Brusel chce po VW spravedlivé odškodnění evropských klientů

25. července 2016, 16:26 - čtk
25. července 2016, 16:26

Evropská komise spolupracuje s organizacemi na ochranu práv spotřebitelů ve snaze přimět německý koncern Volkswagen, aby odškodnil evropské zákazníky za skandál kolem manipulace s měřením emisí podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.

Eurokomisařka pro spravedlnost Věra Jourová podle mluvčího komise Christiana Wiganda minulý týden oslovila organizace na ochranu spotřebitelů v jednotlivých členských zemích unie, aby zjistila, s jakými problémy se v souvislosti se skandálem potýkají a jak by mohly koordinovat postup. Spolupráce s těmito organizacemi má podle ní zajistit evropským spotřebitelům spravedlivý přístup.

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller začátkem července odmítl výzvy, aby automobilka odškodnila zákazníky v Evropě podobně jako v USA. V rozhovoru s listem Welt am Sonntag řekl, že odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a navíc příliš nákladné.

Čtěte o postupu Volkswagenu v Jižní Koreji:

Ve stínu skandálu. Volkswagen přeruší prodej aut v Koreji

Volkswagen v červnu přistoupil na to, že ve Spojených státech za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (376,6 miliardy korun). Majitelé aut, kterých se skandál týká, se mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu aut, nebo aby Volkswagen jejich auto koupil zpět. Dohoda rovněž předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (zhruba 125 tisíc až 246 tisíc korun).

Dohoda o řešení skandálu v USA zahrnuje méně než půl milionu naftových vozů. V Evropě se skandál týká zhruba 8,5 milionu naftových aut.

K odškodnění evropských zákazníků automobilku již dříve vyzvala eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská, podle níž by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval jinak než v USA.

Šance na získání odškodného od Volkswagenu ale v Evropě podkopává nedostatek účinných právních mechanismů, jako je například systém hromadných žalob v USA. Situaci komplikuje rovněž to, že pravidla pro emise naftových vozů jsou v Evropě méně přísná než v USA.

Přečtěte si také:

Triky se spotřebou aneb Hlavně že to máte na papíru

Aféře navzdory. Provozní zisk VW vzrostl o 7 procent


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít