V Česku nám budou chybět lidi, říká šéf Varroc Group

Tomáš Lemešani 26. července, 06:03  -  Tomáš Lemešani
26. července, 06:03

Indický výrobce světelné techniky pro automobily Varroc Lighting Systems nedávno oznámil záměr investovat v následujících 18 měsících v Moravskoslezském kraji 1,8 miliardy korun. V závodech v Šenově u Nového Jičína a Rychvaldu na Karvinsku vytvoří více než 400 nových pracovních míst. Výkonný ředitel mateřské společnosti Varroc Group Tarang Jain však naznačuje, že lidské zdroje v regionu jsou omezené a kvůli tomu se firma rozhlíží i mimo Česko.

Proč se Varroc rozhodl vstoupit do Česka a jak z pohledu firmy hodnotíte zhodnocení českých investic?

Varroc Group koupila divizi automobilových světel od Visteon Group v srpnu 2012 a česká entita se stala klíčovou součástí byznysu skupiny. Cenová konkurenceschopnost výroby i vývojového centra v Česku akvizici udělala velmi atraktivní. České závody se nadále rozvíjejí velmi dobře a rostou rychleji než trh. Vývojové centrum rovněž rozšiřuje svou působnost a je naším globálním centrem excelence. Proto mohu říci, že očekávání byla zcela naplněna.

Do jakého podnikatelského prostředí jste vstupovali a jak jej hodnotíte v současnosti?

Česká republika je vynikajícím místem pro podnikání. I když už nepatří mezi nízkonákladové země, rozhodně nabízí velmi konkurenceschopné režijní náklady. Kombinace této nákladové struktury s kulturou, která má cit pro techniku, nám umožňuje poskytovat technologie na vysoké úrovni pro naše prémiové zákazníky, stejně jako zavádět inovace světel pro mainstreamovou klientelu. Vývoj technologií, které jsme schopni poskytovat za konkurenceschopné ceny, je klíčovou součástí naší strategie a náš český tým hraje zásadní roli při jejím naplňování.

Pomohla vám s expanzí česká vláda?

Vláda rovněž podpořila naše plány na expanzi a to jak na regionální tak celostátní úrovni. Měli jsme velké množství příležitostí podpory investic v podobě dotací ze státních institucí a fondů Evropské unie. Česká vláda nám pomohla přidělením investičních pobídek.

Jaké dotace jste od vlády dostali?

Na základě rozhodnutí Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky jsme obdrželi investiční pobídky ve formě slevy daně z příjmu v roce 2014. Abychom mohli plně využít investiční pobídky ve formě slev na dani z příjmu, které lze uplatnit po dobu deseti let, musíme v Česku investovat 1,2 miliardy korun. V roce 2015 byly splněny podmínky pro využití daňových slev, a tak jsme začali uplatňovat nárok na slevu na dani.

Sektor, ve kterém podnikáte, je v současnosti ve střední a východní Evropě na vzestupu. Myslíte si, že je růst odvětví udržitelný?

Většina naší české produkce se vyváží, a proto je umístění ve střední Evropě velmi výhodné a ideální pro podporu téměř celé Evropy. Nicméně automobilový sektor má velmi cyklický charakter a my si musíme být jisti, že vývoj v automobilovém průmyslu vnímáme správně. Různorodé portfolio zákazníku je pro nás zásadní prioritou, kterou jsme dokázali během poslední recese zúročit.

Proč jste se letos rozhodli navýšit investice do aktivit v Česku?

Investujeme tak, abychom mohli plnit očekávání našich zákazníků. Samozřejmě proto musí existovat vhodná obchodní příležitost. Výše zmíněné vládní pobídky nám k růstu v České republice pomohly, přičemž pokračujeme v hledání dalších výrobních programů nejen pro naši výrobu, ale také pro rozšíření technologického centra a laboratorních kapacit. Schopnosti místních českých dodavatelů se nadále zlepšují, což je pro nás velký přínos.

Kteří klienti jsou pro vás momentálně nejdůležitější?

Našimi největšími zákazníky jsou Ford, Jaguar, Land Rover, FCA, PSA, VW-Group a Tesla.

Jsou příčinou nových letošních investic v Česku noví klienti?

Existuje více důvodů pro expanzi. Ten hlavní je, že světelná technika se stává čím dál složitějším oborem. Nové technologie, jako jsou LED matrix a laserové světlomety, stejně jako inovativní signální osvětlení LED/OLED vyžadují složitější procesy. Světelná technika v automobilovém průmyslu prochází velmi zajímavým obdobím.

Uvažujete o expanzi na Slovensko? Vašemu sektoru se tam daří.

Naše závody sídlící v České republice jsou dobře situované pro dodávky na Slovensko, takže založení nové továrny není prioritou. Nicméně se musíme zabývat různými možnostmi, jelikož tím, jak rosteme, máme jisté obavy z nedostatku pracovní síly v Moravskoslezském kraji. Pokud se naskytne zajímavá příležitost, jsme otevřeni se jí blíže zabývat.

Co kromě pracovních míst vaše investice Česku přinesou?

Jak jste uvedl, pracovní místa jsou nejvýznamnějším dopadem na region. Rovněž velmi úzce spolupracujeme s univerzitami a středními školami a snažíme se studentům umožnit nabytí i praktických zkušeností. Naše podnikání pomáhá růstu místních dodavatelů, stejně tak i hotelům, restauracím a servisním společnostem. V neposlední řadě jsme hráli aktivní úlohu při podpoře měst a obcí tím, že pracujeme s místními vládními a charitativními organizacemi.

Je Česká republika atraktivní také pro další indické společnosti?

Naše zkušenosti v Česku ukázaly, že je to vhodný cíl pro podnikání v oblasti výroby technologických produktů, a to zejména v automobilovém průmyslu. Cenová dostupnost, kvalifikovaná pracovní síla, vysoká úroveň znalostí inženýrů a zkušený management spolu s dobrou infrastrukturou dělají Českou republiku velmi zajímavou destinací pro indické společnosti, které se snaží snížit výrobní náklady svých globálních poboček, jakož i pro ty, které hledají technologický rozvoj s přijatelnými náklady.

Kdo je Tarang Jain
Výkonný ředitel Varroc Group
Tarang Jain působí ve zpracovatelském a automobilovém průmyslu více než 30 let.

Kariéru začal s Kaycee Industries, pak se přesunul k práci s jedním z největších indických autovýrobců Bajaj Auto, kde získával manažerské a technické dovednosti.

V roce 1985 Tarang založil Anurang Engineering, podnik díky kterému pronikl do automobilového průmyslu. V roce 1988 nasměroval Varroc Group k agresivní růstové trajektorii. Skupina provedla akvizice a uvedla do provozu alianci mezi indickými a světovými výrobci. Varroc se díky jeho práci stal hlavním aktérem segmentu motorek a čtyřkolek.

V době, kdy indický automobilový průmysl zpomalil, se Tarang snažil co nejlépe využít příležitostí na domácích i na světových trzích. V důsledku různých akvizic se Varroc během krize rozrostl téměř trojnásobně.

V červenci 2012 Varroc odkoupil výrobu automobilového osvětlení Visteon Corporation. Díky této akvizici skukpina Varroc získala továrny v Mexiku, České republice a Číně.

V Česku firma zaměstnává přes 2300 lidí, na celém světě má Varroc 5000 zaměstnanců. Sídlo skupiny je v americkém Plymouthu. V Česku má výrobní závody v Šenově a v Rychvaldu a vývojová centra v Šenově a Ostravě.

Tarang byl vyhlášen mužem roku podle Autocar Professional (2012), uspěl i v soutěži Mladý podnikatel roku indického Forbesu (2013).

Čtěte také:

Jiří Gavor: Konkurence mezi OKD a Poláky snižuje ceny

Havlíček: Nálada proti živnostníkům se vyostřuje


Mohlo by vás zajímat

Deutsche Bank

Deutsche Bank ztrácí na poli investičního bankovnictví

Ilustrační foto

Nová doba. Proč bankám platíme za to, že si u nich necháme peníze?

Praha ilustrační foto

Praha vytipovala 18 míst, kde by mohla být záchytná parkoviště

Zdeněk Škromach

Rozdavač dobré nálady: pan Selfie chce znovu do Senátu a pak i na Hrad

Praha  Cvičení Holešovice 2016

Praha povolala povodeň. Nanečisto

 Oslavy budoucího indického premiéra Naréndra Módího v Dillí po vítězství ve volbách

Magistr hospodářského rozvoje

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče