V USA mizí bankovní pobočky. Je jich nejméně za 10 let

22. srpna, 12:16 - čtk
22. srpna, 12:16

Americké banky snížily od finanční krize v roce 2009 počet svých poboček zhruba o šest procent. Na konci loňského roku tak bylo v zemi otevřeno 93 tisíc poboček, což bylo nejméně za posledních deset let. Banky samy ale přiznávají, že mnoho zákazníků stále není připraveno se svých pravidelných návštěv nejbližší pobočky vzdát a přejít na internet. To pak bankám komplikuje snahu pokračovat ve snižování nákladů, uvedla agentura Reuters.

Podle údajů Federální společnosti pro pojištění vkladů (FDIC) se počet bank od vrcholu v roce 2009 snížil o více než 25 procent. Majetek ve správě bank se ale zvyšuje, což naznačuje, že je zde prostor pro větší konsolidaci poboček. Představitelé bank ale tvrdí, že pobočky zůstávají důležité pro získávání nových zákazníků a nabídku dalších produktů současným klientům. Rušení poboček by podle nich spíše ohrozilo příjmy, než pomohlo snížit náklady.

„Naši zákazníci nás stále chtějí navštěvovat,“ řekl šéf oddělení bankomatů a obchodní strategie banky Wells Fargo Jonathan Velline. Podle něj klienti dál poměrně dost chodí na pobočky i k bankomatům. Tento názor sdílí i další bankéři, podle nichž internetové bankovnictví jen doplňuje tradiční služby a mezi klienty bank v USA je jen málo těch, kteří používají pouze elektronické bankovnictví.

Spojené státy jsou podle Mezinárodního měnového fondu (MMF) z rozvinutých zemí někde uprostřed v hodnocení toho, jak agresivně jejich banky redukují pobočky. Snížily relativně více poboček než banky v Německu, Francii nebo Kanadě, ne však tolik jako banky v Řecku, Irsku, Španělsku nebo Itálii.


Čtěte o lásce k penězům:

Wall Street a chamtivost? Fáma, tvrdí studie


Argument, že omezení rozsáhlé pobočkové sítě je možností, jak snížit náklady, obecně vypadá přesvědčivě. Podle analytika společnosti Mercator Advisory Group Eda O'Briena stojí zřízení tradiční pobočky dva až čtyř miliony dolarů (47,9 milionu až 95,7 milionu korun) a její provoz 200 tisíc až 400 tisíc dolarů ročně. Pro velké banky s tisíci pobočkami, z nichž mnoho je v drahých městských oblastech, to může být nákladná záležitost.

Přesto bankovní manažeři tvrdí, že na konkurenčním trhu je potřeba být blízko nejlepším klientům. Podle představitelů největší americké banky JPMorgan Chase & Co. činí zisk každé z jejích poboček zhruba jeden milion dolarů ročně, ale trvá deset let, než se jim podaří dosáhnout plného potenciálu. Bankéři JPMorgan pravidelně kontrolují údaje o návštěvnosti poboček, aby zhodnotili, která má zůstat otevřená a která se má zavřít či zmenšit. Od roku 2013 banka zrušila 265 poboček, což je zhruba pět procent. Trvá však na tom, že pobočky jsou velmi důležité pro vztahy se zákazníky. Jsou podle ní nejvhodnější pro prodej mnoha produktů a služeb klientům, od hypoték až po investiční poradenství.

Banky se ale současně snaží přesunout klienty k digitálním nástrojům. Snížily počet pracovníků na přepážkách a jejich bankomaty jsou schopny vykonávat složitější úkony. Vyvinuly také množství mobilních aplikací pro běžné bankovní potřeby.

Klienti však stále očekávají kontakt se zaměstnanci. JPMorgan nedávno kvůli stížnostem zákazníků přijal více zaměstnanců na přepážky.

Průzkumy JPMorgan a Wells Fargo také ukazují, že většina zákazníků navštěvuje pobočku každé čtvrtletí několikrát, i když mladší klienti mají tendenci chodit do banky méně často.

Přečtěte si také:

Americké banky dělají detektivy. Povinně a zadarmo

„Pozemský Eden“. Finančník vydělával na smrtelně nemocných

Stíny krize: PwC čelí žalobě o 5,5 miliardy dolarů


Mohlo by vás zajímat

 Václav Liška, Aukro.cz, CEO

Aukro zpět v českých rukou. Polovinu koupil zakladatel Liška

 Andrej Babiš se musí omluvit hejtmanovi Miroslavu Novákovi

Omlouvat se hejtmanovi za „tunel“ Babiš nehodlá. Plánuje odvolání

Budova bývalé Živnostenské banky v Praze, sídlo společnosti CEFC Investment (Europe)

Ztráta na úvod. Čínská CEFC loni v Evropě prodělala 120 milionů

Euro exkluzivně
Airbus A-319 vládní letky na ploše letiště v Praze-Ruzyni.

Servis „vládních“ airbusů za půl miliardy obstará firma Glomex MS

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče