Vláda investuje do špatných projektů

07. května 2007, 00:00 - PETR BAYER
07. května 2007, 00:00

PAVEL MUSELA, GENERÁLNÍ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI PAMCO INTERNATIONALSpolečnost Pamco začínala jako poradce a zprostředkovatel v oblasti zahraničního obchodu. Nyní vyrábí pod hlavičkou dceřiných společností letištní radary či letouny L-410.Jaký byl váš největší kontrakt?

PAVEL MUSELA, GENERÁLNÍ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI PAMCO INTERNATIONAL Společnost Pamco začínala jako poradce a zprostředkovatel v oblasti zahraničního obchodu. Nyní vyrábí pod hlavičkou dceřiných společností letištní radary či letouny L-410. Jaký byl váš největší kontrakt? Jak dlouho trvala jednání a jaké zvláštnosti je provázely? Nejvýznamnějším obchodním případem byl vývoz 17 vojenských cvičných letounů L-39 do Alžírska. Jednání byla poměrně krátká a velmi věcná. Jediným rušivým momentem byla, a ta ostatně přetrvává, taková česká „nesmrtelná teta“, tedy vměšování dalších českých subjektů do tohoto obchodu s jediným cílem, aby nebyl. Jaká je spolupráce s Aero Vodochody při dodávkách těchto letounů a náhradních dílů? V zásadě dobrá. Máme uzavřenu řadu smluv o exkluzivním zastupování Aera na některých trzích v oblasti podpory L-39. Je ovšem otázkou, jak bude tato spolupráce vypadat ve světle záměrů nového vlastníka. Jak se vyvíjí váš obchod s vojenským materiálem? Podíl obchodu s vojenským materiálem v celkovém obratu skupiny má klesající tendenci. Je to obdobný trend, který lze zobecnit poklesem podílu vývozu vojenského materiálu v celkovém exportu České republiky. Nahrazujeme to třeba osobními vozy Škoda, které dovážíme výhradně do Alžírska. Ročně se jich tam prodá 300 kusů, včetně Superbů. Co ovlivňuje tento vývoj? Jednoznačně je to nedostatek výrobků a služeb, které by byly na mezinárodním trhu konkurenceschopné. Za tím se skrývají špatně zvládnuté vývojové projekty, jako například podzvukového bitevníku L-159 nebo modernizace tanku T-72. Bohužel se v České republice investuje naprosto nesmyslně do vývoje projektů, které mají nulový vývozní potenciál a naopak v oblastech, kde zůstávají určité komparativní výhody, je vývoj odkázán pouze na soukromé prostředky a nemá prakticky žádnou veřejnou podporu. Jaké jsou tedy tyto perspektivní oblasti? My vidíme potenciál v radarové technice a v oblasti její modernizace, dále v inovaci cvičných letounů L-39 a ve výrobě malých dopravních letadel při rozsáhlém zapojení průmyslu do mezinárodních kooperací. Jaká jsou renomé a vůbec exportní možnosti českého „speciálu“ v zahraničí?**

Renomé českých výrobků vojenského průmyslu je v zásadě dobré. Ale z pověsti se nedá žít nadlouho. Výrobci a vývozci, ale též samozřejmě ministerstvo průmyslu a obchodu, které realizuje programy veřejné podpory výzkumu a vývoje, by se měli orientovat do oborů a na vývoj výrobků a služeb, kde jsme schopni realizovat určité výhody.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Revoluce? Už dnes si můžete objednat auto na solární pohon.…
Range Rover Velar nadchne už svým vzhledem. Ale tím to nekončí [první dojmy a velká galerie]
Španělský sourozenec Škody Kodiaq se bude jmenovat Donosti, Aran nebo Teide
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se mohlo zdát
Rolls-Royce Phantom: Vlastní platforma, přes 130 kg zvukové izolace a komfort létajícího koberce
Technologie
Na podzim skončí podpora Windows 10 v1511. Toto vydání už skoro nikdo nepoužívá
Konkurence nebo ne, Intel měl v druhém čtvrtletí rekordní tržby. Zvedl i cíle pro celý rok
Microsoft ruší servisní kanály Current Branch a Current Branch for Business [Windows 10]
Konec řízené distribuce. Creators Update byl vypuštěn na všechna kompatibilní zařízení
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít