O plánu na mýtné pro osobní auta v Německu pochybují i experti

20. března, 14:51 - čtk
20. března, 14:51

Chystané zavedení mýtného na německých dálnicích pro osobní auta budí kontroverze nejen v dalších evropských zemích, ale i ve spolkové republice. Na tom, jestli je plán ministra dopravy Alexandera Dobrindta (CSU) v pořádku, nebo je diskriminační, se často neshodnou ani experti, jak dnes ukázalo slyšení před dopravním výborem Spolkového sněmu.

Odborník na evropské právo z univerzity v Bielefeldu Franz Mayer vnímá plán jako diskriminaci řidičů z ostatních evropských zemí, kterou navíc aktivně podporují politici. Naproti tomu expert z univerzity v Bonnu Christian Hillgruber je přesvědčen, že návrh, který je nyní ve Spolkovém sněmu, je v souladu s evropským právem.

Návrh počítá s tím, že dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Řidiči aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze jim ale bude vráceno, protože se jim sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích.

Takový systém, s nímž už souhlasila Evropské komise, vzbuzuje kritiku a pochybnosti v několika evropských zemích, včetně Česka nebo Rakouska. Jako zbytečný a do budoucna dost možná ztrátový ho označil také největší evropský autoklub ADAC.


Přečtěte si o mýtném v Česku:

Ministerstvo dopravy dostalo milionovou pokutu. Kvůli smlouvě s Kapschem

Mýto? Čistě problém Babiše, říká ČSSD

Ťokova logika: Smlouva s Kapschem pomůže nové soutěži


Ministr dopravy Dobrindt si od zavedení dálničních poplatků pro osobní auta slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun). Analýzu jeho úřadu už ale zpochybnilo několik jiných studií. Jedna z nich dokonce tvrdí, že mýtné spoléhající jen na platby od zahraničních řidičů bude ztrátové.

Podobné pochybnosti dnes vyslovili i dva odborníci, které si pozval rozpočtový výbor Spolkového sněmu. Thorsten Beckers z Technické univerzity v Berlíně označil odhad příjmů z mýtného z dílny ministerstva dopravy za „hrubě nepravděpodobný“. Příjmy podle něj přeceňuje.

Podobně hovořil i odborník na dopravu Ralf Ratzenberger, podle něhož v nejlepším případě mýtné v prvním roce nebude ztrátové. Naopak Wolfgang Schulz z univerzity ve Friedrichshafenu vyjádřil přesvědčení, že odhad ministerstva je věrohodný.

Terčem debat je také otázka provozu na dálnicích v příhraničních regionech, které často využívají i cizinci. Výjimky v pohraničí žádá Spolková rada, protože se obává, že by paušální zavedení mýtného ohrozilo příhraniční obchod a spolupráci.


Přečtěte si exkluzivní rozhovor týdeníku Euro:

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny volání v České republice, Německu, Polsku a u dalších sousedů
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta…
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Technologie
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít