Menu Zavřít

Internetový prodej táhne maloobchodní tržby, jejich růst ale zpomalil

6. 6. 2016
Autor: Archiv

Tržby v maloobchodě bez aut v dubnu zpomalily meziroční růst na 4,9 procenta z březnového revidovaného růstu šest procent. Vyšší byl prodej zejména nepotravinářského zboží a pokračoval dlouhodobý trend růstu prodejů prostřednictvím internetu či zásilkové služby.

Tržby očištěné o kalendářní vlivy se meziročně zvýšily o 5,7 procenta. „Rozdíl mezi neočištěnými a očištěnými daty (při stejném počtu pracovních dní v dubnu 2016 i 2015) připadl na vrub zejména vlivu Velikonoc,“ uvedl Český statistický úřad.

„Letos obchodníci těžili z velikonočních nákupů už v březnu, zatímco loni až v dubnu. Bez tohoto kalendářního vlivu by meziroční růst překonal podle statistiků pět procent,“ uvedl odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Růst maloobchodních tržeb je podle analytiků odrazem současného optimismu českých domácností. Stojí za ním hlavně zvyšující se mzdy, klesající nezaměstnanost a snižující se ceny řady výrobků.

„Domácnostem hraje do karet pozitivní vývoj na pracovním trhu včetně reálného růstu mezd a velmi nízká inflace. Čísla z maloobchodu tak zatím potvrzují, že hlavním tahounem letošního hospodářského růstu bude především český spotřebitel,“ uvedl Miroslav Novák ze společnosti Akcenta.

Cz Retail Sales Yoy Vývoj maloobchodních tržeb za poslední rok

Tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně o 8,8 procenta, za prodej nepotravinářského zboží o 6,7 procenta a potravin o 1,1 procenta.

Prodeje prostřednictvím internetu či zásilkové služby byly vyšší o 19,8 procenta. Vyšší tržby zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. Obchodům s výrobky pro domácnost stouply tržby o 9,8 procenta a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 5,4 procenta. Více lidé utratili také za oděvy, obuv, farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží. Tržby za potraviny vzrostly v nespecializovaných i specializovaných prodejnách shodně o 1,1 procenta.


Čtěte také:

Apetit spotřebitelů nepolevuje, maloobchod pokračuje v růstu

Ahold zvýšil zisk, v Česku dokonce trojnásobně

BRAND24


Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily meziročně o 15,8 procenta, přitom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostly o 16,7 procenta a za opravy motorových vozidel o 12 procent.

„I když se ekonomice daří a nákupy spotřebitelů jsou de facto rekordní, obchodníci si příliš netroufají zdražovat spotřební zboží. I nadále proto cenový index v obchodech ukazuje další pokles cen, tentokrát o 2,7 procenta,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).