Nejvýše a za nejvíc. Číňané v Londýně postaví Spire Tower

06. září, 17:18  -  Jonáš Kříž
06. září, 17:18

Nejvyšší rezidenční budovu v Západní Evropě postaví Číňané. London Spire Tower chce do čtyř let movitým zájemcům nabídnout pětihvězdičkový luxus a zázemí na úrovni. Oddělený vchod pro chudé však přitahuje média a mohl by vzbudit kontroverzi.

Čínská Greenland Group se do investic za oceánem vrhla v roce 2012. Podle analytiků je odpovědná za čtyři z deseti právě stavěných nejvyšších budov světa a ze světových developerů roste nejrychleji.

A expandovat nyní hodlá i v „symbolicky post-unijní“ Británii. Navzdory hysterii a spekulacím panujícím před brexitem i po něm je nyní v britském hlavním městě situace ohledně bydlení z pohledu nájemníka podle agentury Bloomberg „nejrůžovější“ od roku 2008. Ceny nemovitostí pak v důsledku výsledku referenda v srpnu klesly letos již potřetí, a to o jedno procento.

Milionový výhled

Čínští developeři však cílí na bonitnější klientelu. Do roku 2020 chtějí v londýnské čtvrti Dockland postavit luxusní mrakodrap London Spire Tower. Ten má se svými 235 metry výšky a 67 patry ambice stát se nejvyšší rezidenční budovou v Západní Evropě.

Svou „spire“ mají i Poláci. Přečtěte si o tom:

Sklobetonová dominanta. Varšava ohromuje novými mrakodrapy

Podle ředitele britské pobočky Greenlandu Wen-chao Čchiena projekt odráží „důvěru, kterou společnost vůči londýnské ekonomice a trhu chová“. A v obecném smyslu k ní mezi investory může i výrazně přispět. Cena stavby, jejíž první polovina má být hotova do roku 2018, přesáhne jednu miliardu dolarů a nabízí potenciálním zájemcům „pětihvězdičkový standard“ se zázemím na úrovni (v nabídce je bazén, bar, herní koutek pro ratolesti a lázně).

Na prodej bude 861 standardních bytů. Ceny těch nejmenších by měly startovat na půl milionu liber (16 milionů korun). Střešní apartmá v nejvyšších patrech, do kterého se vlastníci budou dopravovat privátními výtahy, pak vyjde na 3 miliony (97 milionů korun).

Do dveří s chudými ne...

Jen 91 jednotek bude pak v cenové relaci dostupnější možnostem průměrného Londýňana tak, jak společnosti ukládají požadavky městských plánovačů. A právě kvůli nim projekt počítá se separátním vchodem pro ty „méně majetné“.

To by podle listu Guardian mohlo vzbuti kontroverzi a rozvířit debatu ohledně sociálních nerovností. Stavba oddělených přístupů pro chudší obyvatele se od roku 2014 v Londýně stala u projektů výstavby luxusního bydlení smutným trendem a v podstatě „běžnou praxí“. V USA, odkud tato praktika přišla, se pak „poor doors“ minulý rok staly politikem, když je zakázal starosta New Yorku Bill de Blasio.


Čtěte o tom, jak jsme na tom s mrakodrapy v Česku:

PPF prodala projekt chodovských mrakodrapů Karlu Pražákovi

PPF se brzy zbaví nejvyšší pražské budovy


Mohlo by vás zajímat

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

Ilustrační foto

Jourová: Ani opravená auta Volkswagenu nesplňují emise

 Boris Johnson s Recepem Tayyipem Erdoganem.

Johnson přijel do Turecka dojednat „obří dohodu“

 Vizualizace nového vlaku od čínské firmy CRRC pro českého dopravce LEO Express

Leo Express koupil od čínského CRRC tři nové vlaky. Odebrat může až dalších 30

Panorama čtvrti City of London

Londýn zůstává největším finančním centrem. Možná naposledy

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče