Zájem Čechů o auta s pohonem všech kol dramaticky roste

12. července, 07:00  -  Jiří Červenka
12. července, 07:00

Z registrací nových automobilů vyplývá, že za první pololetí se v České republice prodalo o 38 procent víc automobilů se dvěma poháněnými nápravami než ve stejném období roku 2015.

V prvním pololetí roku 2016 bylo v České republice nově zaregistrováno rekordní množství aut. Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) vyrostl trh meziročně o výrazných 17 procent, na 132 778 aut.

V tradičních segmentech (malé vozy, nižší střední třída, střední atd.) se rozložení sil nijak zásadně nezměnilo, meziroční pohyby nahoru i dolů se pohybují v jednotkách procent. Například kategorie SUV, celoevropsky nejdynamičtější, vykázala růst tržního podílu z 18,24 % za prvních šest měsíců roku 2015 na letošních 19,45 % (25 830 aut). Hezké, ale nijak zvlášť působivé. Dramaticky se ovšem zvýšil počet nově zaregistrovaných aut s pohonem všech čtyř kol. Zatímco v prvním pololetí 2015 se jich prodalo 16 038, letos už to bylo plných 22 082 kusů. To představuje meziroční růst o 37,7 %. Čím to?

Zase ty škodovky

Rozšiřováním nabídky modelů s pohonem všech kol se růst vysvětlit nedá. Loni evidovaly statistiky SDA 160 takovýchto aut, letos „jen“ 153. Stále lépe jdou ale na odbyt varianty 4×4 nejprodávanějších modelů – což jsou ty od Škody. V prvním pololetí 2015 si mladoboleslavská značka připsala 1635 nově zaregistrovaných Octavií 4×4 a 574 Superbů 4×4, zatímco letos 2155, resp. 2162. Superb si tak polepšil téměř čtyřnásobně! (Což samozřejmě souvisí s příchodem nové generace a zvýšením registrací modelu jako takového.)

Lze se domnívat, že v příštím roce do registrací „čtyřkolek“ v ČR výrazně zasáhne také připravované SUV Škoda Kodiaq.

Z hojně prodávaných modelů vykázaly značný nárůst také Volkswagen Passat 4Motion (ze 433 na 951 aut), Hyundai iX35 a Tucson (loni dohromady 290, letos 848) či Kia Sportage (z 233 na 403 aut). Třeba Fordy Mondeo, S-Max a Galaxy nebyly loni v provedení 4×4 vůbec k dostání, zatímco letos si připsaly dohromady už 490 registrací. A Volvo XC90? Jen 46 kusů v první půli roku 2015, zato 284 v letošním prvním pololetí. To je šestkrát víc!

Nejprodávanější vozy s pohonem všech kol v ČR
Pořadí Model Počet registrací
1. Škoda Superb 2162
2. Škoda Octavia 2155
3. Škoda Yeti 1153
4. Volkswagen Passat 951
5. Dacia Duster 852
6. Hyundai Tucson 830
7. Suzuki Vitara 535
8. BMW X5 514
9. Mercedes-Benz GLE 447
10. Honda CR-V 414

1-6/2016, Zdroj: SDA

Je trochu paradoxní, že obliba pohonu všech kol tak výrazně roste v období mírných zim. Na suchých silnicích nepředstavuje „čtyřkolka“ žádnou zásadní výhodu, zato si žádá penalizaci v podobě zvýšených jízdních odporů a tedy i vyšší spotřeby paliva. (Což platí i u vozů, které připojují zadní nápravu jen v případě potřeby. Hardware pohonu všech kol totiž zaprvé něco váží a zadruhé ho motor při jízdě stejně roztáčí – jen ne prostřednictvím třecí spojky nebo diferenciálu, ale „na dálku“, odvalováním zadních kol po silnici.) Zákazníci se ale za volantem čtyřkolek cítí jistější, protože při prudké akceleraci na nižší rychlostní stupně nevnímají protáčení kol a zásah protiprokluzového systému, jako je tomu u aut s jednou poháněnou nápravou.

Dalším zdánlivým paradoxem je, že obliba pohonu všech kol se nekryje s oblibou modelů SUV, přičemž pohon 4×4 býval dlouhá léta nedílným atributem této kategorie. Trend, o kterém jsme informovali již dříve, se plně projevil i v prvním pololetí 2016. Nejnázorněji to opět ukáže tabulka:

Podíl registrací verzí 4×4 v segmentu SUV
Pořadí Model Registrace celkem Registrace variant 4×4 Podíl variant 4×4
1. Škoda Yeti 3178 1153 36 %
2. Dacia Duster 2114 852 40 %
3. Hyundai Tucson 1669 830 50 %
4. Nissan Qashqai 1424 69 5 %
5. Kia Sportage 1394 403 29 %

1-6/2016, Zdroj: SDA

Podíl variant 4×4 je vyšší u luxusnějších modelů a třeba u velkých prémiových SUV dosahuje 100 procent. I takové Audi A6 má ale vyšší podíl čtyřkolek (69 procent) než kterékoli z pěti nejprodávanějších SUV. A BMW řady 5? Někdejší etalon zadního pohonu v prémiové vyšší střední třídě se dnes jinak než jako čtyřkolka prakticky neprodává. Plných 349 z 373 pětkových bavoráků zaregistrovaných od ledna do konce června mělo pohon všech kol, což odpovídá podílu 94 procent.


Čtěte dále:

Elektromobily v Česku netáhnou, nekupuje je skoro nikdo

10 nejdražších „ojetin“, které v Česku můžete koupit

Mohlo by vás zajímat

ilustrační foto

Kdo se o nás postará? Naděje pro české důchody je v nedohlednu

 Senátor Jan Veleba.

Jenda už jede. Prezidentův fanoušek Veleba má vysoké cíle

 Budova Deutsche Bank v Jungmannově ulici na Praze

Akcie Deutsche jsou na novém minimu, šéf banky vyzývá ke klidu

Deutsche Bank

Americké úřady jednají s Deutsche Bank o pokutě 5,4 miliardy USD

Ilustrační foto (Zdroj: ČTK)

Apple otevře první výzkumné centrum v Číně. Zaměstná 500 lidí

Ilustrační foto

Žádný milion. Do Německa přišlo loni „pouze“ 890 tisíc uprchlíků

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče