Menu Zavřít

Podle českého vzoru. Čínská CEFC na Slovensku krouží kolem strojíren i fotbalu

3. 8. 2017
Autor: Profimedia.cz

Čínská investiční skupina CEFC se v Evropě nemíní omezit na česká aktiva. Po vstupu do česko-slovenské finanční skupiny J&T Finance Group bude kapitál na Slovensko mířit i nadále. Čínská strana se má zajímat o impérium Vladimíra Poóra, známého privatizátora z dob Vladimíra Mečiara.

Nejlákavějšími sousty, o které má mít čínský investor zájem, jsou železniční opravny ŽOS v Trnavě a Zvolenu. Tak jako v Česku mají investice zasáhnout i fotbal. CEFC má údajně zálusk na slovenský tradiční klub Spartak Trnava.

Podle zdrojů portálu aktuality.sk, který s informaci přišel jako první, se momentálně vyjednává o ceně. Problémem z pohledu čínské strany jsou prý Poórovy přehnané požadavky za strojírenské firmy. Do těch již dlouho neinvestoval, a proto vyžadují mohutné finanční injekce.

Směřování čínského kapitálu na Slovensko podporuje fakt, že se pro investice skupiny CEFC vyslovil kabinet Roberta Fica, který se setkal přímo s představiteli investiční skupiny. Číňané tehdy mluvili právě o investicích do strojírenství, energetiky, logistiky a cestovního ruchu.

O skupině CEFC
CEFC China Energy Company Limited je největší soukromou společností v Šanghaji a sedmou největší soukromou společností v Číně. V žebříčku největších společností světa Fortune Global 500 za rok 2016 patří CEFC China 229. pozice. Prioritními oblastmi působení společnosti jsou finance a energetika, ale podniká i v řadě dalších odvětví. Po celém světě zaměstnává téměř 30 tisíc lidí.

Akvizice železničních opraven by navíc byla pro CEFC klíčovou. Skupina se totiž netají záměrem co nejvíce vytěžit z projektu obnovy Hedvábné stezky nazvaného One belt, one road. Železniční opravny mají zakázky od státních železničních firem, které vydělávají i díky širokorozchodnému překladišti Dobrá na východě Slovenska, kde je jeden z vstupů asijské přepravy zboží po kolejnicích do Evropy.

Už delší dobu se také proslýchá, že je impérium Vladimíra Poóra, které vybudoval v devadesátých letech jako člen hnutí HZDS Vladimíra Mečiara, finančně vyčerpáno. Potřebuje proto nový kapitál. Samotný Poór odmítl potvrdit, že s CEFC jedná.

 Vladimír Poór na stadionu Spartaku Trnava Vladimír Poór na stadionu Spartaku Trnava

Skupina CEFC na dotazy novinářů tradičně nereaguje. Se slovenským byznysem zatím udělala zkušenost při ovládnutí polovičního podílu v J&T Finance Group či akvizici strojíren Žďas od bývalého majitele Vladimíra Sotáka.

Rozpínaní CEFC pokračuje také v rozvíjející se jihovýchodní části Evropy. Tento týden ovládla evropská aktiva kazašské KazMunayGas of Kazakhstan.

Společnost vlastní čerpací stanice Rompetrol a provozuje dvě ropné rafinérie v Rumunsku - Petromidia Navodari a Vega Ploiesti. Firma vlastní také čerpací stanice v Moldavsku, Bulharsku a ve Francii.


Čtěte o expanzi CEFC víc:

Megaobchod na obzoru: CEFC jedná o vstupu do skupiny Penta

Partneři Penta Investments Jaroslav Haščák a Marek Dospiva


Největšími českými zářezy Číňanů jsou zatím ovládnutí fotbalové Slavie, výrobce nápojů Lobkowicz Group, podílu v letecké společnosti Travel Service či akvizice developerského projektu Florentinum v Praze.

BRAND24

Čtěte také:

Do Česka míří dva velké čínské fondy. Slibují miliardové investice

Skupinu J&T ovládnou z poloviny Číňané. Transakci posvětil ÚOHS

CEFC má volnou cestu k hotelu Mandarin Oriental

Čmejla a Diviš převedli své podíly v plzeňské Škodě. Zřejmě kvůli prodeji Číňanům

Společnost Škoda Transportation představila 27. června na zkušebním polygonu u Velimi lokomotivu řady 381 Emil Zátopek v designu pro německého železničního dopravce Deutsche Bahn. (Zdroj: ČTK)


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).