Z Prahy do Ostravy vlakem rychleji. Ale jen trochu

23. června 2016, 15:28 - čtk
23. června 2016, 15:28

Ještě před stavbou vysokorychlostních tratí bude zřejmě zmodernizováno železniční spojení mezi Prahou a Ostravou na rychlost dvou set kilometrů v hodině.

„Zrychlení trati do Ostravy může být připraveno velmi rychle,“ uvedl na dnešním diskusním fóru k vysokorychlostní železnici Václav John, manažer sekretariátu generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která má stavbu tratí na starosti.

Samotné zvýšení rychlosti mezi Prahou a Ostravou by ale podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu (Cedop) přineslo časovou úsporu do pěti minut. Zvýšit rychlost by se totiž dalo jen na trojici úseků, Pardubice - Choceň, Červenka - Olomouc a Olomouc - Grygov. V ostatních úsecích není možné kvůli členitému terénu jednoduše napřímit oblouky trati bez komplikovaných stavebních úprav.

Podle ředitele odboru strategie SŽDC Radka Čecha je ale problém s kapacitou trati do Ostravy, která je nyní vzhledem ke konkurenčnímu boji trojice železničních společností prakticky vyčerpaná. V časech dopravní špičky mezi šestou a devátou a čtrnáctou a sedmnáctou hodinou je problém vložit do jízdního řádu osobních spojů nákladní vlaky. Výstavba paralelních vysokorychlostních tratí by odvedla část osobní dopravy a nákladní doprava by mohla více využívat koridorové trati.

Navýšení rychlosti z nynějších 160 na 200 kilometrů v hodině by rovněž vyřešilo bezpečnostní potíže s klasickými železničními přejezdy.Ty by na tomto typu trati musely být odstraněny a nahrazeny mimoúrovňovým křížením. O zrušení klasických přejezdů se mluví od loňského roku po srážce polského kamionu s pendolinem u Studénky.

Nejrychleji přes Německo

O vysokorychlostních tratích, po kterých vlaky mohou jezdit rychlostí až tří set kilometrů v hodině, jednal nedávno s představiteli SŽDC a ministerstvem dopravy premiér Bohuslav Sobotka. Podle Sobotky je nejreálnější prosadit v nejbližší době vznik napojení na rychlotratě v západní Evropě přes Berlín a Drážďany.

Německo sice nyní přípravě vysokorychlostního propojení Drážďan a Prahy vysokou prioritu nepřikládá, česká vláda to ale chce změnit. Další zvažovanou vysokorychlostní tratí je podle premiéra spojení Prahy a Brna s pokračováním na Vídeň, Bratislavu a Budapešť. První úsek z Prahy do Litoměřic by se v ideálním případě mohkl začít stavět v roce 2025.


Přečtěte si o sporu ohledně Českých drah:

Bývalý šéf Zelený prohrál s ČD bitvu o 7 milionů

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít