Brusel chce po VW spravedlivé odškodnění evropských klientů

25. července 2016, 16:26 - čtk
25. července 2016, 16:26

Evropská komise spolupracuje s organizacemi na ochranu práv spotřebitelů ve snaze přimět německý koncern Volkswagen, aby odškodnil evropské zákazníky za skandál kolem manipulace s měřením emisí podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.

Eurokomisařka pro spravedlnost Věra Jourová podle mluvčího komise Christiana Wiganda minulý týden oslovila organizace na ochranu spotřebitelů v jednotlivých členských zemích unie, aby zjistila, s jakými problémy se v souvislosti se skandálem potýkají a jak by mohly koordinovat postup. Spolupráce s těmito organizacemi má podle ní zajistit evropským spotřebitelům spravedlivý přístup.

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller začátkem července odmítl výzvy, aby automobilka odškodnila zákazníky v Evropě podobně jako v USA. V rozhovoru s listem Welt am Sonntag řekl, že odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a navíc příliš nákladné.

Čtěte o postupu Volkswagenu v Jižní Koreji:

Ve stínu skandálu. Volkswagen přeruší prodej aut v Koreji

Volkswagen v červnu přistoupil na to, že ve Spojených státech za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (376,6 miliardy korun). Majitelé aut, kterých se skandál týká, se mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu aut, nebo aby Volkswagen jejich auto koupil zpět. Dohoda rovněž předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (zhruba 125 tisíc až 246 tisíc korun).

Dohoda o řešení skandálu v USA zahrnuje méně než půl milionu naftových vozů. V Evropě se skandál týká zhruba 8,5 milionu naftových aut.

K odškodnění evropských zákazníků automobilku již dříve vyzvala eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská, podle níž by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval jinak než v USA.

Šance na získání odškodného od Volkswagenu ale v Evropě podkopává nedostatek účinných právních mechanismů, jako je například systém hromadných žalob v USA. Situaci komplikuje rovněž to, že pravidla pro emise naftových vozů jsou v Evropě méně přísná než v USA.

Přečtěte si také:

Triky se spotřebou aneb Hlavně že to máte na papíru

Aféře navzdory. Provozní zisk VW vzrostl o 7 procent


Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít