Slovenský Volkswagen se potýká s rebelií zaměstnanců

Tomáš Lemešani 14. září, 16:39  -  lem
14. září, 16:39

Jedněm odměny, druhým nic. Dlouholetým zaměstnancům Volkswagenu v Bratislavě se nelíbí dobré podmínky pro nově příchozí pracovníky. Odbory Volkswagenu v Bratislavě zorganizovaly masívní protest. Žádají zrušení dvojího metru.

Zaměstnanci bratislavského závodu automobilky Volkswagen Slovakia v úterý odpoledne protestovali před továrnou. Protestního shromáždění proti diskriminačnímu přístupu vedení firmy se podle agentury TASR zúčastnilo zhruba tisíc lidí.

„Vyzývali jsme i vedení, aby se vyjádřilo. Bohužel se vyjádřit nechtělo. Podporu přitom máme i ze koncernu ve Wolfsburgu,“ řekl předseda odborové organizace Zoroslav Smolinský.

Odbory tvrdí, že atmosféra mezi zaměstnanci začíná být neúnosná. Důvodem mají být výhody, které management nabízí nově příchozím zaměstnancům jako motivaci ve snaze doplnit stavy v závodě. Noví pracovníci mají podle odborářů na rozdíl od těch dlouhodobých nárok na pololetní smluvní dopravu zdarma či nástupní bonus ve výši 500 eur.

Odbory proto od vedení automobilky požadují, aby finančně ohodnotilo rozdíl mezi nově příchozím a již zaškoleným zaměstnancem. Pokud se nic nezmění ani v následujících dnech, odboráři hodlají v protestech pokračovat. „Teď počkáme dva dny, zda se nám vedení ozve, zda budou reagovat na to, co se událo. Pokud ne, zkusíme je vyzvat my. Pak uspořádáme protest a pravděpodobně zablokujeme komunikace v okolí fabriky,“ avizoval Smolinský.

Boj odborů?

Automobilka tvrdí, že z jejího sociálního programu mohou čerpat všechny skupiny zaměstnanců. „Nastaven je tak, aby si v něm každý, služebně mladší i starší, našel výhody pro sebe nebo pro svou rodinu. Některé benefity jsou závislé na počtu odpracovaných let, na jiné mají zaměstnanci nárok od začátku pracovního poměru. O podmínkách získání benefitů jsou zaměstnanci informováni během přijímacího řízení,“ řekla mluvčí společnosti Lucia Kovarovič Makayová.

Na slovenské poměry se ve Volkswagenu těší nadstandardu. Zatímco průměrná mzda ve slovenském hospodářství představuje 867 eur, tedy asi 23 400 korun, 11 tisíc zaměstnanců v bratislavské továrně pobírá průměrně 1750 eur, což je 47 250 korun měsíčně.

I proto je pro mnoho odborníků a médií protest nepochopitelný. Podle kuloárních informací za stávkou může být snaha odborů podniku zviditelnit se. Šéf závodních odborů podle spekulací aspiruje na post předsedy nejsilnějšího svazu OZ Kovo.


Čtěte také:

Volkswagen loni prodělal rekordních 1,6 miliardy eur

Volkswagen se v USA dohodl na řešení emisního skandálu

Nová jednička autoprůmyslu. Volkswagen předčil Toyotu


Mohlo by vás zajímat

Prezident Miloš Zeman

Zeman na Rhodu: Islámský stát je anticivilizace a sociální rakovina

 ilustrační foto

Zpoplatněný obsah jako překážka? V USA zachraňuje noviny

Škoda Kodiaq

Autosalon v Paříži je na novinky chudý. Zde je pět nejzajímavějších

Tabákové firmy investovaly do vývoje elektronických cigaret miliardy

Svět bude kouřit „zdravě“, myslí si Philip Morris a investuje

Spodní část Hranické propasti

Hranická propast je nejhlubší zatopenou jeskyní světa, ukázalo nové měření

Exnáměstek ministerstva práce Vladimír Šiška (vpravo) a znalec Vladimír Smejkal

Bývalý náměstek Šiška dostal šest let za zmanipulování zakázky

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče