Menu Zavřít

Velké oči: Leo Express plánuje expanzi k sousedům

16. 2. 2017
Autor: Anna Vacková

Přepravní firma Leoše Novotného Leo Express plánuje další expanzi. Tentokrát na polskou, rakouskou a německou železnici.

Mladá přepravní firma Leo Express ještě nezačala vydělávat, plány má ale víc než velkorysé. V současné době usiluje o vstup na železniční trh našich severních sousedů. Nutno dodat, že už podruhé. „Jsme v procesu jednání s polským drážním úřadem, přičemž očekáváme, že bychom v nejbližší době měli získat bezpečnostní osvědčení, a zároveň nastavujeme organizačně naše procesy tak, abychom mohli do budoucna provozovat komerční dopravu mezi Polskem a Českem,“ řekl týdeníku Euro výkonný ředitel Leo Expressu Peter Köhler.

Leo Express
Leo Express zahájil činnost v roce 2012 jako železniční přepravce. Kromě osobních vlaků provozuje i autobusové linky. Loni dopravce snížil ztrátu na 67 milionů korun ze 135 milionů korun v roce 2014. Letos v pololetí firma hospodařila se ztrátou 31 milionů korun.

První by měl přijít spoj mezi Prahou a Varšavou. Firma už podala žádost o povolení k provozu na komerčních linkách a polský drážní úřad nyní provádí tzv. test ekonomické vyváženosti, kdy na základě evropské směrnice posuzuje, jak vstup komerčního dopravce ovlivní státem dotované spoje, a na základě toho rozhoduje o jejich přístupu na trh. „Doufám, že vyjedeme ještě letos. Bude záležet, jak se k tomu postaví polská strana,“ dodává Köhler.

Polské pendolino

Ví, o čem mluví. Na polskou železnici se Leo Express chtěl dostat už krátce po svém založení v roce 2012, ale i přes lobbování českých politiků Poláci konkurenci na své dráhy nepustili. Argumentovali tehdy, že dokud nebudou mít vlastní pendolino, nikdo jiný na jejich železnici nevjede. Pendolino si Poláci před dvěma lety pořídili, takže Leo Express zkouší na lukrativní a dosud výrazně zaostalý železniční trh znovu proniknout. Polsko je čtyřikrát větší než Česko, poptávka po železniční dopravě i vzdálenosti jsou větší.

Leo Express si nicméně uvědomuje, že se bude muset profilovat něčím víc než jen hezkým vozovým parkem. „Sázíme na zákaznický servis, na služby, které nabízíme v Česku, služby na palubě,“ říká Köhler.

Majitel Leoš Novotný už před dvěma lety ohlašoval záměr výrazně expandovat na východoevropské trhy: do Maďarska, Rumunska či pobaltských států. K ničemu zatím nedošlo, firma nicméně pořád věří, že ve střední a východní Evropě je hlad po kvalitní přepravě. Například v Česku je počet vlakových kilometrů na hlavu v porovnání se západoevropskými zeměmi, které mají podobnou hustotu železniční sítě, asi poloviční. Je kam růst. Od konkurence se chce Leo Express odlišit hlavně tzv. door-to-door přepravou, kdy se zákazník na jednu jízdenku dostane vlakem, autobusem, automobilem, na kole či třeba na elektrické koloběžce z domova až na místo určení.


Leo Express koupil čínské vlaky za 20 milionů eur. Čtěte více:

Leo Express dá za čínské soupravy více než půl miliardy

 Vizualizace nového vlaku od čínské firmy CRRC pro českého dopravce LEO Express


Jako přípravu na rozšíření firma také buduje pro jednotlivé regiony samostatný management. Kromě Česka ho staví na Slovensku a v Polsku a postupně má plány v dalších zemích Evropské unie. „Zajímá nás Rakousko, Německo a další země, autobusem teď jezdíme i na Ukrajinu,“ říká Köhler. Sází na to, že v Evropě postupně dochází k liberalizaci železniční dopravy. „Po celé Evropě se připravují soutěže a tam vidíme obrovskou šanci,“ doufá Köhler.

Od roku 2023 by se mělo soutěžit mezi komerčními subjekty, mezi nimi může být státní dopravce, ale stát mu závazky a priori nezadává. Právě státního dopravce se obává Leo Express nejvíce. Podal proto stížnosti do Bruselu i na ministerstvo dopravy kvůli dumpingovým cenám, které mohou zničit soukromou konkurenci.

Pivovarník na železnici

Expanzi bude firma zatím financovat z vlastních zdrojů. Prostředků má údajně dost. Firma Leoše Novotného loni získala nového investora, bývalého majitele pivovarnické skupiny Pivovary Lobkowicz Group Martina Burdu. V Leo Expressu má čtrnáctiprocentní podíl a stal se po Novotném druhým největším akcionářem. Malými akcionáři jsou ještě Peter Jančovič a výkonný ředitel Köhler, který vlastní více než dvě procenta. Leoš Novotný nadále drží více než osmdesát procent.

Soukromý dopravce Leo Express vloni svezl svými vlaky a autobusy celkem 1,4 milionu cestujících. Tržby společnosti se loni podle předběžných údajů zvýšily zhruba na 340 milionů korun, což je meziročně zhruba čtyřicetiprocentní růst. Kromě vyššího počtu pasažérů se na nárůstu tržeb projevil i loňský nákup firmy TigerExpress, zajišťující přepravu mikrobusy především na linkách mezi různými polskými městy a Bratislavou a Vídní.

Majitel Leo Expressu bude lovit úspěšné startupy:

BRAND24

Šéf zlatých vlaků Novotný bude vychovávat startupy

Leoš Novotný


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).