Article, show

Jourová: Volkswagen porušil evropské zákony

05. září 2016, 14:10 - čtk
05. září 2016, 14:10

Německá automobilka Volkswagen manipulacemi s emisemi u naftových aut porušila ve většině zemí Evropské unie evropské zákony na ochranu spotřebitele, řekla eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová. V Bruselu sdělila, že pro spotřebitele v EU bude složitější vymoci na firmě odškodnění podobné tomu, které získali spotřebitelé v USA. Rozhodovat totiž nakonec budou muset soudy v jednotlivých členských zemích unie. Volkswagen obvinění vznesená Jourovou odmítl.

„Jedno se ukazuje už teď: Volkswagen ve většině členských zemí (EU) jasně porušil evropské zákony na ochranu spotřebitele. Považuji proto za nutné, abychom na evropské úrovni koordinovaně zakročili,“ řekla deníku Die Welt česká eurokomisařka.

Kauzu Volkswagenu Jourová podle svého vyjádření před novináři považuje za „celoevropskou výzvu“, která se dotkla spotřebitelů ve všech unijních zemích. Z pohledu komise se věc týká především směrnic o nekalých obchodních praktikách a o zárukách na zboží.

Přístup úřadů jednotlivých členských států k „dieselgate“ se ale podle české eurokomisařky liší. Proto se s žádostí o zpětnou vazbu obrátila na spotřebitelské organizace v jednotlivých zemích.

Volkswagen označil obvinění ze strany Jourové za nepodložená. Mluvčí firmy podle agentury Reuters zdůraznil, že automobilka vede s bruselskými úřady pravidelné a konstruktivní rozhovory.

20 zemí EU

Automobilové emise se loni dostaly do centra pozornosti, když německý koncern Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Při jízdě přitom auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech.

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (přes 366 miliard korun).

Podle informací Die Welt z Evropské komise firma zákony na ochranu spotřebitele porušila ve 20 zemích EU. Mluvčí komise toto číslo zatím nepotvrdila, Jourová sama dnes hovořila o „většině členských států“.

Co nejlepší ochrana

Právě na jejich úrovni ale platí velmi rozdílné právní postupy, upozornila eurokomisařka. „Chci, aby úřady v jednotlivých státech dokázaly zajistit co nejlepší ochranu spotřebitelů a odškodnění v rámci svého právního rámce. A také co nejrychleji to bude možné,“ prohlásila. Myslí si přitom, že svou roli bude hrát i postoj právě samotných spotřebitelů.

Pokud jde o možnost odškodnění, liší se podle Jourové evropský systém od amerického. „V EU není možnost kolektivního odškodnění upravena podobným způsobem. V některých zemích musí vzít spotřebitelé věc do vlastních rukou a obrátit se na soud, aby rozhodl o jejich právu na odškodnění,“ poznamenala.

Evropská komise Volkswagen v létě vyzvala, aby zvážil přiměřené odškodnění pro své zákazníky. Podle mluvčí komise ale odpověď firmy nebyla povzbudivá, a je proto na spotřebitelích, jak budou reagovat. Jourová se ve čtvrtek sejde se zástupci organizací na ochranu spotřebitelů, později v měsíci - 29. září - ji čekají také jednání s představiteli odpovědných úřadů členských zemí; tento měsíc se pravděpodobně sejde také se zástupci Volkswagenu. Diskutovat by se mělo o tom, jak by Evropská komise mohla pomoci při prosazování zájmů spotřebitelů, včetně možného odškodnění.


Čtěte dále o aféře VW:

Volkswagen bude stát emisní aféra 15 miliard dolarů

Volkswagen dále odškodňuje. Přes miliardu dolarů dostanou prodejci v USA

Brusel chce po VW spravedlivé odškodnění evropských klientů


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít