Menu Zavřít

Francouzská PSA zvažuje koupi Opelu a vytvoření evropské dvojky

14. 2. 2017
Autor: Profimedia.cz

Francouzská automobilka PSA Group, která vyrábí vozy Peugeot a Citroën, uvažuje o převzetí konkurenta Opel, evropské divize největší americké automobilky General Motors (GM). Jednání potvrdily obě strany. Podle zdrojů agentury Reuters se rozhovory o spojení Opelu s PSA nacházejí v pokročilé fázi a dohoda by mohla být oznámena už v příštích dnech.

„PSA potvrzuje, že zkoumá řadu strategických iniciativ s GM s cílem zvýšit ziskovost a provozní výkonnost, včetně případného převzetí Opelu,“ uvedl mluvčí PSA Bertrand Blaise. Podle zdrojů agentury Reuters se rozhovory o spojení Opelu s PSA nacházejí v pokročilé fázi a dohoda by mohla být oznámena už v příštích dnech. Mluvčí PSA ale sdělil, že zatím žádná dohoda není jistá.

Akcie PSA na zprávy o jednání reagovaly zpevněním o téměř sedm procent na nejvyšší úroveň od července 2015, později část zisků ztratily. Spojením PSA s Opelem a jeho sesterskou britskou značkou Vauxhall by vznikla skupina se zhruba 16procentním podílem na evropském automobilovém trhu, která by vystřídala francouzský Renault na pozici druhé největší evropské automobilky za německou skupinou Volkswagen, která má na evropském trhu podíl 24 procent.


GM přemýšlí, že by své cenově dostupnější modely vrátila na ruský trh. Čtěte více:

Do Ruska zadními dveřmi: GM zvažuje návrat přes Uzbekistán

Chevrolet Aveo by mohl být jedním z modelů, které by General Motors pod značkou Ravon mohla dodávat na ruský trh přes svou pobočku v Uzbekistánu.


PSA podle zdroje Bloombergu zvažuje převzetí Opelu s cílem zvýšit objem prodeje, získat přístup k novým technologiím a ušetřit prostřednictvím společných nákupů. GM a PSA již spolupracují při výrobě sportovně-užitkových vozů (SUV) a dodávkových automobilů. Je to pozůstatek jejich pokusu o vytvoření aliance z roku 2012, plán spojení však GM o rok později ukončila, když prodala svůj podíl v PSA.

Na určité problémy může případná dohoda narazit v Německu. Spolková ministryně hospodářství Brigitte Zypriesová v reakci na zprávu označila za „naprosto nepřijatelné“, aby se taková jednání vedla bez konzultací se závodní radou německé automobilky nebo místní vládou. Francouzská vláda, která má v PSA přes 13 procent, se zatím ke zprávě oficiálně nevyjádřila, podle zdroje agentury Reuters z ministerstva hospodářství ale plán PSA na převzetí Opelu podporuje.

Závodní rada Opelu a odborový svaz IG Metall se znepokojením uvedly, že o jednáních nevědí. „Pokud je zpráva o jednáních mezi GM a PSA pravdivá, bylo by to bezprecedentní porušení všech německých a evropských práv na spolurozhodování,“ uvedly obě organizace ve společném prohlášení. Dodaly ale, že případnou dohodu posoudí nezaujatě. Zaměstnanci velkých německých průmyslových podniků mají obvykle značná práva na spolurozhodování a zástupci zaměstnanců mohou zablokovat strategická rozhodnutí, která se jim nelíbí.

Vývoj ceny akcií automobilky General Motors mezi červencem 2016 a lednem 2017:

General Motors Chart

Zdroj: Ieconomics

Opel se v době světové finanční krize dostal do existenčních problémů. GM uvažovala o jeho prodeji, nakonec se ho ale rozhodla restrukturalizovat vlastními silami. Restrukturalizace zahrnovala propouštění zaměstnanců i zavírání továren.

Opel doufal, že do loňska se vymaní ze ztrát, za minulý rok ale utrpěl další ztrátu 257 milionů dolarů (6,5 miliardy korun). Firma zvýšila v loňském roce prodej na evropském trhu o zhruba čtyři procenta na 1,16 milionu vozů, což bylo maximum od roku 2011.

Prodej Opelu by pro GM znamenal vzdát se boje o prvenství na světovém automobilovém trhu. GM na něm loni skončila třetí za Volkswagenem a Toyotou.

CONTENT24


O automobilce General Motors čtěte více:

General Motors se nedaří: zisk klesl o 70 procent

GM v USA investuje další miliardu dolarů. Část výroby přesune z Mexika do USA

General Motors a její společné podniky zvýšily prodej v Číně

Zrovna vyjely. Automobily na cestě z továrny koncernu General Motors v čínské Šanghaji


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).