Technologie a auta: dva světy, které jsou si stále blíže

Pavel Michl 14. července, 06:00  -  mic
14. července, 06:00

Hranice mezi obory technologií a automobilů již nějaký čas pomalu mizí. Automobilky předělávají své vozy na čtyřkolové počítače, zároveň je doprava lidem stále blíže díky technologickým novinkám jako je Uber. Vztahy mezi automobilkami a technologickými firmami jsou propletenější než kdy dříve.

Kdo by si pomyslel v roce 1998, kdy byl založen Google, že kalifornská společnost bude jednoho dne spolupracovat s Chryslerem. V současnosti je to realita.

Výdaje automobilek na výzkum a vývoj vzrostly mezi roky 2010 a 2014 o 61 procent na 137 miliard dolarů, ukazuje agentura Bloomberg. Podle šéfa Fiat Chrysler Sergia Marchionneho nedává smysl, aby automobilky utrácely miliardy dolarů na vývoj vcelku podobných systémů. Aby rozložili rizika a snížili náklady, producenti automobilů navazují spolupráci s technologickým sektorem.

Propojování automobilek a technologických firem připomíná vytváření obchodních aliancí. Spolupráce a investice se nedávno roztočily hlavně okolo aplikací, které nabízí taxi a podobné služby. Automobilky si od toho slibují hlavně získání důležitých informací pro vývoj autonomních a technologicky vyspělejších vozů, na oplátku nabízí technologickým firmám různé výhody, například Volkswagen řidičům izraelské mobilní taxislužby Gett nabízí slevy na své automobily.

Investice a spolupráce mezi výrobci automobilů a mobilními aplikacemi
Uber Ještě před automobilkami, v roce 2013 do Uberu investoval Google 250 milionů dolarů a loni v červenci Microsoft 100 milionů.

Tata Motors (vlastník Jaguar Land Rover) loni v srpnu investovala do alternativní taxislužby ze San Francisca 100 milionů dolarů.

Letos v květnu se přidala i japonská Toyota, výši investice neodhalila.
Lyft Do domovského konkurenta Uberu investoval loni v květnu Bill Ford, předseda představenstva stejnojmenné automobilky. Není známo kolik.

500 milionů dolarů přišlo od General Motors letos v lednu, od té doby spolu firmy spolupracují i na vývoji autonomního vozu.
Didi Loni v září navázal s čínskou firmou spolupráci Lyft.

Apple letos v květnu investoval do Didi miliardu dolarů. Apple se snaží expandovat na klíčovém čínském trhu, kde prodej iPhonů vázne.
Gett Do izraelské aplikace letos v květnu vložil 300 milionů dolarů Volkswagen. Na rozdíl od Uberu či Lyftu, aplikace Gett nabízí pouze zavedené taxislužby.
Blacklane Německou aplikaci, která spojuje uživatele s profesionálními řidiči, podpořil Daimler před třemi lety 10 miliony eur. Vedle toho Daimler založil Car2go a nakoupil RideScout a MyTaxi.
Scoop Automobilka BMW v květnu vsadila na americkou aplikaci Scoop, která nabízí spolujízdy do zaměstnání.

Zdroj: Financial Times, Reuters, Bloomberg

Automobilky spolupracují i s dalšími technologickými společnostmi. Prvním spojením s tradiční firmou ze Silicon Valley je spolupráce Fiat Chrysler a Googlu za účelem vývoje autonomních minidodávek. Samoříditelná vozidla chce v Číně sestrojit i německé BMW, kvůli čemuž se spojil s Baidu, čínskou obdobou Googlu.

A pavučina vztahů se může ještě rozrůst. Fiat Chrysler jedná s Uberem, podle serveru OilPrice se navíc chystá vyjednávat o spolupráci s Applem, rozhovory také probíhají mezi Fordem a Googlem.

Čtěte více o Uberu:

Voláte záchranku? Možná pro vás přijede Uber

Starostové si společně posvítí na Uber a Airbnb

Uber začne bodovat řidiče a dávat jim „vysvědčení“


Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče