Z tržnic do digitální éry. Falešný „Dior“ prodávají aplikace

Adam Štěpánek 08. listopadu, 06:19  -  stp
08. listopadu, 06:19

Před blížícími se Vánoci se začaly objevovat stovky falešných mobilních aplikací, vydávajících se za prodejní nástroj známé značky či řetězce. Obelhaným uživatelům mohou způsobit ztrátu citlivých osobních dat, například čísel kreditní karty.

Falešné aplikace pro App Store od Applu, které pocházejí nejčastěji z Číny, se zaměřily třeba na značky výrobců luxusního zboží Jimmy Choo a Christian Dior, či na velké obchodní řetězce Nordstrom a Dillard’s. Podle statistik si některé aplikace stáhly už tisíce uživatelů.

Řada z těchto podvodných aplikací je relativně neškodná a uživatele obtěžuje „jen“ nevyžádanými vyskakujícími reklamami. Objevují se mezi nimi však i takové, které působí značné škody. Důvěřiví uživatelé jim totiž mohou poskytnout čísla své kreditní karty, a vystavit se tak riziku ztráty peněz. Někteří z nich zase využijí možnosti registrace přes svůj facebookový účet, čímž aplikaci poskytnou osobní informace. Do jejich telefonů se navíc může dostat vir, který zablokuje přístroj do té doby, než za jeho opětovné zprovoznění zaplatí „výkupné“.

Podobné snahy nejsou ničím novým, tak velký nárůst podvodných aplikací během krátké doby však nemá obdoby. „Je to hotová záplava,“ říká Chris Mason, výkonný ředitel společnosti Branding Brand, která prodejcům vyvíjí a obstarává mobilní aplikace. Podle něj jsou nejčastějším terčem prodejci, kteří svou oficiální aplikaci nemají. Uživatelé totiž nemají srovnání a podvodu snadněji podlehnou.

Apple vykázal první pokles tržeb za 15 let. Přečtěte si více:

iPhonů se prodá opět méně. Tržby Applu spadly poprvé za 15 let

Apple si zakládá na tom, že jeho App Store je bezpečnějším obchodem než konkurenční systém od Androidu, teď však válku s přívalem falešných aplikací prohrává. Během posledních dní jich už stovky smazal, stále se však objevují další. Jedná se přitom o nekonečný boj. Některé aplikace totiž po schválení změní svůj obsah.

Hlídání falešných aplikací, které poškozují dobré jméno firem, je tak hlavně na společnostech samotných. „Je důležité, aby si značky hlídaly, jak je jejich jméno používáno,“ říká Ben Reubenstein, výkonný ředitel společnosti Possible Mobile, která vytváří oficiální aplikace například pro Pokemon Company nebo golfovou sérii PGA Tour.

Ve snaze pročistit svůj obchod s aplikacemi odstartoval Apple v září akci, během které chce překontrolovat dva miliony aplikací ve svém systému a odstranit takové, které už nesplňují potřebná kritéria, změnila svůj účel nebo už nefungují.

Dále čtěte:

Indičtí studenti proti Facebooku. Sdílení dat s WhatsApp prý porušuje práva uživatelů

Hlas místo hesla. Barclays spouští novinku v zabezpečení účtů


Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče