Vláda investuje do špatných projektů

07. května 2007, 00:00 - PETR BAYER
07. května 2007, 00:00

PAVEL MUSELA, GENERÁLNÍ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI PAMCO INTERNATIONALSpolečnost Pamco začínala jako poradce a zprostředkovatel v oblasti zahraničního obchodu. Nyní vyrábí pod hlavičkou dceřiných společností letištní radary či letouny L-410.Jaký byl váš největší kontrakt?

PAVEL MUSELA, GENERÁLNÍ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI PAMCO INTERNATIONAL Společnost Pamco začínala jako poradce a zprostředkovatel v oblasti zahraničního obchodu. Nyní vyrábí pod hlavičkou dceřiných společností letištní radary či letouny L-410. Jaký byl váš největší kontrakt? Jak dlouho trvala jednání a jaké zvláštnosti je provázely? Nejvýznamnějším obchodním případem byl vývoz 17 vojenských cvičných letounů L-39 do Alžírska. Jednání byla poměrně krátká a velmi věcná. Jediným rušivým momentem byla, a ta ostatně přetrvává, taková česká „nesmrtelná teta“, tedy vměšování dalších českých subjektů do tohoto obchodu s jediným cílem, aby nebyl. Jaká je spolupráce s Aero Vodochody při dodávkách těchto letounů a náhradních dílů? V zásadě dobrá. Máme uzavřenu řadu smluv o exkluzivním zastupování Aera na některých trzích v oblasti podpory L-39. Je ovšem otázkou, jak bude tato spolupráce vypadat ve světle záměrů nového vlastníka. Jak se vyvíjí váš obchod s vojenským materiálem? Podíl obchodu s vojenským materiálem v celkovém obratu skupiny má klesající tendenci. Je to obdobný trend, který lze zobecnit poklesem podílu vývozu vojenského materiálu v celkovém exportu České republiky. Nahrazujeme to třeba osobními vozy Škoda, které dovážíme výhradně do Alžírska. Ročně se jich tam prodá 300 kusů, včetně Superbů. Co ovlivňuje tento vývoj? Jednoznačně je to nedostatek výrobků a služeb, které by byly na mezinárodním trhu konkurenceschopné. Za tím se skrývají špatně zvládnuté vývojové projekty, jako například podzvukového bitevníku L-159 nebo modernizace tanku T-72. Bohužel se v České republice investuje naprosto nesmyslně do vývoje projektů, které mají nulový vývozní potenciál a naopak v oblastech, kde zůstávají určité komparativní výhody, je vývoj odkázán pouze na soukromé prostředky a nemá prakticky žádnou veřejnou podporu. Jaké jsou tedy tyto perspektivní oblasti? My vidíme potenciál v radarové technice a v oblasti její modernizace, dále v inovaci cvičných letounů L-39 a ve výrobě malých dopravních letadel při rozsáhlém zapojení průmyslu do mezinárodních kooperací. Jaká jsou renomé a vůbec exportní možnosti českého „speciálu“ v zahraničí?**

Renomé českých výrobků vojenského průmyslu je v zásadě dobré. Ale z pověsti se nedá žít nadlouho. Výrobci a vývozci, ale též samozřejmě ministerstvo průmyslu a obchodu, které realizuje programy veřejné podpory výzkumu a vývoje, by se měli orientovat do oborů a na vývoj výrobků a služeb, kde jsme schopni realizovat určité výhody.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít