Technologie a auta: dva světy, které jsou si stále blíže

Pavel Michl 14. července, 06:00  -  mic
14. července, 06:00

Hranice mezi obory technologií a automobilů již nějaký čas pomalu mizí. Automobilky předělávají své vozy na čtyřkolové počítače, zároveň je doprava lidem stále blíže díky technologickým novinkám jako je Uber. Vztahy mezi automobilkami a technologickými firmami jsou propletenější než kdy dříve.

Kdo by si pomyslel v roce 1998, kdy byl založen Google, že kalifornská společnost bude jednoho dne spolupracovat s Chryslerem. V současnosti je to realita.

Výdaje automobilek na výzkum a vývoj vzrostly mezi roky 2010 a 2014 o 61 procent na 137 miliard dolarů, ukazuje agentura Bloomberg. Podle šéfa Fiat Chrysler Sergia Marchionneho nedává smysl, aby automobilky utrácely miliardy dolarů na vývoj vcelku podobných systémů. Aby rozložili rizika a snížili náklady, producenti automobilů navazují spolupráci s technologickým sektorem.

Propojování automobilek a technologických firem připomíná vytváření obchodních aliancí. Spolupráce a investice se nedávno roztočily hlavně okolo aplikací, které nabízí taxi a podobné služby. Automobilky si od toho slibují hlavně získání důležitých informací pro vývoj autonomních a technologicky vyspělejších vozů, na oplátku nabízí technologickým firmám různé výhody, například Volkswagen řidičům izraelské mobilní taxislužby Gett nabízí slevy na své automobily.

Investice a spolupráce mezi výrobci automobilů a mobilními aplikacemi
Uber Ještě před automobilkami, v roce 2013 do Uberu investoval Google 250 milionů dolarů a loni v červenci Microsoft 100 milionů.

Tata Motors (vlastník Jaguar Land Rover) loni v srpnu investovala do alternativní taxislužby ze San Francisca 100 milionů dolarů.

Letos v květnu se přidala i japonská Toyota, výši investice neodhalila.
Lyft Do domovského konkurenta Uberu investoval loni v květnu Bill Ford, předseda představenstva stejnojmenné automobilky. Není známo kolik.

500 milionů dolarů přišlo od General Motors letos v lednu, od té doby spolu firmy spolupracují i na vývoji autonomního vozu.
Didi Loni v září navázal s čínskou firmou spolupráci Lyft.

Apple letos v květnu investoval do Didi miliardu dolarů. Apple se snaží expandovat na klíčovém čínském trhu, kde prodej iPhonů vázne.
Gett Do izraelské aplikace letos v květnu vložil 300 milionů dolarů Volkswagen. Na rozdíl od Uberu či Lyftu, aplikace Gett nabízí pouze zavedené taxislužby.
Blacklane Německou aplikaci, která spojuje uživatele s profesionálními řidiči, podpořil Daimler před třemi lety 10 miliony eur. Vedle toho Daimler založil Car2go a nakoupil RideScout a MyTaxi.
Scoop Automobilka BMW v květnu vsadila na americkou aplikaci Scoop, která nabízí spolujízdy do zaměstnání.

Zdroj: Financial Times, Reuters, Bloomberg

Automobilky spolupracují i s dalšími technologickými společnostmi. Prvním spojením s tradiční firmou ze Silicon Valley je spolupráce Fiat Chrysler a Googlu za účelem vývoje autonomních minidodávek. Samoříditelná vozidla chce v Číně sestrojit i německé BMW, kvůli čemuž se spojil s Baidu, čínskou obdobou Googlu.

A pavučina vztahů se může ještě rozrůst. Fiat Chrysler jedná s Uberem, podle serveru OilPrice se navíc chystá vyjednávat o spolupráci s Applem, rozhovory také probíhají mezi Fordem a Googlem.

Čtěte více o Uberu:

Voláte záchranku? Možná pro vás přijede Uber

Starostové si společně posvítí na Uber a Airbnb

Uber začne bodovat řidiče a dávat jim „vysvědčení“


Mohlo by vás zajímat

 Jaroslav Strnad

Jak rozpálit pec. ZŤS nabírají dech

 Fotbalisté Liverpoolu

Liverpool vydělává na fotbalových přestupech nejvíce

Váňa se na Velké pardubické radoval poosmé

Josef Váňa: Za pravdou jdu tvrdě

Praha  Čínská restaurace po sečuánsku

Sečuánská restaurace na Národní: objevování čínských provincií

Suitest před rokem spustil ostrý start aplikace a usiluje o globální patent

Český Suitest bude na Bits & Pretzels v Mnichově hledat investory

 Náměstkyně ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová

Klára Dostálová: Čínské svatby lákají do Prahy

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a chci zakázat…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

  • Miroslav Bárta: Káhiru dobylo jenom pár set jezdců

Hry pro příležitostné hráče