Menu Zavřít

O2 zvýšila zisk na 5,3 miliardy. Roste díky televizi a mobilním datům

31. 1. 2017
Autor: Repro Strategie (Hynek Glos)

Telekomunikační firma O2 loni zvýšila čistý zisk o čtyři procenta na 5,3 miliardy korun. Konsolidované výnosy vzrostly o 0,4 procenta na 37,5 miliardy.

Představenstvo plánuje navrhnout na valné hromadě návrh na výplatu dividendy za rok 2016 ve výši 17 korun na akcii. To představuje 98 procent čistého nekonsolidovaného zisku, což je v souladu se záměrem vyplatit 90 procent až 110 procent profitu. Kromě toho plánuje navrhnout rozdělení části emisního ážia ve výši čtyři Kč na akcii.

„Telekomunikační trh je nadále velmi konkurenční, navíc od května se v našich finančních výsledcích negativně projevuje dopad nové regulace roamingu. Přesto se nám podařilo již druhým rokem po oddělení infrastruktury udržet výnosy na úrovni předchozího roku a zvýšit čistý zisk. Hlavními růstovými oblastmi zůstávají O2 TV a mobilní data,“ uvedl generální ředitel Tomáš Budník. Budoucí negativní vliv regulace roamingu plánuje O2 částečně kompenzovat novými službami v oblasti pojištění a elektronické evidence tržeb.


O2 hrozí kvůli drahým datům až odebrání licence. Čtěte více:

Operátorům hrozí odebrání licence, pokud nesníží ceny


Výnosy v segmentu pevných linek poklesly méně než v minulosti, o 0,9 procenta na 11,56 miliardy korun, zejména díky pokračujícímu růstu výnosů z O2 TV a vyšším výnosům z ICT služeb. Výnosy mobilního segmentu vzrostly mírně o 0,6 procenta na 19,34 miliardy korun. Pokles hlasových a SMS výnosů z důvodu regulace roamingu a nižších cen v segmentu firemních zákazníků a veřejné správy kvůli přejednání smluv a výběrovým řízením byl více než kompenzován nárůstem výnosů z mobilních dat a z prodeje zařízení.

V roce 2016 pokračovalo O2 prostřednictvím společnosti CETIN v rozšiřování pokrytí a zvyšování kapacity a rychlosti mobilní 4G LTE sítě. Na konci roku 2016 tak pokrytí populace dosáhlo 99 procent. Díky rozvoji vysokorychlostní mobilní sítě a nabídce tarifů s navýšeným množstvím dat vzrostl meziročně datový provoz o téměř 80 procent. Zatímco průměrná spotřeba mobilních dat na zákazníka O2 za poslední tři roky vzrostla 4,5krát, průměrná útrata za mobilní služby klesla za stejné období o 11 procent. Jednotková cena za 1 GB pro zákazníka tak poklesla o 80 procent.

Zákazníci O2
Celkový počet mobilních zákazníků se loni meziročně zvýšil o jedno procento na 4,94 milionu. Počet zákazníků smluvních služeb se zvýšil o čtyři procenta na 3,36 milionu. Počet uživatelů služby O2 TV se zvýšil proti roku 2015 o šest procent na 221 tisíc. Počet internetových přípojek klesl o tři procenta na 769 tisíc.

Počet mobilních zákazníků na Slovensku vzrostl meziročně o pět procent na 1,89 milionu. Na Slovensku dosáhly celkové výnosy 6,79 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 1,6 procenta.

„Abychom i v budoucnu reagovali na vzrůstající potřeby našich zákazníků, zvýšili jsme v roce 2016 investice meziročně o třetinu. Za poslední tři roky jsme jen v České republice vynaložili na rozvoj a provoz mobilní sítě zhruba 23 miliard korun přímých nákladů, z čehož téměř 5,5 miliardy bylo příjmem do státního rozpočtu,“ dodal Budník.

Celkově byly výsledky podle analytika Patria Finance Ondřeje Koňáka v souladu s odhady trhu i s celoročními cíli společnosti. Tržby v závěru roku byly tažené zejména slovenskou divizí. Za zpomalením poklesů výnosů v segmentu fixních linek stojí zavedení neomezeného fixního volání.

BRAND24

„Výhled pro rok 2017 prozatím nijak neměníme, když při prakticky nulovém růstu tržeb očekáváme mírné zlepšování provozní marže a nepatrný růst čistého zisku. Otázkou však zůstává výše řádné dividendy, jejíž navrhnutá výše je o jednu korunu nižší. Do budoucna předpokládáme stabilní výši celkové distribuce akcionářům, což by znamenalo posun trajektorie níže,“ uvedl analytik Komerční banky Miroslav Frayer.

Čtěte také:

Zisk O2 se vyšplhal na 5,4 miliardy, odhadují analytici

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE. Trvalo to dva roky


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).