Rusové vyvinou velké dopravní letadlo spolu s Číňany

02. listopadu 2016, 19:56 - čtk
02. listopadu 2016, 19:56

Čínská státní společnost Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) založila s ruskou firmou United Aircraft Corporation (UAC) společný podnik, jenž bude vyvíjet tryskové dopravní letadlo. Stroj s širokým trupem bude konkurovat podobným letadlům západních výrobců Airbus a Boeing, kteří tomuto trhu už léta dominují.

Své záměry podniky oznámily na aerosalonu v čínském městě Ču-chaj. Model plánovaného letadla bude mít v základní verzi 280 sedadel a dolet až 12 tisíc kilometrů. Firmy ale k plánům poskytly jen málo technických podrobností a neupřesnily ani, jakým způsobem hodlají vývoj financovat. Projekt je podle analytiků velmi ambiciózní a pravděpodobně si vyžádá značné náklady.

Rusko i Čína už teď vyvíjejí menší letadla s úzkým trupem, jimiž chtějí rovněž konkurovat Boeingu a Airbusu. „Letoun s širokým trupem je mimořádně komplikovaným produktem, jehož vývoj vyžaduje značnou kvalifikaci,“ sdělil jeden z představitelů společnosti COMAC. Dodal, že společný podnik bude sídlit v Šanghaji a zahájí provoz ještě v letošním roce.

Čína na airshow rovněž představila svůj neviditelný letoun. Přečtěte si o něm:

Čína poprvé ukázala neviditelný letoun J-20

Firmy o plánech na společný vývoj tryskového letadla s širokým trupem poprvé informovaly v roce 2014. Většinu podrobností udržovaly v tajnosti, uvedly nicméně, že první let plánují na rok 2022. První letadla by pak zákazníci měli obdržet v roce 2025. Dosažení těchto cílů však analytici považují za nepravděpodobné, vývoj tryskového letadla s širokým trupem totiž podle nich zabere spíše desetiletí než roky.

Ve společném podniku bude každá strana vlastnit poloviční podíl. Analytici nicméně předpokládají, že Čína bude mít na tento projekt větší vliv než Rusko.


Z letectví dále čtěte:

Airbus dodal už 10 tisíc letadel. Jubilantem je A350 pro Singapore Airlines

Ukrajina chce obřího Antonova. Zaplatit ho mají Číňané

Obří Antonov An-22 je zpět, bude znovu vozit těžké náklady


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít