Chlouba Panamy. Rozšířený průplav pojme dvojnásobek nákladu

Pavel Michl 26. června, 09:00  -  mic
26. června, 09:00

Sedmdesátka státníků, včetně amerického prezidenta Baracka Obamy či čínského prezidenta Si Ťin-pchinga, je dnes pozvána na slavnostní otevření rozšířeného Panamského průplavu. Jako první v tento historický den zamíří ráno 26. června do průplavu z Atlantiku a odpoledne vypluje do Pacifiku čínská nákladní Cosco Shipping Panama.

Na jednom z největších stavebních projektů posledních let, který stál přes 5,25 miliardy dolarů (asi 131 miliard korun), pracovalo 30 tisíc lidí. Použito bylo 4,4 milionu metrů krychlových betonu a stavělo se devět let.

Rozšíření kanálu, kterým nyní proudí asi šest procent světového obchodu, umožní proplout lodím až s třikrát větší kapacitou. Komory nových zdymadel budou dlouhé 427 metrů, široké 55 metrů a hluboké 18 metrů, takže proplují i největší plavidla - takzvané post-panamax lodě, které pojmou až 14 tisíc kontejnerů.

Provozovatel průplavu, státní Úřad pro Panamský průplav (ACP), očekává ročně až dvojnásobné množství přepraveného nákladu. Nyní Panamským průplavem propluje loď o nosnosti nejvýše 79 tisíc tun, nově to má být až 170 tisíc tun.

Modernizace kanálu, která je největším jeho rozšířením od výstavby v roce 1914, mimo jiné zlevní dopravu asijského zboží na východ USA a poskytne Číně lepší přístup k latinskoamerické ropě i dalšímu zboží. Velké lodě už totiž nebudou muset obeplouvat jižní Ameriku kolem Hornova mysu.

Mezi desítkami pozvaných státníků je i španělský král Felipe VI. nebo bývalý americký prezident James Carter, který v roce 1977 podepsal smlouvu o navrácení správy průplavu pod plnou kontrolu Panamy od 31. prosince 1999. Panamský průplav postavily v letech 1904-1914 Spojené státy, které ho pak provozovaly a platily Panamě roční poplatek.

Jaký bude mít větší průplav dopad na světový obchod? Čtěte:

Námořní (r)evoluce na obzoru. Vzejde z Panamy

Mohlo by vás zajímat

Dalibor Dědek

Dalibor Dědek: Konkurenceschopnost Číny šla dolů

Kancelářský komplex v Londýně

Odchod z Británie zvažují tři ze čtyř šéfů velkých firem

Ilustrační foto

Zdanění firem klesá. Vlády po krizi opět rozjíždějí daňové závody

Tisk českých bankovek

Nový šéf i uplatnění. Babiš kouzlí se Státní tiskárnou cenin

 Ilustrační foto

Aramco investuje do infrastruktury a projektů osm bilionů

Praha Negrelliho viadukt

Železničáři chtějí opravit Negrelligo viadukt. Cenu odhadují na 1,2 miliardy

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče