O plánu na mýtné pro osobní auta v Německu pochybují i experti

20. března, 14:51 - čtk
20. března, 14:51

Chystané zavedení mýtného na německých dálnicích pro osobní auta budí kontroverze nejen v dalších evropských zemích, ale i ve spolkové republice. Na tom, jestli je plán ministra dopravy Alexandera Dobrindta (CSU) v pořádku, nebo je diskriminační, se často neshodnou ani experti, jak dnes ukázalo slyšení před dopravním výborem Spolkového sněmu.

Odborník na evropské právo z univerzity v Bielefeldu Franz Mayer vnímá plán jako diskriminaci řidičů z ostatních evropských zemí, kterou navíc aktivně podporují politici. Naproti tomu expert z univerzity v Bonnu Christian Hillgruber je přesvědčen, že návrh, který je nyní ve Spolkovém sněmu, je v souladu s evropským právem.

Návrh počítá s tím, že dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Řidiči aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze jim ale bude vráceno, protože se jim sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích.

Takový systém, s nímž už souhlasila Evropské komise, vzbuzuje kritiku a pochybnosti v několika evropských zemích, včetně Česka nebo Rakouska. Jako zbytečný a do budoucna dost možná ztrátový ho označil také největší evropský autoklub ADAC.


Přečtěte si o mýtném v Česku:

Ministerstvo dopravy dostalo milionovou pokutu. Kvůli smlouvě s Kapschem

Mýto? Čistě problém Babiše, říká ČSSD

Ťokova logika: Smlouva s Kapschem pomůže nové soutěži


Ministr dopravy Dobrindt si od zavedení dálničních poplatků pro osobní auta slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun). Analýzu jeho úřadu už ale zpochybnilo několik jiných studií. Jedna z nich dokonce tvrdí, že mýtné spoléhající jen na platby od zahraničních řidičů bude ztrátové.

Podobné pochybnosti dnes vyslovili i dva odborníci, které si pozval rozpočtový výbor Spolkového sněmu. Thorsten Beckers z Technické univerzity v Berlíně označil odhad příjmů z mýtného z dílny ministerstva dopravy za „hrubě nepravděpodobný“. Příjmy podle něj přeceňuje.

Podobně hovořil i odborník na dopravu Ralf Ratzenberger, podle něhož v nejlepším případě mýtné v prvním roce nebude ztrátové. Naopak Wolfgang Schulz z univerzity ve Friedrichshafenu vyjádřil přesvědčení, že odhad ministerstva je věrohodný.

Terčem debat je také otázka provozu na dálnicích v příhraničních regionech, které často využívají i cizinci. Výjimky v pohraničí žádá Spolková rada, protože se obává, že by paušální zavedení mýtného ohrozilo příhraniční obchod a spolupráci.


Přečtěte si exkluzivní rozhovor týdeníku Euro:

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou


Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít