Pořízení Lítačky stálo 8,2 milionu, měsíční provoz 4,4 milionu

08. září 2016, 18:47 - čtk
08. září 2016, 18:47

Za vývoj a pořízení nové karty na pražskou hromadnou dopravu s názvem Lítačka zaplatilo město 8,2 milionu korun, měsíční náklady na provoz vycházejí na 4,4 milionu korun. Město tím ušetřilo, tvrdí předseda představenstva městské společnosti Operátor ICT Michal Fišer. Opozice ale tvrdí, že město na Lítačce oproti končící opencard téměř nic neušetřilo. Za srovnatelné označil na facebooku provozní náklady obou karet i exprimátor Pavel Bém (ODS), za jehož vedení kritizovaná opencard vznikla.

Z informací, které poskytla zastupitelka Eva Vorlíčková (TOP 09), navíc vyplývá, že provoz firmy Operátor ICT vyšel Prahu za poslední rok a půl na bezmála 100 milionů korun. Jde o údaje magistrátního odboru pro IT. „Je to možné s tím, že veškeré náklady, které byly ze strany magistrátu placeny vůči Operátorovi, byly za provoz systému opencard, což je větší část nákladů, a za konzultace v oblasti IT,“ připustil Fišer. Městská firma slouží výhradně k provozu karet na MHD a odnedávna i jako konzultační firma magistrátu. Vorlíčkové dnes pražský městský soud uložil nepravomocně podmíněný trest v kauze karty opencard.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) dnes uvedla, že Lítačka ušetřila 36 procent nákladů dříve vynakládaných na provoz končící karty opencard, zatím prý zhruba 37 milionů korun. A náklady podle ní budou klesat. „Náklady jsou v podstatě totožné jako u opencard a žádnou úsporu nepřinesou,“ tvrdí předseda pražské ODS Filip Humplík. Předseda klubu TOP 09 Václav Novotný řekl, že „nemá důvod primátorce věřit“. Bude prý dál usilovat o to, aby se věc projednala veřejně na zastupitelstvu. Podle pirátů Praha ušetřila asi 12 procent nákladů. „Lítačka je v podstatě chytřejší papírový kupon a funkcionalitám opencard se neblíží ani vzdáleně,“ tvrdí exprimátor Bém.

Karty Lítačka město vydává od března a postupně nahrazují opencard. Lítačku si za půl roku vyzvedlo 193.000 cestujících. Vedení Prahy dosud nechtělo zveřejnit, kolik bude projekt stát, a tvrdilo, že náklady řekne až v okamžiku ukončení pilotního provozu, který několikrát odložilo. Lítačku Praze dodala firma XT-Card. Zakázku získala na základě poptávkového řízení, tedy bez otevřené soutěže, což kritizuje opozice.

Opencard vlastnilo asi 1,2 milionu lidí. V období od poloviny letošního roku do března roku 2017 vyprší platnost 700.000 karet opencard. Cestující místo nich dostanou buď Lítačku, nebo mohou jezdit na papírové kupony. Praha navíc podle primátorky chystá i další možnosti, jak za jízdné v MHD platit, mimo jiné platebními kartami. Magistrát má s majitelem opencard, firmou eMoneyServices, nadále nevyřešené spory. EMS po městě žádá téměř 700 milionů korun, o další desítky milionů se už soudí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Budete platit daň z příjmu z prodeje nemovitosti?
Do čeho investovat, abychom ušetřili
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Tohle by mohla být revoluce. Pi Charger slibuje první opravdu pohodlné bezdrátové nabíjení
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít