Ministerstvo dopravy dostalo milionovou pokutu. Kvůli smlouvě s Kapschem

25. října, 17:45 - čtk
25. října, 17:45

Ministerstvo dopravy dostalo od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za prodloužení smlouvy s Kapschem na mýto bez otevřeného tendru pokutu jeden milion korun. Pokuta zatím není pravomocná, řekl předseda úřadu Petr Rafaj. Ministerstvo ještě nerozhodlo, zda se proti pokutě odvolá. ÚOHS zatím rozhodl jen o sankci, na stole má ještě žádost společnosti Sky Toll, která po úřadu chce, aby uložil zákaz plnění smlouvy. V tomto řízení úřad zatím nerozhodl.

Podle Rafaje se ministerstvo dopravy dopustilo správního deliktu, když uzavřelo dodatky ke smlouvě s Kapschem v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by byly splněny podmínky pro využití tohoto druhu zadávacího řízení. „Zadavatel si stav technické exkluzivity ve prospěch vybraného uchazeče, jímž využití jednacího řízení odůvodňoval, vytvořil sám, konkrétně uzavřením smluv se skupinou Kapsch v roce 2006,“ uvedl dnes Rafaj. Ministerstvo proti rozhodnutí může ještě podat rozklad.

Ministerstvo dopravy pokutu respektuje, rozhodnutí však prostudují právníci. Poté se ministerstvo rozhodne, zda se proti zaplacení sankce odvolá, řekl dnes novinářům ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Dodal ale, že v odůvodnění ÚOHS uvedl, že ministerstvo pochybilo již v letech 2005 a 2006 při podpisu smlouvy s Kapschem a že v posledních letech se naopak snažilo situaci napravit.

Podnět pro zahájení správního řízení s ministerstvem kvůli smlouvě na provoz mýtného podalo na antimonopolní úřad hnutí Starostové a nezávislí (STAN). „Verdikt vítáme. Navrhujeme, aby pokuta byla vymáhána po panu ministrovi i po úřednících, kteří tento chybný a nezákonný postup způsobili. Státní úředníci by měli nést hmotnou odpovědnost za škodu, kterou při výkonu své funkce státu způsobí,“ sdělil dnes médiím předseda STAN Petr Gazdík.

Úřad vede ohledně mýta ještě druhé řízení na základě podání společnosti SkyToll, která chce, aby úřad plnění smlouvy mezi ministerstvem a Kapschem zakázal. Firma SkyToll, která provozuje slovenský mýtný systém, se proti prodloužení smlouvy státu s Kapschem staví dlouhodobě a už dříve oznámila, že postup ministerstva dopravy napadne. Kritizovali ho i zástupci opozice a koaliční ČSSD, a to kvůli tomu, že ministerstvo nezajistilo provoz mýta po skončení letošního roku prostřednictvím otevřené soutěže.

Potíže kvůli výběru mýta mají i Němci. Přečtěte si více:

Žaloba kvůli mýtu. Plán Německa je podle Bruselu diskriminační

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Prodloužení dosavadní smlouvy podle ministra Dana Ťoka (za ANO) otevře cestu k přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému. Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele. Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy korun.


Dále čtěte:

Tržby Kapsche se zvýšily o třetinu, dostaly se nad 4 miliardy

Mýto? Čistě problém Babiše, říká ČSSD


Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče