Menu Zavřít

K čemu stopadesátdevítky?

27. 10. 2003
Autor: Euro.cz

VE VOJENSKÝCH DOKUMENTECH SE O L-159 MLUVÍ JAKO O VÍCEÚČELOVÉM TAKTICKÉM LETOUNU NEBO TAKÉ JAKO O ADVANCED LIGHT COMBAT AIRCRAFT, COŽ JE VE ZKRATCE "ALCA" I NÁZEV LETADLA.

Využití L-159 v boji je sporné. Přes jeho nesporné letecké kvality, které si například vojenští piloti nadmíru pochvalují, je to spíše cvičný letoun. V dokumentu „Zabezpečení vzdušného prostoru České republiky“, který vznikl vloni v souvislosti s úvahami o nákupu švédsko-britských stíhaček Jas-39 Gripen, se píše: „Jeho základním určením jsou údery na pozemní cíle a tomu je uzpůsobena i jeho výzbroj.“ Aktuálním problémem je, že stát chrání svůj vzdušný prostor pouze stařičkými MIG-21, které budou muset být v roce 2005 vyřazeny zprovozu. Jestliže tedy armádní nákupčí nedostanou od politiků souhlas s nákupem nebo pronájmem stíhaček jako jsou F-16, F-4, Mirage 2000 nebo Gripen, budou muset náš vzdušný prostor chránit právě L-159. Potíže mohou pak vzniknout velmi rychle, protože maximální rychlost L-159 je kolem 900 km/h. To znamená, že mu téměř jakýkoli velký dopravní letoun uletí. Nelze si ani představovat, že by čeští stíhači útočili na potenciálního nepřítele v dopravním letadle raketami. Za mírového stavu totiž musí vizuálně identifikovat podezřelý letoun, pak se pokusit přimět ho změnit kurz a potom po souhlasu armádních, popřípadě politických špiček na něj teprve mohou zaútočit. Taková situace, kdy byl vyhlášen ALPHA SCRAMBLE, tedy ostrý start hotovostního stíhače, se stala například v roce 2001 naštěstí jen jednou.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).