dopravní podnik, který vozy testuje pět let. Osvědčil se například model SOR/Cegelec EBN 11, po ulicích metropole tak má jezdit až do do konce srpna 2017. Konkrétně tento model dopravní podnik testoval po dobu jednoho roku.

Dále čtěte:

Ve Washingtonu jezdí autonomní elektrobus z 3D tiskárny

Siemens otevřel dvě nabíjecí stanice pro elektromobily


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít