Loučení s legendou. Letouny Albatros v armádě končí

Ondřej Stratilík 29. září 2016, 09:46  -  Ondřej Stratilík
29. září 2016, 09:46

Podzvukové stroje L-39 Albatros sloužily českým letcům téměř 50 let. Generální štáb do nich však už nechce investovat, a tak je raději nadobro odstaví. K výcviku pilotů prý budou stačit pouze bitevníky L-159 Alca.

„S postupným ukončením provozu všech letounů L-39 počítáme do roku 2020,“ potvrzuje pro Euro.cz Jan Šulc, mluvčí generálního štábu. Albatrosy budou vojáci uzemňovat postupně podle toho, jak bude dobíhat jejich životnost. Proces už začal, z devíti strojů L-39 jich dnes létají pouze čtyři.

Na čáslavském letišti je nahradí tři nové dvoumístné stroje L-159 Alca, které pro armádu za 529 milionů včetně DPH sestaví technici v Aeru Vodochody. K tréninku tak bude mít letectvo nově 24 letounů L-159 (16 jednomístných, 8 s dvojím řízením).

„To bude pro výcvik pilotů dostatečná kapacita. Sjednocením na platformu L-159 urychlíme postup pilotů na nadzvukové JAS-39 Gripen a usnadníme logistiku,“ vypočítává Šulc další důvody, proč už letectvo albatrosy nechce.


Podívejte se na nový letoun, jenž vychází z původního Albatrosu:

Ukázkový letoun L-39CW se představil v Aeru Vodochody


Je to přitom jen několik dnů, co ministerstvo obrany podepsalo kontrakt s Aerem Vodochody za 2,03 miliardy včetně DPH na opravy a údržby svých letek L-39 a L-159. Většinu z balíku spolknou alky, albatrosů se týká především jen běžná provozní údržba.

Budoucí čeští stíhači však o zážitek z legendy nepřijdou, dalších sedm proudových strojů L-39 Albatros zůstává u Centra leteckého výcviku v Pardubicích (CLV), kde se připravují studenti Univerzity obrany. Státní podnik LOM Praha, který CLV provozuje, už dřív potvrdil, že pardubické albatrosy nechá v Aeru Vodochody zmodernizovat podle nejnovější varianty L-39 NG.

L-39 Albatros
Českoslovenští inženýři projektovali letoun L-39 od začátku 60. let jako nástupce velmi úspěšného stroje L-29 Delfín. Na svůj první let se albatros vydal 4. listopadu 1968, vojenští piloti se s ním učili létat od roku 1971, první várku si Československá lidová armáda převzala 28. března 1972.
Od roku 2001 měly stroje L-39 Albatros v Česku tři nehody. V srpnu 2001 se jeden zřítil u Pelhřimova, pilot zahynul. V červenci 2010 spadl další, oba piloti se katapultovali. A v prosinci téhož roku havaroval třetí, oba piloti se zachránili.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového…
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Patentové skici odhalují malý dvoumístný sporťák značky Honda
Technologie
Aukro chystá změny. Na konci měsíce začne migrace a služba bude desítky hodin nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít