Menu Zavřít

Průlom v boji s příživníky? Jordan vyhrál v Číně spor o své jméno

9. 12. 2016
Autor: Profimedia.cz

Bývalý legendární basketbalista a úspěšný byznysmen Michael Jordan vyhrál v Číně spor o užívání svého jména, na kterém se přiživovala firma Qiaodan. Rozhodnutí nejvyššího soudu může přinést novou naději velkým společnostem, které podobné soudní spory v Číně dosud spíše prohrávaly.

Společnost Qiaodan Sports si obchodní značku zaregistrovala před více než deseti lety. Její inspirace slavným basketbalistou byla zřejmá ihned. Pro propagaci využívala logo nápadně připomínající motiv Jumpan, který se objevuje na Jordanově značce Air, dále číslo 23, příznačné právě pro amerického basketbalistu, a především jeho jméno přeložené do čínštiny – Qiaodan (Čchiao-tan).

 Logo čínské společnosti Qiaodan Logo společnosti Qiaodan. I v této pozici se během své aktivní kariéry Jordan často ocital. (Zdroj: Profimedia.cz)

Jordan se s evidentním pokusem o vydělávání na jeho jméně nehodlal smířit a v roce 2012 začal proti čínské společnosti bojovat soudní cestou. Projevil při tom svou typickou houževnatost. Soudní spory totiž dvakrát prohrál, odvolal se však až k nejvyššímu soudu, který mu dal nakonec zapravdu.

Podle výroku soudu je totiž Jordanovo jméno v čínštině dostatečně známé a Qiaodan měl při registraci ochranné známky jednoznačný úmysl se na něm přiživit. „Jsem šťastný, že nejvyšší soud uznal mé právo na ochranu svého jména. Čínští spotřebitelé si zaslouží vědět, že s firmou Qiaodan a jejími produkty nemám nic společného,“ okomentoval soudní verdikt Jordan.

Jde však spíše o polovičaté vítězství. Soud totiž sice společnosti zakázal používat Jordanovo jméno v čínštině, v řecké abecedě však název Qiaodan může užívat i nadále. Zároveň přitom nebyla nijak sankciována. O náhradu škody totiž vede Jordan ještě další spor.

Ve světě byznysu se chce po konci kariéry prosadit další basketbalová hvězda: Kobe Bryant

Nová role legendy: Bryantovy miliony pomohou mladým firmám

 Bývalý basketbalista Kobe Bryant (Zdroj: Flickr.com)

I částečný úspěch však může mít pozitivní dopad na další spory věhlasných světových značek, na kterých čínské firmy parazitují. Novou naději by mohl znamenat například pro Apple, který letos prohrál soudní při o ochrannou známku na svůj mobilní telefon iPhone. Na čínském trhu se totiž objevily kabelky, brašny a obaly na mobily IPHONE od společnosti Xintong Tiandi.

„S dalšími podobnými rozhodnutími by se možná mohla začít obracet karta, zatím však jde spíše o anomálii,“ nepředpokládá žádný zásadní zlom právník Matthew Dresden, který se zaměřuje na čínské právo. „Většina podobných sporů stále končí spíše úspěchem příživníků, protože ochrannou známku v Číně získáte vyplněním žádosti a ne díky tomu, že jste slavní,“ dodává.

Jordan, jehož majetek odhaduje Forbes na 1,24 miliardy dolarů (31,5 miliardy korun), patří stále mezi nejvíce vydělávající sportovce na světě, hlavně díky spolupráci s firmou Nike, která pro něj vyrábí sportovní oblečení, obuv a vybavení se značkou Air Jordan. Jeho hlavní pracovní náplní je v současnosti starost o chod basketbalového týmu Charlotte Hornets v NBA, jehož je většinovým vlastníkem.


Dále čtěte:

BRAND24

Navždy spolu: Ronaldo podepsal doživotní kontrakt s Nike

Povýšení, trojnásobný plat a velká vize. Nike věří Parkerovi


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).