Z Prahy do Ostravy vlakem rychleji. Ale jen trochu

23. června 2016, 15:28 - čtk
23. června 2016, 15:28

Ještě před stavbou vysokorychlostních tratí bude zřejmě zmodernizováno železniční spojení mezi Prahou a Ostravou na rychlost dvou set kilometrů v hodině.

„Zrychlení trati do Ostravy může být připraveno velmi rychle,“ uvedl na dnešním diskusním fóru k vysokorychlostní železnici Václav John, manažer sekretariátu generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která má stavbu tratí na starosti.

Samotné zvýšení rychlosti mezi Prahou a Ostravou by ale podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu (Cedop) přineslo časovou úsporu do pěti minut. Zvýšit rychlost by se totiž dalo jen na trojici úseků, Pardubice - Choceň, Červenka - Olomouc a Olomouc - Grygov. V ostatních úsecích není možné kvůli členitému terénu jednoduše napřímit oblouky trati bez komplikovaných stavebních úprav.

Podle ředitele odboru strategie SŽDC Radka Čecha je ale problém s kapacitou trati do Ostravy, která je nyní vzhledem ke konkurenčnímu boji trojice železničních společností prakticky vyčerpaná. V časech dopravní špičky mezi šestou a devátou a čtrnáctou a sedmnáctou hodinou je problém vložit do jízdního řádu osobních spojů nákladní vlaky. Výstavba paralelních vysokorychlostních tratí by odvedla část osobní dopravy a nákladní doprava by mohla více využívat koridorové trati.

Navýšení rychlosti z nynějších 160 na 200 kilometrů v hodině by rovněž vyřešilo bezpečnostní potíže s klasickými železničními přejezdy.Ty by na tomto typu trati musely být odstraněny a nahrazeny mimoúrovňovým křížením. O zrušení klasických přejezdů se mluví od loňského roku po srážce polského kamionu s pendolinem u Studénky.

Nejrychleji přes Německo

O vysokorychlostních tratích, po kterých vlaky mohou jezdit rychlostí až tří set kilometrů v hodině, jednal nedávno s představiteli SŽDC a ministerstvem dopravy premiér Bohuslav Sobotka. Podle Sobotky je nejreálnější prosadit v nejbližší době vznik napojení na rychlotratě v západní Evropě přes Berlín a Drážďany.

Německo sice nyní přípravě vysokorychlostního propojení Drážďan a Prahy vysokou prioritu nepřikládá, česká vláda to ale chce změnit. Další zvažovanou vysokorychlostní tratí je podle premiéra spojení Prahy a Brna s pokračováním na Vídeň, Bratislavu a Budapešť. První úsek z Prahy do Litoměřic by se v ideálním případě mohkl začít stavět v roce 2025.


Přečtěte si o sporu ohledně Českých drah:

Bývalý šéf Zelený prohrál s ČD bitvu o 7 milionů

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít