Menu Zavřít

Mobil pohlídá i automobil

12. 9. 2005
Autor: Euro.cz

BEZPEČNOST Volání a posílání textových zpráv už dávno není jediná doména mobilních komunikací. Mobily už totiž třeba dokáží pohlídat automobil nejen před zloději, ale také před nepoctivými zaměstnanci. Jejich kontrolou můžete ušetřit až 30 procent nákladů na provoz automobilu. Autodopravní firmy to dobře znají.

BEZPEČNOST Volání a posílání textových zpráv už dávno není jediná doména mobilních komunikací. Mobily už totiž třeba dokáží pohlídat automobil nejen před zloději, ale také před nepoctivými zaměstnanci. Jejich kontrolou můžete ušetřit až 30 procent nákladů na provoz automobilu.

Autodopravní firmy to dobře znají. Jejich řidiči občas při služební cestě odstěhují kamarádovi věci, staví se za příbuznými na kus řeči, nebo si za firemní peníze udělají rodinný výlet k rybníku. Kromě promarněné pracovní doby samozřejmě také vzniká firmě škoda na pohonných hmotách, které neposloužili k vydělání peněz. Přesně toho využívají dva mobilní operátoři - Eurotel a T-Mobile -, kteří zákazníkům nabízejí sledování automobilů prostřednictvím mobilní sítě a navigačního systému GPS.

JAK TO FUNGUJE V principu jsou obě služby stejné. Do automobilu se namontuje krabička obsahující přijímač navigačních signálů GPS, GSM modul s funkční SIM kartou, a to je prakticky celý zásah do vozidla. Zbytek se už odehrává na internetu a na serverech partnerů mobilních operátorů, kteří pro operátory službu zajišťují. Hlídací krabička v automobilu poctivě snímá údaje získané z GPS - rychlost a aktuální polohu. Získané údaje ukládá do paměti. A tady pak jsou dvě varianty - buď může údaje odesílat pomocí GSM sítě do centrály průběžně takřka v reálném čase, nebo v nastavených intervalech. Získaná data pak v centrále přenáší na mapu republiky. Výsledkem je pak přesný přehled o pohybu automobilu na digitální mapě. Navíc kromě přesně vyznačené trasy, kudy se automobil ubíral, můžete sledovat další údaje - aktuální rychlost, zda někde neporušil dopravní předpisy, neodchýlil se od stanovené trasy a kolik hodin kde přesně byl. Rozdíl ve službách obou operátorů je - kromě ceny - v zobrazení závěrečného výsledku cestování na mapě. Služba Eurotelu běží kompletně celá na internetu, nemusíte si tedy kupovat do firmy žádné digitální mapy. Stačí se jen připojit na příslušný server z libovolného místa na zemi a sledujete, jak pracují firemní řidiči. U T-Mobile je potřeba si zakoupit digitální mapu a nahrát ji do příslušného počítače. Je to tedy jakýsi provozní vícenáklad. TŘETINA NÁKLADŮ DOLŮ

Oba operátoři se shodují v tom, že úspory na vozovém parku mohou dosáhnout až 30 procent. Jde zejména o snížení spotřeby pohonných hmot, protože odpadne řada černých jízd pro soukromé účely.

K dalším úsporám se řadí také automatické generování knihy jízd, což je významná časová a administrativní úspora. Právě proto operátoři tvrdí, že návratnost investice je v řádu měsíců, ačkoliv pořizovací náklady jdou do tisíců a měsíční paušální poplatek dosahuje několika stokorun.

EBF24

Zařízení jde samozřejmě použít i v případě ukradení vozu. Dá se totiž zapnout i na dálku a využít tak pro nalezení odcizeného vozidla třeba ve spolupráci s policií. Služba od T-Mobile ještě navíc kombinuje sledování vozu s možností dálkového zastavení vozidla. Sledovací jednotka je totiž napojena na imobilizér, který jde aktivovat a znehybnit vozidlo.

NÁKLADY NA PROVOZ (V KORUNÁCH)

Služba Eurotel T-Mobile 
 Cena modulu, vč. aktivace9742 11 656 
 Instalace do vozidla1071 1428 
 Měsíční paušál237 475/356* 
 Další náklady
  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).