Menu Zavřít

Maloobchod zpomalil. Nadále ho táhne internetový prodej

5. 8. 2016
Autor: Michal Tomeš

Tržby v maloobchodě bez aut v červnu zpomalily meziroční růst na 6,2 procenta z květnových 7,5 procenta. Tržby rostly ve všech hlavních sortimentních skupinách prodejen. Dlouhodobě nejvyšší tempo růstu vykazoval internetový a zásilkový prodej.

„Červnové maloobchodní tržby (bez aut) rostly po zohlednění kalendářních vlivů nejrychleji v letošním roce a nadále tak potvrzují příznivý vývoj spotřebitelské poptávky,“ uvedl hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.

Tržby očištěné o kalendářní vlivy meziročně stouply rovněž o 6,2 procenta, loňský i letošní červen měl totiž stejný počet pracovních dní. Reálně meziměsíčně vzrostly sezonně očištěné tržby o 1,5 procenta. Růst maloobchodních tržeb podpořily nižší ceny potravin a pohonných hmot, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ).

Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot i nepotravinářského zboží vzrostly shodně meziročně o 7,2 procenta, za prodej potravin o 4,6 procenta.

Optimismus a růst mezd

V internetových a zásilkových obchodech rostly tržby o 22,3 procenta, větší zájem spotřebitelů o nákupy se ale podle ČSÚ projevil také ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím. Nejrychlejší růst vykazovaly obchody se zbožím pro domácnost, kterým tržby vzrostly o téměř devět procent. O 7,3 procenta měly vyšší tržby prodejny počítačového a komunikačního zařízení. Více lidé utratili také za oděvy a obuv, výrobky pro kulturu, sport a rekreaci či farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly o 4,8 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin o 1,8 procenta.

Podle ekonoma ČSOB Petra Dufka žene nákupy vzhůru spotřebitelský optimismus podpořený klesající nezaměstnaností a růstem reálných mezd. „S tím, jak se firmám finančně daří a zároveň se jim nedostávají noví zaměstnanci, jsou nuceny zvyšovat mzdy. Ekonomický růst se tak konečně promítá i do životní úrovně českých domácností,“ dodal Dufek.

Patrik Rožumberský z UniCredit Bank upozornil, že oproti předchozím měsícům v červnu poněkud ochladl zájem o nákup aut. „Což může být známkou končícího boomu v automobilovém průmyslu. Prudké zpomalení však v tomto odvětví nečekáme,“ dodal ekonom.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily meziročně o 6,8 procenta. Tržby ze samotného prodeje motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostly o 8,2 procenta a za opravy motorových vozidel o 0,9 procenta.

Nešetří se

V souhrnu za první polovinu letošního roku vzrostly tržby meziročně o 6,5 procenta, což podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka svědčí o tom, že spotřebitelé rozhodně nešetří. Při pohledu na setrvalý pokles nezaměstnanosti a zrychlující růst mezd je podle něj spotřebitelský apetit pochopitelný. „První polovina letošního roku tak potvrzuje předpoklad, že spotřeba domácností bude letos tahounem ekonomického růstu,“ dodal Novák.

Rožumberský očekává, že za červenec tržby maloobchodu vykážou citelné zpomalení růstu. Na vině však nebude náhlá změna v chování spotřebitelů, ale kalendářní vliv, letošní červenec měl totiž o tři pracovní dny méně než loňský.

Za letošní druhé čtvrtletí se tržby v maloobchodě bez aut zvýšily meziročně o 6,2 procenta, očištěné o kalendářní vlivy pak o 5,3 procenta. Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot vzrostly o 9,1 procenta, za nepotravinářské zboží o 7,5 procenta a potraviny o 3,4 procenta.

CONTENT24

Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby ve druhém kvartálu meziročně zvýšily o 13,4 procenta. Tržby ze samotného prodeje motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostly meziročně o 14,5 procenta a za opravy o 9,1 procenta.

Vývoj tržeb maloobchodu od července 2015 do června 2016 (%)
Červenec 2015 Srpen 2015 Září 2015 Říjen 2015 Listopad 2015 Prosinec 2015
6,4 3,8 5,8 6,2 7,5 7,8
Leden 2016 Únor 2016 Březen 2016 Duben 2016 Květen 2016 Červen 2016
5,1 9,7 6,0 4,9 7,5 6,2

Zdroj: ČSÚ

Nepřehlédněte komentář k vývoji české ekonomiky:

Česká ekonomika? Ošidná radost z dobrých čísel

Pavel Páral

Čtěte dále:

Velké obchody budou muset mít zavřeno o sedmi svátcích

Internetový prodej táhne maloobchodní tržby, jejich růst ale zpomalil

Polsko už ve střední Evropě netáhne, miláčkem investorů je Česko


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).