Slovenský Volkswagen se potýká s rebelií zaměstnanců

Tomáš Lemešani 14. září 2016, 16:39  -  lem
14. září 2016, 16:39

Jedněm odměny, druhým nic. Dlouholetým zaměstnancům Volkswagenu v Bratislavě se nelíbí dobré podmínky pro nově příchozí pracovníky. Odbory Volkswagenu v Bratislavě zorganizovaly masívní protest. Žádají zrušení dvojího metru.

Zaměstnanci bratislavského závodu automobilky Volkswagen Slovakia v úterý odpoledne protestovali před továrnou. Protestního shromáždění proti diskriminačnímu přístupu vedení firmy se podle agentury TASR zúčastnilo zhruba tisíc lidí.

„Vyzývali jsme i vedení, aby se vyjádřilo. Bohužel se vyjádřit nechtělo. Podporu přitom máme i ze koncernu ve Wolfsburgu,“ řekl předseda odborové organizace Zoroslav Smolinský.

Odbory tvrdí, že atmosféra mezi zaměstnanci začíná být neúnosná. Důvodem mají být výhody, které management nabízí nově příchozím zaměstnancům jako motivaci ve snaze doplnit stavy v závodě. Noví pracovníci mají podle odborářů na rozdíl od těch dlouhodobých nárok na pololetní smluvní dopravu zdarma či nástupní bonus ve výši 500 eur.

Odbory proto od vedení automobilky požadují, aby finančně ohodnotilo rozdíl mezi nově příchozím a již zaškoleným zaměstnancem. Pokud se nic nezmění ani v následujících dnech, odboráři hodlají v protestech pokračovat. „Teď počkáme dva dny, zda se nám vedení ozve, zda budou reagovat na to, co se událo. Pokud ne, zkusíme je vyzvat my. Pak uspořádáme protest a pravděpodobně zablokujeme komunikace v okolí fabriky,“ avizoval Smolinský.

Boj odborů?

Automobilka tvrdí, že z jejího sociálního programu mohou čerpat všechny skupiny zaměstnanců. „Nastaven je tak, aby si v něm každý, služebně mladší i starší, našel výhody pro sebe nebo pro svou rodinu. Některé benefity jsou závislé na počtu odpracovaných let, na jiné mají zaměstnanci nárok od začátku pracovního poměru. O podmínkách získání benefitů jsou zaměstnanci informováni během přijímacího řízení,“ řekla mluvčí společnosti Lucia Kovarovič Makayová.

Na slovenské poměry se ve Volkswagenu těší nadstandardu. Zatímco průměrná mzda ve slovenském hospodářství představuje 867 eur, tedy asi 23 400 korun, 11 tisíc zaměstnanců v bratislavské továrně pobírá průměrně 1750 eur, což je 47 250 korun měsíčně.

I proto je pro mnoho odborníků a médií protest nepochopitelný. Podle kuloárních informací za stávkou může být snaha odborů podniku zviditelnit se. Šéf závodních odborů podle spekulací aspiruje na post předsedy nejsilnějšího svazu OZ Kovo.


Čtěte také:

Volkswagen loni prodělal rekordních 1,6 miliardy eur

Volkswagen se v USA dohodl na řešení emisního skandálu

Nová jednička autoprůmyslu. Volkswagen předčil Toyotu


Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít