Dost bylo luxusu. Čína zdanila dovoz drahých aut

Pavel Michl 02. prosince 2016, 06:14  -  mic
02. prosince 2016, 06:14

Čína k začátku prosince zavedla desetiprocentní daň na dovoz luxusních automobilů dražších než 1,3 milionu juanů (4,8 milionu korun). Podle čínské vlády zvláštní daň „povede k rozumné spotřebě“, sníží emise a uspoří energii.

„Daň odráží snahu vlády podporovat šetrnost,“ říká dle agentury Bloomberg Dongshu Cui z Asociace osobních vozů. Mnoho expertů však pochybuje, že nejbohatší Číňany daň nějak významně odradí. „U těch nejdražších luxusních vozů to poptávku příliš neomezí – pro lidi, kteří si kupují auto za dva miliony juanů, není deset procent navíc žádnou zátěží,“ odhaluje podle deníku Financial Times analytik Zhang Yale, podle kterého se jedná spíše o signál a symbolické gesto čínské vlády.

Automobily dražší 1,3 milionu juanů původně podléhaly 35procentní dovozní dani, DPH, dani z emisí a desetiprocentní dani z prodeje. Daňová zátěž činí z Číny jednu z nejnáročnějších zemí pro dovoz aut.

Prodejci luxusních vozidel v Číně upozorňovali své klienty, aby nákup automobilu provedli do středeční půlnoci (konce listopadu), kdy se na auta ještě nevztahovala daň. Někteří z nich prodali v tento večer stejně vozů jako za tři měsíce.

„Vyšší zdanění luxusních vozů může přispět k rozšíření daňových úlev na malá auta. Vládní politikou je podporovat automobily, které více pomáhají ekonomice,“ dodává další důvod k zavedení daně Dongshu Cui.


V Rusku naopak luxusní auta tolik netáhnou. Čtěte:

Rusko exportuje dovezená luxusní auta


„Boj s luxusem“ se v Číně zdaleka netýká jen automobilů. Vláda prezidenta Si Ťin-pchinga spustila tvrdou protikorupční kampaň, čímž upadl zájem Číňanů o různé druhy luxusního zboží (typické předměty k uplácení) od hodinek a kabelek po víno a prémiový alkohol.

Proti kupříkladu hodinkářům ovšem výrobci luxusních vozů dosud nepostihly v Číně problémy, asijská země pro ně naopak představuje povětšinou nejrychleji rostoucí trh. V posledních letech přichází s novými modely pro tamní zákazníky. Číňané preferují velké vozy před sportovními. Lamborghini, Rolls-Royce a Aston Martin plánují na příští rok své první SUV, čímž následují Bentley Bentayaga, které stojí v Číně téměř čtyři miliony juanů.

Nová daň může dopadnout nejen na výše zmíněné výrobce luxusních vozů, ale také na některé modely automobilek jako BMW, Mercedes-Benz či Audi. Společnosti dle agentury Reuters vliv daně bagatelizují, dopadne prý jen na velmi málo modelů.

Více ze světa automobilů čtěte na webu Autobible.cz

Přečtěte si: Číňané chtějí delší auta. Vznikl tak i první Superb


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Microsoftu se daří hlavně díky Office a cloudu. Zdvojnásobil zisk
Podíl používanosti Creators Updatu poprvé překonal Anniversary Update
Intel uvádí AI akcelerátor v podobě USB klíčenky, má výkon 0,1 TFLOPS při 1W spotřebě
S Googlem do vesmíru. Do Street View přidal záběry z ISS
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít