Rusové vyvinou velké dopravní letadlo spolu s Číňany

02. listopadu 2016, 19:56 - čtk
02. listopadu 2016, 19:56

Čínská státní společnost Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) založila s ruskou firmou United Aircraft Corporation (UAC) společný podnik, jenž bude vyvíjet tryskové dopravní letadlo. Stroj s širokým trupem bude konkurovat podobným letadlům západních výrobců Airbus a Boeing, kteří tomuto trhu už léta dominují.

Své záměry podniky oznámily na aerosalonu v čínském městě Ču-chaj. Model plánovaného letadla bude mít v základní verzi 280 sedadel a dolet až 12 tisíc kilometrů. Firmy ale k plánům poskytly jen málo technických podrobností a neupřesnily ani, jakým způsobem hodlají vývoj financovat. Projekt je podle analytiků velmi ambiciózní a pravděpodobně si vyžádá značné náklady.

Rusko i Čína už teď vyvíjejí menší letadla s úzkým trupem, jimiž chtějí rovněž konkurovat Boeingu a Airbusu. „Letoun s širokým trupem je mimořádně komplikovaným produktem, jehož vývoj vyžaduje značnou kvalifikaci,“ sdělil jeden z představitelů společnosti COMAC. Dodal, že společný podnik bude sídlit v Šanghaji a zahájí provoz ještě v letošním roce.

Čína na airshow rovněž představila svůj neviditelný letoun. Přečtěte si o něm:

Čína poprvé ukázala neviditelný letoun J-20

Firmy o plánech na společný vývoj tryskového letadla s širokým trupem poprvé informovaly v roce 2014. Většinu podrobností udržovaly v tajnosti, uvedly nicméně, že první let plánují na rok 2022. První letadla by pak zákazníci měli obdržet v roce 2025. Dosažení těchto cílů však analytici považují za nepravděpodobné, vývoj tryskového letadla s širokým trupem totiž podle nich zabere spíše desetiletí než roky.

Ve společném podniku bude každá strana vlastnit poloviční podíl. Analytici nicméně předpokládají, že Čína bude mít na tento projekt větší vliv než Rusko.


Z letectví dále čtěte:

Airbus dodal už 10 tisíc letadel. Jubilantem je A350 pro Singapore Airlines

Ukrajina chce obřího Antonova. Zaplatit ho mají Číňané

Obří Antonov An-22 je zpět, bude znovu vozit těžké náklady


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít